Gazdaság

Füstpénzesítés

Egységes, éves „üzembentartói adóvá” alakítaná az autó-vásárláskor fizetendő regisztrációs adót az EU.

Látványosan megszaporodott az utakon a Nyugat-Európából rendszám nélküli használt kocsikat hozó trélerek száma. A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete tagjainak gyorsstatisztikája alapján az első negyedévben a tagvállalatok 30 százalékkal több használt autót hoztak be, mint egy évvel korábban. A regisztrációsdíj-bevétel idei, 78,4 milliárd forintos költségvetési előirányzatának 30 százaléka teljesült az első negyedévben.


A szakemberek ugyan megint valamilyen trükköt szimatolnak, de Fojt Attila, az egyesület vezetője a regisztrációs adó szabályainak módosításával magyarázza a „forgalomnövekedést”. Az idén ugyanis 10-ről 20 százalékra emelkedett a regisztrációs adóból a használt autók esetében visszaigényelhető rész. A használtautó-importőrök öröme azonban valószínűleg nem tart majd sokáig. Az Európai Unió új, egységes regisztrációs „adóról” formálódó tervezete ugyanis megint fenekestül felfordíthatja az üzletmenetet.



Füstpénzesítés 1

A tagországok csak egy részénél használatos, általában a kocsi értékének, árának százalékában kifejezett – de itthon például a károsanyag-kibocsátással és a hengerűrtartalommal arányos – regisztrációs adó, illetve díj a jövőben egységes, környezetvédelmi elemeket is magában foglaló éves „üzembentartói adóvá” alakulna. Ezt bizonyos mértékig – kezdetben negyedrészben, majd két év átmenet után felerészben – a kocsi szén-dioxid- kibocsátása alapján, típusra szólóan határozná meg az illetékes hatóság. A környezetvédelmi logika szerint így a régebbi, korszerűtlenebb motorokkal szerelt autók gazdái több, az ultramodern, méregdrága hibridüzemű, üzemanyagcellás kocsik és a villanyautók tulajdonosai pedig minimális adót fizetnének.

ÖREG AUTÓPARK. Félő, hogy Magyarországon – tekintettel a 11 éves átlagéletkorú autóparkra – a tulajdonosok zömének a kocsi értékéhez képest olyan aránytalanul sokat kellene fizetnie, ami politikai feszültséggel is fenyegethetne. Ám az elképzelések szerint nem lesz visszamenőleges hatályú a változás. A már forgalomba helyezett, a regisztrációs adót már megfizetett autókra az új adó nem fog vonatkozni.


Az egész autóstársadalom számára zsebre menő változás előkészítését óvatos egyeztetéssel kezdte meg az unió és a nemzeti hatóság. Az új gépkocsikat forgalmazó Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) minapi konferenciájára a regisztrációs adó miatt nem csak a pénzügyi tárca illetékese, hanem Kovács László uniós adóügyi biztos is ellátogatott. Ő már 2005-ben benyújtott egy javaslatot az illetékes EU-bizottságnak az egységes személygépkocsi „üzemben tartási” adó bevezetésére. Mint azt a Figyelőnek elmondta, az EU-tagok közül 10 országban nincs, 17-ben pedig 100 eurótól 17 ezer euróig terjedően, különböző mértékű és jellegű a regisztrációs adó, amely teher sem a vevőknek, sem a 12 millió közvetlen munkahelyet fenntartó autóiparnak nem jó. Visszaélésekre is lehetőséget ad, hogy az autógyár – az adók nélkül – különböző árat kénytelen meghatározni például Franciaországban, ahol nincs regisztrációs adó, illetve Dániában, ahol egy jó kocsi árának megfelelő (17 ezer eurónyi) a fizetnivaló. Az autóvásárlónak sem jó, hogy miután megvette a kocsiját és lerótta a regisztrációs adót, újra ki kell fizetnie az akár még nagyobb közterhet ugyanarra a kocsira, ha átköltözik egy másik tagállamba.


Személygépkocsi-szempontból tehát nem egységes az EU belső piaca, s ezen változtatni kell. A bizottság támogatta is a javaslatot, amelyet az idén a pénzügyminiszterek tanácsa is megtárgyalt, ahol azonban kritikai észrevételek hangzottak el a regisztrációs adó megszüntetésével kapcsolatban. Azon tagországok miniszterei, amelyekben magas ez a teher, mint Dánia, Finnország, Görögország, a fontos és biztos költségvetési hozzájárulás miatt nem támogatják az eltörlést, és a többéves átmenet után évessé váló új adó bevezetését. Annak ellenére sem, hogy hosszú távon a bevétel nem csökkenne. A költségvetési bajok miatt a magyar álláspont is erre hajlik, így a puhatolózó egyeztetés itthon is inkább a színfalak mögött, mint a plénum előtt zajlik.

BIZONYTALAN PONTOK. Gablini Gábor, a Gémosz elnöke ez alapján állítja, hogy csak jóval 2008 után várható az új adófajta bevezetése. A részletek nem ismeretesek, így jobb híján még a szövetség is csak érleli a javaslatait. Egyelőre sejteni sem lehet, milyen adókulcsokra, mekkora fizetnivalóra számíthatnak az autósok. Győző Gábor, a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének ügyvezető elnöke szerint a honi tapasztalatok azt mutatják: zavarokat okozhat a rendszerben, ha például a környezetszennyező tulajdonság alapján meghatározott adókulcsot érték, illetve értékveszés szerint módosítják. Fojt Attila is abban reménykedik, hogy egyhamar nem várható döntés az új adóról. „Kovács László már többször utalt rá, hogy jó lenne áttérni, de nem sok történt, mert kevés országnak érdeke a bevezetése” – véli az egyesületi vezető. Az Európai Bizottság adóügyekben illetékes tagja ennek ellenére reálisnak tartja, hogy ha a regisztrációs adó teljes eltörlésére még nem is kerül sor, a javaslat egyes elemei már 2009-re életbe léphetnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik