Gazdaság

Kedden ismét sztrájkolnak a volánosok

Országos sztrájkot tart november 27-én, kedden, hajnali négy órától reggel hét óráig a Volán-cégcsoport négy szakszervezeti tömörülése – tájékoztatta Horváth László, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetségének alelnöke az MTI-t csütörtökön.

A vasutasok folytatják

A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) nem vonja vissza az október 27-én kiadott sztrájkfelhívását – közölte a szakszervezet azt követően, hogy csütörtökön az elnökség és a sztrájkbizottság értékelte a november 21-iki hatórás vasutassztrájkot.
A két testület úgy ítélte meg, hogy a hatórás vasutassztrájk sikeres és erőteljes volt. Megállapították, hogy az akciót folytatni kell, mert a megállapodás még nem született meg.

Horváth László elmondta: az országos munkabeszüntetést a kedvezményes nyugdíjrendszer megváltoztatása miatt hirdették meg a volánosok (a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKF), az Autóbusz Közlekedésben Dolgozók Uniója (ADU), a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) és a Liga Közlekedési Szakszervezetek Ágazati Szövetsége) szakszervezeti tömörülései. Az új törvény értelmében a cégeknek 2008. január elsejétől a pilóták után 13 százalék korkedvezmény biztosítású járulékot kellene fizetni, ami a Zala Volán esetében az első évben 30-35 millió forint pluszkiadást jelent.

Horváth László az MTI kérdésére elmondta: tíz éve megy a huzavona a döntéshozók, a kormányzat és a Volán társaságok között a kedvezményes nyugdíjrendszer miatt. A buszsofőrök ötévente egy-egy év korkedvezményt kapnak, de a modernebb autóbuszokat vezető pilótákat már nem illeti meg ez a juttatás. A szakszervezetek azt követelik, ne legyen szempont, hogy a gépkocsivezetők új, vagy régi típusú autóbuszt vezetnek, mert ugyanolyan utakon kell vezetniük, és ugyanazok a hatások érik a sofőröket.

Az alelnök kihangsúlyozta: a négy ágazati szövetségnek a Volán-társaságoknál mindenhol van szervezete, a döntő többség kész a keddi sztrájkra. Az utazóknak a Volán elégséges szolgáltatást kíván nyújtani, amit a szakszervezetek mindenhol helyben egyeztetnek a társaságok menedzsmentjével, és tájékoztatják az utazókat a kimaradó járatokról.

Horváth László az MTI kérdésére elmondta: jövő évre a négy szakszervezeti szövetség 11 százalékos béremelést javasol, a munkaadói oldal viszont maximum 4,5 százalékos bérkövetelést tart reálisnak.

A 11 százalékos bérfejlesztést a Volán-társaságok nem tudják megoldani, ehhez a bérigényéhez állami szerep- és költségvállalásra van szükség. Az országban a 24 Volán-társaság megbízhatóan, szervezetten működik: ellátja a zsáktelepüléseken élők utaztatását, a legtöbb aprófalu számára pedig már csak a Volán- járat az egyetlen összekötő kapocs a világgal – tette hozzá Horváth László.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik