A vevők egyre inkább a nagyobb hajókat keresik – mondta lapunknak Lange Péter, a Bavaria Yacht magyarországi képviselője. Az általa vezetett Royal Silver kft. 2008-tól képviseli a hajógyárat, mivel a Bavariánál állítólag elégedetlenek voltak az eddigi kizárólagos képviselő, a Triál Zrt. teljesítményével. Lange szerint a balatoni idegenforgalom fellendülésével együtt nő a vitorláshajók piaca, és a közös tulajdonlás is egyre népszerűbb. Utóbbinak az a lényege, hogy a legtöbb hajós nincs folyton a vízen, ezért többen osztoznak egy-egy hajón. Az angolosan co-ownershipnek nevezett forma számos országban elterjedt, ott nemcsak hajókat, hanem üdülőket és repülőgépeket is lehet így venni.

Bavaria 31 – a Balatonon is népszerű
Lange, aki korábban használt hajókkal kereskedett, úgy látja, hogy a Gyurcsány-csomag nem vetette vissza az eladásokat, mint mondta „nem időszerű panaszkodni” az üzletmenetre. Olyannyira, hogy a 10-15 milliós hajókból évente akár tíz darabot is el tudnak adni.

Pershing 56 – nyaraló helyett is megteszi
Kevésbé bizakodó Stavinovszky Csaba, a SeaLine hajógyárat képviselő Globe Yachting ügyvezetője. Véleménye szerint néhányan át tudnak lépni a 30-35 láb hosszú sporthajók osztályából az 50 lábas, már luxusnak mondható kategóriába, de több tényező is hátráltatja az eladásokat. Többek között a tribunji kikötőben hajót tartó magyarok átfogó APEH-ellenőrzése, illetve az egyik kereskedelmi televízió nem éppen kedves hangulatú riportja miatt sokan inkább kivárnak. Stavinovszky szerint sok potenciális vevő inkább külföldön vesz hajót, a hivatalos magyar kereskedőkhöz kevesebben fordulnak.

CRN Ability – keveseknek van pénzük rá
A nehezebb gazdasági környezet nem érezteti hatását, mondta az egyik legnagyobb hajógyár, a Ferretti csoport magyarországi képviselője. Csöregh Zoltán szerint a luxusjachtok piaca világszerte bővül, a Ferretti pedig úgy tud növekedni, ahogy ügyfelei egyre tehetősebbé válnak. Csöregh szerint hasonló tendencia figyelhető meg Magyarországon is.

SC35 – a SeaLine idei újdonsága
A képviselő szerint „hatalmas zsákbamacska a piac” előfordulhat, hogy egyetlen hajót sem adnak el, de akár 20 millió eurós forgalmat is lebonyolíthatnak. Vélekedése szerint ezen a piacon individuális döntések születnek, a hajóvásárlók egyéni helyzetük határozza meg döntésüket, és nem az ország gazdasági helyzete.
Vízen, levegőben
A növekvő jólét jele az is, hogy az idei Boat Show-n már nemcsak hajókereskedők keresik a tehetősek kívánságait. A Pannon Air repülőgépet, a Helipest kft. pedig helikoptert állított ki. Németh Olivér értékesítési vezető szerint ma legfeljebb két tucat helikopter van magyar magántulajdonban, ezért ők is kínálnak bérbeadásra és sétarepülésre gépeket.
