Gazdaság

Jelentősen nőtt a dolgozóknak adott cafereria értéke

A tavalyi évhez képest 14,5 százalékkal nőtt idén itthon a dolgozóknak adott cafeteria bruttó értéke - derül ki a NEXON humánszolgáltató cég felméréséből.

Az 54 százalékos adóval terhelt juttatások azonban sokat vesztettek népszerűségükből A szakemberek tapasztalatai szerint a cafeteria-rendszert sokszor azért nem alkalmazzák, mert informatikai támogatás nélkül olyan mértékű adminisztrációt ró a cégre, amellyel nem tud megbirkózni.

Az Országgyűlés tavalyi döntése alapján 2010-től az adómentes természetbeni és pénzbeni juttatások köre – az otthoni internet-előfizetés és a kockázati életbiztosítás kivételével – megszűnt.

Ezzel párhuzamosan kétszintű adókulcsot vezettek be: a kedvezményes, 25 százalékos adóval terhelt csoportba tartozik egyebek mellett az üdülési csekk, a melegétel-utalvány, a helyi közlekedési bérlet, míg a hidegétkeztetési utalvány, az ajándék- illetve kultúrautalvány után már 54 százalékos adót kell fizetni.

Ahogyan az várható volt, a cafeteria rendszer átalakításának legnagyobb vesztesei az 54 százalékos adóval terhelt elemek – vagyis a hidegétel, a kultúra- illetve az ajándékutalvány lettek. A cég 20 ezer embert érintő felmérése legalábbis azt mutatja, hogy itt volt a legnagyobb csökkenés.

A három legnagyobb arányban választott elem a melegétel-utalvány, az egészségpénztári befizetés illetve az üdülési csekk volt. Ez a három cafeteriaelem 2009-hez viszonyítva is népszerűbb lett a dolgozók körében – derül ki a felmérésből.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik