Gazdaság

Heti Válasz: Kóka az M5-be bukott bele

Uniós botrányt előzött meg Kóka János azzal, hogy bejelentette távozását a gazdasági tárca éléről, illetve hogy lefújta az M5-ös autópályát üzemeltető AKA Zrt. privatizációját – írja a legújabb számában a Heti Válasz. Ez esetben nem az ellenzék, nem is a koalíciós társ, hanem az európai sztrádapiac egyik kulcsszereplője adott mattot az SZDSZ elnökének - véli a lap.

A Heti Válasz úgy tudja, Kókának egyszerűen nem volt maradása a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium élén.

Minden feltétel adva volt ugyanis egy kontinensméretű botrányhoz: a tárca június-júliusban nem épp piackonform módon ütötte ki az autópálya-ágazat egyik legnagyobb európai szereplőjét, a Brisa Auto-estradas de Portugal SA nevű céget az M5-ös autópálya leendő üzemeltetői, illetve a Pécsre tartó M6-M60-as gyorsforgalmi út továbbépítői közül.

A Brisa – egy, a magyar kormányhoz címzett „küldemény” útján – lényegében mutyieljárássá nyilvánította az M5-öst üzemeltető AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. 40 százalékos állami csomagjának eladására tett kísérletet.

Az eredeti elképzelés szerint a magyar állam vásárolta volna meg a tulajdonában lévő 40 százalék mellé a magánbefektetők AKA-ban lévő 60 százalékos részét. Azután az AKA 100 százalékát dobták volna piacra, ám a hivatalos indoklás szerint félő volt, hogy az AKA-t idén már nem lehet egyben továbbadni így cég 900 millió eurós hitelállománya a büdzsét terhelte volna. A GKM ezért úgy döntött, a szaktárca zártkörű(!) pályázat keretében – hazai meghívottak mellőzésével -, banki leányvállalatoknak származtatja tovább az AKA állami kézben lévő 40 százalékát.

A számításokat végül a Brisa húzta keresztül, ugyanis az állam által felkínált 40 százalékos cégdarab megvásárlására hivatalos formában nem pályázhatott. Senki nem hívta meg, hiszen az autópálya-építő és -üzemeltető társaságoknak ezen a tenderen nem osztottak lapot, kizárólag pénzügyi befektetőknek.

A lap szerint a Brisa a pályázati határidő lejártát követően mégis elküldte nem hivatalos árajánlatát (ebben forint-tízmilliárdokkal többet kínált az AKA-részért, mint az érintett banki cégek) – igaz, nem az ÁAK-nak, a GKM-nek vagy a kancelláriának, hanem a kormánynak címezve. A portugálok ezzel jelezték, hogy átlátnak a magyar szitán és vélhetőleg készek lettek volna a nemzetközi botrányra.

Mindezek mellett a Pénzügyminisztérium egyik szakállamtitkára is bírálta az AKA-privatizáció GKM által erőltetett módozatát és végül az Állami Autópálya-kezelő igazgatósága is a tender érvénytelenítése mellett tette le a voksát. Summa summarum: a gazdasági tárca legutóbbi AKA-ügyletét nem az MSZP pénztárnoki „tagozata” fúrta meg – pedig Eörsi Mátyás SZDSZ frakcióvezető nemrég a koalíciós társat hozta összefüggésbe bizonyos sztrádamilliárdokkal -, hanem maga a piac – állítja a Heti Válasz.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik