Hiába csökkennek a percdíjak és a tarifák, a vállalkozások telefonköltségei mégis egyre magasabbak. Akinek van, előszerettel használja a céges mobilt; sokan az íróasztaluk mellett is erről beszélnek, pedig választhatnák a vezetékes asztali készüléket is. Ráadásul a legtöbb irodából eleve mobilszámon hívják a partnereket, mert az illető azon akkor is elérhető, ha éppen kiment ebédelni, vagy kávészünetet tart.

Dual rendszerek jellemzői
CISCO UNIFIED MOBILITY
■ Bejövő hívások irányítása vezetékes, illetve GSM/Wi-Fi telefonra, így azok a Wi-Fi hatókörében egyetlen telefonszámon érhetők el
■ Beszélgetés közben átváltás Wi-Fi-ről GSM-re
NOKIA-AVAYA ONE-X MOBILE
■ Bejövő hívások irányítása vezetékes, illetve GSM/Wi-Fi telefonra, így azok a Wi-Fi hatókörében egyetlen telefonszámon érhetők el
■ A vállalati asztali telefon és a céges mobil egyszerre csörög, így a felhasználó egyetlen vezetékes számon érhető el az irodán kívül is, s mobiljáról használhatja a vállalati alközpont által kínált szolgáltatásokat (hangposta, konferenciahívás, hívástartás, céges mellékek hívása)
■ Beszélgetés közbeni váltás GSM/Wi-Fi és Wi-Fi/GSM irányban is
■ Költségoptimalizált automatikus hívásútvonal-választás (például ha a felhasználó házon kívülről külföldi mobilt hív, akkor a telefon belföldi GSM tarifával a vállalat alközpontját tárcsázza fel, amely vezetékes vonalon továbbítja a hívást)
■ Csak Avaya alközponttal és dual Nokia mobiltelefonokkal működik (Nokia E60-as, E61-es vagy E70-es modell kell hozzá, ezekre telepíthető a szükséges szoftver)
Természetesen a költségek szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy egy adott számot miként hívunk fel. A Wi-Fi hálózat általában a céges vagy az otthoni gépek helyi hálózatához (LAN) illeszkedik, így rajta alaphelyzetben az internetkapcsolaton keresztül tudunk a külvilágba telefonálni. Márpedig a netes telefonszolgáltatóknál az IP telefonra menő (azaz végig az IP hálózatban maradó) hívások általában ingyenesek, a vezetékesre irányulók pedig (belföldre és külföldre egyaránt) lényegesen kedvezőbbek, mint ha a vezetékes vagy a GSM hálózatból kezdeményeztük volna a beszélgetést. Ugyanakkor a hagyományos mobilokat IP telefonról elérni meglehetősen drága (leszámítva talán a külföldi mobilszámokat), főleg akkor, ha olyan céges GSM előfizetésünk van, amellyel a kollégák ingyen, vagy nagyon kedvezményesen hívhatják egymást.
Az ideális persze az lenne, ha szabadon átléphetnénk a két hálózat között, akár beszélgetés közben is, sőt maga a rendszer automatikusan döntené el, hogy az adott szám hívásakor melyik útvonalon lesz a legalacsonyabb a percdíj. Nos, úgy tűnik, ez a kívánság napjainkban kezd teljesíthetővé válni, jóllehet az ehhez szükséges hardvereszközök és szoftverrendszerek kifejlesztése meglehetősen lassan halad. Ennek egyik oka az, hogy műszaki szempontból teljesen különböző technológiákról van szó: a GSM hálózatot úgy tervezték, hogy adott szolgáltató által központilag irányított legyen, ezzel szemben az IP hálózat egyik lényegi eleme, hogy nincs központja, egyetlen szervezet sem tartja kézben. Másfelől, a különböző gyártók eszközeinek problémamentesen kell összekapcsolódniuk, amit egyelőre nem sikerült teljesen megoldani. A vállalati IP telefonokat kínáló, s komoly piaci részesedéssel bíró cégek ma jobbára csak saját termékválasztékukkal kompatibilis eszközöket kínálnak, miközben az új szegmens szabványainak kidolgozásával sem sietnek.
A lehetőségek között meg kell említeni a Cisco által kínált Wi-Fi/GSM dual megoldást, melynek lelke a hagyományos vállalati PBX (Private Branch eXchange) telefonalközpontot felváltó Call Manager, amely megoldja, hogy a Wi-Fi hatóköréből kisétáló munkatárs a GSM hálózaton folytathassa a beszélgetést. Ezt az átváltást a Nokia és az Avaya együttműködése révén született, s a múlt év végén itthon is bemutatott one-X Mobile rendszer mindkét irányban tudja (a főbb jellemzőket lásd külön), s a paletta további pluszszolgáltatásokkal bővíthető, amennyiben erre a mobilkészüléket és a céges alközpontot is felkészítetik.