Gazdaság

Direkt kampány

A hazai autós biztosítók közül a két legnagyobb szereplő olcsó direkt-biztosítót alapít, megakadályozandó további „kötelezős” piacvesztését.

Az utóbbi évek mindegyik kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (gfb) kampánya hozott valamilyen meglepetést. Az idei így is kiemelkedhet a sorból: a gépjármű-biztosítási piac második legnagyobbja, a Generali-Providencia (G-P) 100 százalékos tulajdonú olcsó direktbiztosítót alapított a kampányidőszak kezdetére Genertel Biztosító Zrt. néven, s a piacvezető Allianz Hungária is megerősítette a Figyelőnek, hogy hasonló lépésre szánta el magát. Márpedig a két „nagy” cégalapítása hatékony válaszlépés lehet az eddigi piaci csatározásra: az alacsony költséggel, hálózat nélkül, olcsó termékeket kínáló direktbiztosítók sikeresen visszacsalogathatják azokat az ügyfeleket, akik éppen az alacsonyabb díjszint miatt pártoltak – vagy pártolnának – át máshová.


Direkt kampány 1

„A gyors cégalapításban már világbajnokok lehetünk” – így vezette be Csikos Dániel, a Genertel vezérigazgatója a Generali-csoport új direktbiztosítójának villámgyors megalapítását. A G-P és annak tulajdonosa, a bécsi Generali Holding felügyelőbizottsága júniusban adta végső áldását a magyarországi biztosítóalapításra, a társaság bejegyzése pedig augusztus végére már meg is történt. A cég csak a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) működési engedélyére vár, s ha nem késik a papír, az idei gfb-kampányban már ügyfeleket toborozhat. A tervek ambiciózusak: a Genertel a „kötelezős” biztosítóváltók 10 százalékát szeretné megszerezni, ami a piaci tendenciák ismeretében legalább 50 ezer szerződést jelenthet.

Az 1,7 milliárd forint jegyzett tőkével alakult társaság üzleti modellje a következő: olcsó, nagy számban értékesíthető tömegtermékek, drága értékesítési hálózat nélkül, kizárólag telefonon, interneten, illetve mobiltelefonon keresztül lebonyolított eladásra alapozva. Igaz, a Genertel nem a semmiből indul: a termékfejlesztésben az anyacéggel, a G-P-vel működik együtt, s épít a cégcsoport olaszországi direktbiztosítójának tapasztalataira is. Ha pedig bejáratódik a csatorna, jövőre újabb – casco, lakás-, illetve utasbiztosítási – termékekkel is előrukkol majd. Életbiztosítás értékesítése egyelőre a tervekben sem szerepel, igaz, ehhez a hazai jogszabályi környezet miatt nem úszható meg egy újabb cégalapítás sem.


Direkt kampány 2

LOGIKUS LÉPÉS. Nagy kérdés, mikor léphet leghamarabb piacra az Allianz direktbiztosítója. Az idei kötelezős kampányról már minden bizonnyal lemaradnak, ugyanakkor vigasz lehet számukra, hogy egy, a Generteléhez hasonló cégstratégiával esetleg meg tudják akadályozni piaci részesedésük zsugorodását. Az Allianz az elmúlt években az év végi kampányokban általában 80-100 ezer kötelezős ügyfelét vesztette el – igaz, évközben az állományt részben pótolni tudta -, mivel a kisebb, piacra éhes és alacsonyabb költséggel működő versenytársak, illetve a profittermelési kényszertől is mentes biztosító egyesületek alacsonyabb díjaival nem tudta felvenni a versenyt. „Egy magyarországi direktbiztosító alapítása logikus lépés; az Allianz Németországban már másfél évvel ezelőtt meglépte ugyanezt, átterelve új cégéhez a lakossági tömegtermékek zömét” – mondta a Figyelőnek az egyik online alkuszcég vezetője.

