Gazdaság

Új üzlettársak

A másfél hete már Európában is forgalomba hozott Apple iPhone a business mobil­telefonok piacát is fenyegeti. Igaz, más gyártók sem tétlenkednek.

Állandó dilemma a kütyübolond üzletemberek körében, mi a „menőség tárgya” mobilfronton, illetve mely technológiáknak kell rendelkezésre állniuk, hogy a menedzser kompromisszumok nélkül gyűrhesse zsebre teljes irodáját. Mivel a fejlődés folyamatos, az áttekintés időről időre indokolt lehet. Ha visszanézünk a mögöttünk álló évre, komolyabb technológiai újítás akadt bőven: például a GPS és a televízió is részévé vált néhány csúcsmobilnak – persze főleg más földrészeken.

Az ideális menedzsertelefon

● Nyílt operációs rendszerrel (például Linux) ellátott
● Webböngészésre alkalmas
● Méretes a kijelzője
● PDA-szolgáltatásokban erős
● Blackberry-kompatibilis
● 3G-, illetve WiFi-képes, azaz kábel nélküli szélessávú netezésre alkalmas

Míg a hazai átlag mobilozónak nem okoz álmatlan éjszakát, hogyha nem a legújabb iPhone vagy épp egy GPS-es Nokia lapul a zsebében, a gyártók kedélyeit alaposan felkorbácsolta, hogy a business telefonok piacára egy olyan cég küldött friss fuvallatot, amelynek 2007-ig az égvilágon semmi köze nem volt a mobiltelefon-gyártáshoz.

Pedig az Apple nem is az üzletembereknek szánta az iPhone-t, amely egy MP3-lejátszót, egy hordozható internetezésre alkalmas eszközt és egy többfunkciós, mindennapi okostelefont tartalmaz. A három az egyben megoldás persze önmagában érdektelen esemény a business-szegmensben, pláne, hogy a készülékben nincs is 3G szélessávú elérés és videotelefonálási lehetőség. „A telefon érintőképernyős kezelőfelülete azonban oly mértékben intuitívra sikeredett, hogy az várhatóan komolyan elgondolkodtatja a business telefonok gyártásában érdekelt vállalatokat” – véli Maradi István a Magyar Telekom Csoport műszaki vezérigazgató-helyettese. Könnyen lehet, hogy az üzleti telefonok gyártásában érdekelt cégek műhelyeiben több ilyen készülék hever már szétszedve, a szoftver újításait pedig már a nagy gyártók is kezdik leutánozni.

Ugyanakkor Dén Mátyás, a Mobil Portál (mobilport.hu) főszerkesztője szerint az érintőképernyő nem kúszhat be az üzleti telefonokba, mivel az csak arra jó, hogy megkeserítse a menedzserek életét. Az efféle készülékékek autóban kezelhetetlenek. „Képzeljük el, hogy a gördítősáv nyomkodása közben a szalagkorlát adja a másikat” – fest sötét képet Dén. Ezzel a példával azonban Maradi Istvánt nem győzi meg. Ő ragaszkodik ahhoz a véleményéhez, miszerint a távoli jövő az érintőképernyőé, míg a közeljövő a billentyűvel kombinált érintőképernyőé. Szerinte a kihangosítóba helyezett mobiltelefon idővel odáig fejlődik, hogy felismeri, hogy éppen autóba tették, és az alapfunkciókat gond nélkül teszi elérhetővé egyujjas böködés útján – balesetmentesen.


Új üzlettársak 1

Ez azonban még csak vízió, ezért lássuk, mit kellene tudnia 2007-ben az ideális business telefonnak. A processzorok okosodása révén ma az irodai környezetben megszokott alkalmazások gond nélkül futnak a telefonon. Anélkül nyílik ki az excel tábla, hogy beleőszülnénk, de gyorsan megjelenik egy 15 oldalas dokumentum vagy egy méretes képfájl is. A weboldalak böngészése immár valódi, minőségi élmény, miután a 3G-vel jelenleg elérhető 7 megabites (gyakorlatban többnyire kevesebb) sávszélesség kellően gyors netezést tesz lehetővé. Jó néhány munkahelyen, ahol kiépítették a kábel nélküli internetet (WLAN), a belső mellékek már mobiltelefon használatával tárcsázhatók, ugyanakkor, ha külvilágból telefonál valaki, azt a készülék GSM-hívásként fogadja. A GPS is kezd beköltözni az üzleti készülékekbe. Maradi István azonban azt mondja, ebben még nincs sok köszönet. Az igazán jó GPS egyenesen falja az akkumulátort, így szerinte feltöltött állapotában sem érdemes nagy kirándulást tenni egy GPS-el szerelt telefonnal ismeretlen terepen, mert, ha lemerül, nem csak eltévedünk, de még segítséget sem tudunk hívni…

Ajánlott videó

Olvasói sztorik