A magányugdíjpénztáraknál az átlépések növekvő száma mögött az erősödő ügynöki tevékenység, és a 2008. évi rossz pénztári teljesítményeket követő hangulat állhat – derül ki a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) tavaly decemberi, kockázatokról szóló elemzéséből.
Az erősödő ügynöki tevékenység fogyasztóvédelmi kockázatokat vet föl – írja a PSZÁF-dokumentum, amely azonban rögtön hozzá is teszi: „E kockázatokat a 2009. júliusában hatályba lépett, a pénztártagok alaposabb tájékoztatását kötelezővé tevő jogszabály-módosítások várhatóan tompítani fogják.”
Átlépés költségekkel
A való életben azonban ezen kockázatok nagyon is élesen érzékelhetők, a jutalékra fizetett csábítók – e sorok írójának, s mások tapasztalatai szerint – hajlamosak például elfeledkezni annak megemlítéséről, hogy az átlépés költségekkel jár. Az meg szinte természetes – és az értékesítő szempontjából teljesen érthető – hogy a hozamokat olyan módon hasonlítják össze, hogy az a „csábító” magánnyugdíjpénztárt előnyös színben tüntesse föl.
egy sikeres csábítás története
L. Károlyt is telefonon keresztül kereste meg egy magánnyugdíjpénztári ügynök. A fő érv természetesen a „magasabb hozam” volt – ami 10 éves időtávban (ami nyugdíj-előtakarékosságnál inkább megfontolandó összehasonlítási alap, mint az egyéves) – már messze nem állta meg a helyét. Az ügynök „természetesen” nem szólt egy árva szót sem az átlépési költségről, meg arról sem, hogyha 2 éven belül újra pénztárt vált, akkor az átlépési költségen túl még akár 5000 forint átlépési díjába is kerülhet.
Minthogy pénzügyi csoporthoz tartozó magánnyugdíjpénztárról van szó, a csábítást meg tudták fejelni biztosítási díjkedvezménnyel is – L. Károlynak ugyanis annál a biztosítónál volt a kötelező biztosítása, amelynek érdekkörébe a „csábító” magánnyugdíjpénztár is tartozott.
L. Károlyt meggyőzték, a szerződést még aznap futárral kiküldték, aki az irathalmot – azt éppen csak felületesen átfutva – a megfelelő helyeken alá is írta.
A nyugdíjcélú megtakarítások – lényegükből következően – hosszabb távú megtakarítások, így lehetőség szerint minél hosszabb távon érdemes az alapok teljesítményét összehasonlítani (cikkünk második oldalán ezért közlünk egy tízéves távlatú összehasonlító táblázatot.) Érdemes tudni továbbá, hogy az átlépés költsége a felgyűlt nyugdíjmegtakarításunk legfeljebb egy ezreléke, ha már több mint két éve pénztártagok vagyunk. Ha még a két éven belül vagyunk, akkor a legfeljebb egyezrelékes átlépési költségre még rájöhet egy átlépési díj is, ami maximum 5000 forint lehet. Ez utóbbi nem vonható le az egyéni számlából, és magának az átlépő tagnak kell befizetnie.
Tilos elhallgatni
Reklámozáskor nem szabad a termék egyetlen lényeges tulajdonságát sem elhallgatni, és a reklám állításait tudni kell bizonyítani – mondta az fn.hu kérdésére Mihálovits András, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szóvivője. Önmagában viszont nem gond az, ha egy pénzügyi terméket telemarketinges módszerrel értékesítenek, csak jogszerűen kell azt alkalmazni – fűzte hozzá.
A jelenlegi szabályozás alapján nehezen büntethetők meg a telemarketinget jogsértő módon űző vállalkozások. Ha a telemarketinges vállalkozás ugyanis bizonyítani tudja, hogy korábban megfelelő tájékoztatást adott a termékről az ügynökeinek, akkor a vállalkozás mentesül minden felelősség alól – derült ki a szóvivő szavaiból.
átlépésekből mlm-rendszer?
Akadt olyan ügynökcég, amely milliós jövedelmet ígért honlapján leendő ügynökeinek a magánnyugdíjpénztáras átléptetésekből – mint arról az fn.hu beszámolt. Az Aegon Magánnyugdípénztárnak gyűjtöttek volna ügyfeleket, a multi-level marketing (többszintes értékesítés) módszerét használva. Az Aegon azonban felbontotta a szerződést, mielőtt a cég a tényleges tevékenységet megkezdte volna.
—Összehasonlító táblázat—
Forrás: PSZÁF, a pénztárak által közölt adatok alapján
