Gazdaság

A kisvárosi bűzök eredete

Miután megtanultunk regényt olvasni, a filmértés már nem lehet gond: a kép annyira egyértelmű.

De mi van akkor, ha már a regény olvasásával is problémáink vannak, mert a mi belső világunk nehezen illeszkedik a lapokról ránk zúduló diszharmóniával, a napfény melegítette büdös sötétséggel, és azon lelki rezonanciákkal, amelyek forrását vizsgálva mindig ugyanoda jutunk vissza: az eredendő bűzhöz.


A kisvárosi bűzök eredete 1

Jelenet a Dolina című filmből

Bodor Ádám Az érsek látogatása című regénye – az olvasni tudás egyik próbája – vonzza a képeket. Kamondi Zoltán korábbi munkáiból főleg az derült ki, hogy van képírói tehetsége, nem is kevés, és tehetségének egyik legfontosabb komponense a bátorság. A Dolina című új filmjének például az a koncepciója, hogy nem ragaszkodik Bodor „magyarázatok nélküli regényéhez”, hanem saját belső univerzumát – melynek a kétség, a képmutatás, a mindent megölő unalom, és a nyugodt embereket előbb-utóbb szétrobbantó düh a legfőbb alkotóelemei – fogalmazza meg. A Dolinának ugyanúgy van kivonatolható története, mint a legtöbb filmnek (egy Olaszországban élő fiatalember visszamegy „a” városába, hogy átvegye apja földi maradványait, és „valamit kezdjen” velük), de nem ez a lényeg, hanem mindazok a még élő lények, akik ellepik Kamondi látványkópiáját. Az ő dolguk megjeleníteni a reménytelent, a saját sorsukon és rögeszméjükön keresztül valamiféle, a látogató számára is értelmezhető kisvárosi atmoszférát bemutatni. Az eredetvizsgálat lomhán szép képeket, a saját klasszisukra építően alkotó színészeket, meg nehezen követhető dialógusokat termel, s konklúzióként azt az üzenetet közvetíti, hogy még a hanyatlás is magasabb rendű életről tanúskodik. A Dolina a dekadens-szép és irreálisan túldíszített szecesszió körül udvarol, de összességében azzal hívja fel magára a figyelmet, ahogy az öngyilkosság határán táncol.


A kisvárosi bűzök eredete 2

Jelenet a Megy a gőzös című filmből

A (budi)bűz, a kődobálás és a megrontás mágiájával foglalkozik vasvillával összehordott poénjaival Koltai Róbert filmje, a Megy a gőzös is. A történetben – miként a Dolinában – csupa szeminarista (vasutas, csendőr, ivónép, hamvas és ótvaros menyecske) nyüzsög, akik a népszínműveket ihlető technika segítségével azonnal nyilvánosságra hozzák, mi dolguk a világban. Koltai nem akar mást, mint nevettetni, vagy még inkább eladni a nevetést. Szex a pajtában, egy disznóólba tévedt vonat, cigányok, fel s alá rohangálás az Aktív, a Rivalda és a Favorit valamennyi sztárjával. A Megy a gőzös teljesen értelmetlen film, ám készítői annyira pimaszak a saját közönségükkel is, hogy arra kell gyanakodnunk: az értelmetlenség maga a rendszer.


Dolina › Magyar film › Főszereplők: Adriano Giannini, Molnár Piroska › Rendező: Kamondi Zoltán › 122 perc

Megy a gőzös › Magyar film › Főszereplők: Koltai Róbert, Egres Katinka, Pogány Judit › Rendező: Koltai Róbert › 90 perc

Ajánlott videó

Olvasói sztorik