Azt szeretnénk, ha a következő hetekben az unió úgy döntene, 200-300 millió euróval elindítja a finanszírozást. Ez nem hitel, hanem tőke. Ez azonban csak a kezdet, az lehet a cél, hogy mintegy kétmilliárd eurós uniós támogatást kapjon ez a program – hangsúlyozta Gyurcsány Ferenc. Az uniós támogatást egészíthetik ki az Európai Befektetési Bank és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank hitelei, ezek az összegek a projekt nagy részét képesek finanszírozni.
Üzleti és biztonsági kérdés
A kormányfő azzal indokolta az uniós hozzájárulás szükségességét, hogy a Nabucco nem egyszerűen üzleti kérdés, hanem biztonsági is: nem szabad csak az üzlet világára bízni, hogy megépül-e a vezeték, vagy sem.
Ltre kell hozni egy nemzetközi Nabucco-igazgatóságot, amelynek az lenne a dolga, hogy az érintett országok állami vezetőit összefogva teremtsen egységet. Emellett fontos, hogy június végéig az érintett államok kormányközi megállapodásban rögzítsék saját részvételüket a Nabucco-projektben – hangsúlyozta Gyurcsány.
Azeri, türkmén támogatás
Azerbajdzsán kifejezte, hogy kész szállítani, Türkmenisztán pedig a határán kész eladni a gázt. Törökország álláspontja ugyan sokszor nem segítette a Nabucco-projekt gyors előrehaladását, a török álláspont azonban változik.
Azerbajdzsán, amely a jelenlegi tervek szerint tranzitországként és esetleges szállítóként is szóba jön, kész a jövőben aktívabb szerepet játszani az energiaellátás diverzifikációjában – mondta az azeri elnök.