Gazdaság

Mi motiválhat egy cégfelvásárlást?

SZINERGIAHATÁS. Egy vállalat felvásárlását különböző tényezők indokolhatják, a klasszikus érv a szinergiák kihasználása. Ebben az esetben a fuzionált társaság piaci pozíciója értékesítési és beszerzési oldalon is erősebb lesz, ettől lehet értékteremtő az összeolvadás.

NYOMOTT ÉRTÉKELÉS. Amennyiben a célpontnak magas a közkézhányada, úgy a piacon viszonylag könnyű nagy pakettet összevásárolni. Ezt később akár szakmai, akár pénzügyi befektetőnek egyedi alku keretében lehet továbbadni. A tartósan nyomott értékeltségi szint mellett forgó részvények is tipikus felvásárlási célponttá válhatnak, hiszen ezekre a piaci árhoz képest akár úgy is gáláns ajánlat adható, hogy a vétel még mindig értéken alul történik.

A PIAC ELŐTT JÁRVA. Egy, az üzletmenetben bemutatott éles fordulat, egy sikeres reorganizáció, amelyet a felvásárló esetleg korábban vesz észre, mint a piac, szintén motivációt teremthet a felvásárlásra. Az éles szemű befektetők által idő előtt felfedezett rejtett értékek (például egy, felértékelődés előtt álló ingatlanvagyon, vagy egy ígéretes szabadalom) ugyancsak felvásárlási ajánlatot szülhet.

FÉLELEM. Ok lehet a versenytársaktól való félelem is: sokak értelmezése szerint az OMV is azért növelte részesedését a Molban, mert tart tőle, hogy ha most nem lép, akkor később orosz kezekbe kerülne a magyar olajtársaság, ami nagyban rontaná az osztrákok régiós pozícióit.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik