Az érintettek
A 2006 végén elkészült felmérést a Deloitte mintegy 180 légitársaság belső ellenőrzési vezetőjének, vagy – kisebb társaságok esetén – pénzügyi igazgatójának küldte el. A válaszadók 76 százaléka hagyományos légitársaság, 17 százaléka fapados légitársaság, 7 százaléka charter légitársaság, amelyek öt földrészt képviselnek, s átlagosan 127 repülőgéppel és 13 700 alkalmazottal rendelkeznek. A résztvevők átlagos bruttó árbevétele 4,4 milliárd dollár.
A Deloitte és az IAAIA (Légitársaságok Belső Ellenőreinek Nemzetközi Szövetsége) a felmérésükben részt vevő légitársaságok 79 százaléka tapasztalt csalást az elmúlt 12 hónapban, s 90 százalékuk a csalások növekedésére vagy stagnálására számít 2007-ben. A legtöbb veszteséget továbbra is a hitelkártyacsalások okozzák.
A Deloitte megállapítja: egy átlagos légitársaság évente 3 millió dollár veszteséget szenved el a csalások miatt, amelyek a fapados légitársaságokat érintik a legérzékenyebben. Az utóbbiaknál évente átlagosan több mint ezer csalást tapasztalnak, míg a hagyományos légitársaságoknál háromszázat. A legkevesebb félnivalójuk a chartertársaságoknak van, amelyek a legkevesebb közvetlen ügyletet bonyolítják a piacon.
A felmérés során a csalások sokféle típusával találkoztak, kezdve a hamis vagy lopott jegyektől a rakomány-lopásokon, jogosulatlan poggyászfelvételeken és törzsutaskedvezményekkel való visszaéléseken keresztül egészen a fedezetlen csekkekig.
A legtöbb veszteséget továbbra is a hitelkártyacsalások okozzák: valamilyen formája a légitársaságok több mint harmadát érintette már, s az összes külső csalásokból eredő veszteség 60 százalékát teszi ki. A hitelkártyacsalás önmagában átlagosan 1 millió dollár veszteséget okoz a légitársaságoknak évente. Az ezzel kapcsolatos legtöbb veszteséget a fapados légitársaságok szenvedték el, ami részben az általuk használt online értékesítésnek tudható be.
Ugyanakkor nem minden veszteség vezethető vissza külső okokra. A tanulmány szerint emelkedett a törzsutaskedvezményekkel való visszaélések száma is, egyre több munkavállaló saját családtagjai vagy barátai számlájára irányította át a pontokat. Elsősorban az ügyfelek szempontjából aggasztó, hogy a légitársaságok 20 százaléka élt vissza az utasok személyes adataival, és 7 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy munkavállalói ellopták az utasok személyazonosságát.