Érdekes kérdés az is, miként kezelik majd a cégek azt a helyzetet, hogy ugyanazon a piacon két-két társasággal lesznek jelen. „Nálunk ez nem lesz probléma, mivel a két cég más-más ügyfélkörre fókuszál” – mondta a Figyelőnek Ilics László, a Genertel felügyelőbizottsági tagja. A direktbiztosító stratégiájának egy alapos piacfelméréssel ágyaztak meg, amiből az derült ki, hogy a fiatal és középkorú, felső és középfokú végzettségű, nyitott, újdonságra fogékony, tehetősebb és költségérzékeny réteg jó ügyfele lehet egy efféle vállalatnak. A díjkalkuláció ugyan a G-P statisztikáin alapul, ám általa nem befogható célcsoportra lő, így nem fordulhat elő, hogy az új szereplő „kannibalizálja” anyacége állományát. A díjszint egyértelműen a direktbiztosítónál lesz alacsonyabb, bár – mint Ilics László kifejtette – ez sem igaz minden esetben. Lesz, ahol a G-P díjai lesznek alacsonyabbak, mivel az gyakorta több szálon és szerződéssel is kötődik egy-egy ügyfélhez, s így extra díjkedvezményt is ad.

Bár még csak október eleje van, a Közlekedési Biztosító Egyesület (Köbe) máris zászlót bontott és beindította kampányát. Méghozzá ahhoz a meglepő eszközhöz nyúlt, hogy egy hónappal a törvényben előírt határidő előtt, október elsején díjat hirdetett. Igaz, a díjak csak egyetlen hónapig érvényesek, s csak azok kapják meg ilyen áron a biztosítást, akik legkésőbb e hó végéig megkötik a szerződést. A Biztosítás.hu villámelemzése szerint a Köbe a fiatalok felé nyit, alacsony díjakkal operál, ám ha valaki elkötelezi magát, leszerződik vele, novemberben, amikor a másik 13 piaci szereplő is nyilvánosságra hozza tarifáit, már nem válthat újra. Addig pedig csak egyetlen ajánlat ismeretében tud dönteni, összehasonlításra nincs lehetősége. Ezt az apró hendikepet orvosolhatja a Köbe ajándéka: minden olyan ügyfele, aki – akár több szerződést is összevonva – legalább 70 ezer forintos éves díjjal biztosítást köt, egy háromnapos wellness hétvégével lesz gazdagabb.

HOSSZABBÍTANÁNAK. A fenti nagy nekikészülődés is mutatja, hogy az idén is igen mozgalmas kötelezős kampány elé nézünk. Több cégvezető is azt hangsúlyozta a Figyelőnek, hogy be kellene fejezni a gfb liberalizációját, megszüntetni azt a kötöttséget, hogy csak egyetlen hónapig, novemberben lehessen felmondani a szerződést. (A Köbe egy köztes megoldással az egy hónapos határidőt két hónapra tolná ki.) Az őszi kampányra a becslések szerint a cégek együttesen 1 és 2 milliárd forint közötti összeget költenek, amit pedig természetesen végső soron mindig az ügyfelek fizetnek meg.

Ertl Pál, az Uniqa Biztosító lakossági üzletágakért felelős igazgatósági tagja a fölösleges reklámköltségek mellett még egy veszélyre hívja fel a figyelmet. A fokozódó piaci verseny nyomán már olyan nyomottá vált a díjszint, hogy a személyi sérüléses balesetek meredeken emelkedő kárkifizetései miatt rövidesen finanszírozhatatlanná válik az üzletág. „Ausztriában 30-50, sőt, egyes szegmensekben 70 százalékkal is magasabbak a díjak, holott nálunk sem olcsóbb egy sárvédő, mint ott” – mondja. Szerinte a személyi sérülések növekvő járadékkötelezettségei miatt további díjcsökkenésre már nemigen lehet számítani.

A kötelezős kampányban és a biztosítóváltásban egyre nagyobb szerepet játszó online biztosítási alkuszok ezzel ellenkező álláspontot képviselnek. Szerintük szükség van arra, hogy évente egyszer eljöjjön „az igazság pillanata”, és a 3,5 millió autós szembesüljön a díjakkal, s jó, ha marketingkampánnyal fel is hívják a figyelmét arra, hogy ezt meg is tegye. Haraszti Zsolt, a Netrisk.hu ügyvezetője ugyanakkor egyetért a Köbe javaslatával, a kampányidőszak meghosszabbításával, mondván: az első két hétben úgysem történik semmi, mindenki számol, szerződést azonban csak elvétve köt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik