– Több szegmensben már számottevő szereplője a piacnak a Magyar Posta Biztosító és a Magyar Posta Életbiztosító, pedig a zöldmezős alapítású cégek számára a gyors piacszerzés nem egyszerű feladat. Sokak szerint ugyanakkor előre kódolva volt a siker, hiszen a két cég készen kapta a posta hálózatát, ahonnan gyorsan kisöpörték a konkurenciát, s így egyeduralkodók lettek a fiókokban. Ön is így látja?
„A most születőknél átlagosan a korábbi tízszeresét, 30-40 évet kell majd lefednünk valamely nyugdíj-előtakarékossági formával.”
– A Talanx AG két magyarországi társasága valóban példaértékű teljesítményt nyújtott. A világ minden országára igaz, hogy a postán keresztül lehet legkönnyebben elérni a lakosságot a legszélesebb körben, hiszen a posta mindenkihez közel van. A modellt Németországban teszteltük, ahol igen sikeresnek bizonyult a német Postbankkal kötött exkluzív szerződésünk. De a magyar piac egy máshol nem jellemző – és számunkra igen kedvező – sajátossággal is rendelkezik, a lakosság fizetési forgalmának döntő része ugyanis a postán keresztül zajlik. Ez Németországban nincs így, ott a postafiókokban a fizetési szolgáltatásokat egy kereskedelmi bank, a Postbank nyújtja.
– De ha ehhez hozzátesszük, hogy a Magyar Posta exkluzív megállapodást kötött a saját biztosítóival, illetve stratégiait az Erste Bankkal, akkor már közelebb járunk a német modellhez, nem?
– Igen, a posta bonyolítja le a fizetési forgalmat, az Erste Bank nyújtja a pénzügyi szolgáltatásokat, a postabiztosítók pedig a biztosítási tevékenységet. Nekem személy szerint jobban tetszik a magyar modell, mivel azzal, hogy a fizetési és a pénzforgalomba, valamint a biztosításértékesítésbe is bevonjuk a postai alkalmazottakat, minden egyes ügyfél egyszerre kerül kapcsolatba a háromfajta szolgáltatástípussal.
– Merre terjeszkednek tovább?
Norbert Kox
■ A Talanx AG igazgatóságában a bankbiztosítási területért felel, a német Postbank Versicherung igazgatósági elnöke. A Talanx konszern – az Allianz és a Münchener Rück után – a harmadik legnagyobb németországi biztosítási csoport.
■ A Talanx AG és a Magyar Posta 2002-ben alapította meg a Magyar Posta Biztosító, illetve a Magyar Posta Életbiztosítót, a Talanx részesedése mindkét cégben 66,9, a Magyar Postáé 33,1 százalék. Norbert Kox mindkét társaság felügyelőbizottságának elnöke.
– A nagy európai multinacionális biztosítótársaságok közül már szinte mindegyik kiépítette közép- és kelet-európai hálózatát. Önöknek mennyire fontos ez a piac?
– Németországban a piacszerzési lehetőségeink már korlátozottak. A régió azonban még komoly növekedési lehetőségeket tartogat, így további országokban szeretnénk megjelenni. Hogy melyikekben, azt majd az dönti el, hol találunk hozzá megfelelő partnert.
– Milyen típusú biztosítási terméket lehet leginkább eladni az Önök módszerével?
– Elsősorban az úgynevezett „fogd és vidd” termékeket, az egyszerű, könnyen elmagyarázható és értékesíthető módozatokat, olyanokat, mint például az utasbiztosítás. Magyarországon szép sikereket értünk el a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piacon, részesedésünk már meghaladja az 5 százalékot. S az élen járunk a klasszikus egyszeri díjas megtakarítási életbiztosítások területén.
– Mennyi van még ebben a piacban? Folytatódhat az elmúlt évek kiemelkedő teljesítménye?
– Biztos vagyok benne. Közép- és Kelet-Európában a következő években hatalmas növekedés várható, s ez elsősorban a nyugdíj-előtakarékossági termékeknek köszönhető. Nyugat-Európában az emberek 40-50 százaléka rendelkezik valamilyen megtakarítással nyugdíjas éveire, míg Európa keleti részein a megfelelő arány ennek csak töredéke. Pedig húsz évvel ezelőtt Németországban még volt egy munkaügyi miniszterünk, aki azt mondta, a „nyugdíjak biztosítottak”, vagyis azt szuggerálta az embereknek, hogy az állam majd gondoskodik róluk, nem kell tenniük semmit az időskori megélhetésükért.
– Gondolja, hogy az egyszeri díjas unit-linked termékek népszerűségét a nyugdíj-előtakarékossági/öngondoskodási szemlélet térnyerése okozza Magyarországon?
– Nem feltétlenül. Nyugdíj-előtakarékosságra elsősorban a folyamatos díjú termékek alkalmasak: egy 20 éves lejáratú módozat még kis összegű havi befizetésekkel is szép megtakarítást hoz a szerződés lejártával, köszönhetően a hosszú futamidőnek és a jó hozamnak. Éppen ezért mi a jövőben erre helyezzük a hangsúlyt.
– Ma már Nyugat-Európában teljesen tisztában vannak az emberek az öngondoskodás szükségességével?
– Azt hiszem, a helyzet súlyosságával teljes mélységében senki sincs tisztában. Korábban az emberek 60-65 éves korukig dolgoztak, majd nyugdíjba mentek, s viszonylag hamar meghaltak. Ez azt jelenti, hogy a nyugellátási időszak csupán néhány év volt. Azok a kislányok, akik ma születnek, várhatóan több mint 100 évet élnek majd. Ez azt jelenti, hogy átlagosan a korábbi tízszeresét, 30-40 évet kell lefednünk valamely nyugdíj-előtakarékossági formával. Ez olyan hatalmas összeg, amilyet egyetlen állam vagy állami nyugdíjalap sem tud biztosítani. Mindenképpen világossá kell tehát tenni, hogy nélkülözhetetlen az előtakarékosság.
– Ha már a megnövekedett állami és nem állami feladatokat említi, Magyarországon még tart a vita az egészségügy átalakításáról, de úgy tűnik, megnyílik a piac az üzleti szféra előtt. Nem szállnak be?
– Megvárjuk, hogyan alakul a szabályozás, és egészen bizonyosan lesz előkészített válaszunk a kérdésre.