Gazdaság

Dohány nélkül

Névadó szponzor nélkül rajtol az idei magyar nagydíj. Bernie Ecclestone-nak, a Forma-1 főtulajdonosának még sincs oka aggódni: kieső bevételeiért a magyar állam által fizetett megemelt jogdíj kárpótolja.

Tavaly nyáron, amikor több évi bizonytalanság után eldőlt, hogy a Forma-1-es utazó cirkusz 2011-ig biztosan érinti a Hungaroringet, az is megerősítést nyert, hogy itt-tartása egyenesen „államérdek”. Medgyessy Péter akkori miniszterelnök ugyanis már a 2004-es futam alkalmával megállapodott a hosszabbításról Bernie Ecclestone-nal, az F1 mindenható urával. Utóbbi pedig tavaly figyelemre méltó módon annak tudatában sem lépett vissza a „gentlemen’s agreementtől”, hogy az idén már nem lehet dohányreklámokkal „megolajozni” a futamot.


Dohány nélkül 1

Nem csupán a Hungaroringen, a Forma-1 minden futamán Bernie Ecclestone keresi a legtöbbet.

RENDEZŐI JOGDÍJ. Az elmúlt években Magyarország még kiskapukat talált a 2005-től érvényes uniós tiltáson, ám brüsszeli nyomásra a múlt év végén ezeket be kellett csukni. Így a korábbi cigarettaszponzor is elköszönt az éves szinten mintegy 3 milliárd dollárt megpörgető száguldó cirkusz magyarországi helyszínétől. Olyan új támogatót pedig – legalábbis lapzártánkig – nem sikerült találni, aki névadóként a magyar nagydíj mellé állna, jóllehet, menet közben egy-egy ismert hazai, illetve külföldi alkoholmárka is felmerült lehetséges új szponzorként. Lehetne mondani, hogy mindez legyen a Forma-1-et irányító Ecclestone-cég, a Formula One Management (FOM) gondja, ugyanis az összes versenyhez kapcsolódó marketingbevétellel ez a társaság rendelkezik. Ecclestone azonban feltehetően cseppet sem aggódik, számára minden jel szerint biztosíték a szerződés, amelyet a magyar állammal a rendezési jogok fejében megfizetendő összegről kötött. Ez utóbbi összeg viszont már a magyar adófizetők számára sem mellékes.

A magyar állam költségvetésében a kiemelt nemzetközi sportesemények támogatására elkülönített idei tétel 3,564 milliárd forint, ami a tavalyi összegnél 400 millió forinttal nagyobb. Ebből az előirányzatból fizetik a Forma-1-es rendezői jogdíjat. A költségvetési törvényből kiderül az is, hogy a jogdíj összege évente a bázisévhez viszonyítva 10 százalékkal emelkedik, s a szerződés szerint dollárban kell megfizetni. Mindez értelmezhető akár a mindmáig bizonytalan szponzorációs háttér „kárpótlásaként”, mindenesetre feltűnő, hogy 2004 óta ismét folyamatosan emelkedik ez az összeg (lásd a táblázatot). Ez a költségvetési tétel mellesleg eddig is jócskán meghaladta például a versenysport támogatására elkülönített keretet, mely utóbbi az idén 1,937 milliárd forint, s további alig 500 millió jut az olimpiai felkészülésre.

Mindez nem csupán magyarországi sajátosság: minden futamon Ecclestone keres a legtöbbet. Csak az a kérdés, hogy ráfizet-e erre a magyar állam. Igaz, hazai kasszát a Forma-1 magyarországi kezdeteitől fogva nem egyszerű készíteni, mivel a Hungaroringen megrendezett nagydíj, ha közvetlenül, a jegybevételeket tekintve nem is kifizetődő az országnak, a közvetett – áfabevételeket emelő, országimázs-növelő, turistacsalogató – hatásait tekintve azért a legtöbb becslés szerint hasznot hajt. Hozhatna persze többet is, de tény, hogy minden a nézőszámon múlik, annak nagyságát pedig sok minden befolyásolja: a verseny évközi alakulásától kezdve az időjáráson át a jegyárak megállapításáig. Egy korábbi turisztikai tanulmány szerint a külföldi nézők átlagban 250 eurót költenek naponta. Az elemzés 170 ezres nézőszám esetén 3 milliárd forintos áfabevétellel kalkulál, a belépőkből származó összeg felett.


Dohány nélkül 2

NÖVEKVŐ ÉRDEKLŐDÉS. Az idei, augusztus 6-i magyarországi futam előjelei kedvezőek. Évekig tartó hanyatlás után 2005-ben és 2006-ban végre emelkedett a nézőszám. Palik László, a pályát üzemeltető Hungaroring Sport Zrt. elnöke a pozitív tendencia folytatódását várja. Mint a Figyelőnek elmondta: időarányosan 10 százalékkal több jegyet értékesítettek elővételben eddig, mint egy évvel ezelőtt. Igaz, mint mindig, ezúttal is döntő lehet a végelszámolásánál, hogy a kapuknál mennyien váltanak majd belépőt. Mindenesetre úgy tűnik, hogy a hétszeres világbajnok Michael Schumacher tavalyi visszavonulása sem szegte kedvét a honfitársainak, így várhatóan több tízezer német érkezik ezúttal is a háromnapos versenyre. Az előzetes értékesítések alapján Lengyelországból is sokan jönnek majd, hogy Robert Kubicát lássák és buzdítsák.

A szervezők várakozásai szerint az idén és az elkövetkező években folytatódik a futamra kilátogató magyarok számának növekedése is, miközben e mutató az utóbbi öt év során már megduplázódott. Palik Lászó szerint ez az átalakított és fokozott marketingaktivitás eredménye; ennek jegyében két évvel ezelőtt például kedvezményes jegyekhez lehetett hozzájutni, tavalytól pedig az üdülési csekk is felhasználható a belépők kifizetéséhez. Az idén Omega-koncertet szervez a vasárnapi futam előtti este a Hungaroring Zrt. A fennállásának 45. évfordulóját ünneplő együttes tömegbázisának egy része sportrajongó, és Palik László szerint potenciális jegyvásárló. „Ha pedig egyszer megérinti őket a pálya atmoszférája, akkor közülük sokan kicsábulnak a versenyre is” – bizakodik az elnök.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik