Gazdaság

Garantált árak a boltokban

Egyre gyakrabban találkozni a hazai üzletekben árgarancia-akciókkal. A szolgáltatás hasznos is lehet, de nem árt az előzetes tájékozódás. A fogyasztók egyre tudatosabbak, a hatóság is gyakran közbelép, az akciók színvonala azonban változó.

Az árgarancia lényege az, hogy ha a már megvásárolt árut a vásárló máshol igazoltan olcsóbban is meg tudná venni, a kereskedő a két áru árának különbözetét részére megtéríti. Ez a garancia egy bizonyos határidőn belül érvényes – áll definíciószerűen a Jogi Fórum oldalán.


Aligha túlzás azonban azt állítani: annyiféle értelmezése van az árgaranciának, ahány cég hirdeti. Mivel törvényi meghatározása nincs a fogalomnak, a gyakorlatban az árgaranciával kapcsolatos félreérthető tájékoztatás büntethető. Ilyen esetekben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa folytat eljárást, fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartás címén.


A hivatal 2005. második felében három ízben is kiszabott büntetést a szolgáltatás megtévesztő használata miatt. Két műszaki szaküzlet egyaránt kétmillió forintos bírságot kapott, míg egy hipermarketet tízmillió forint megfizetésére köteleztek. „A bírságnál azonban sokkal fontosabb a vállalatot ért presztízsveszteség, hiszen egy-egy nagyobb cég rengeteget költ a pozitív imázs kialakítására”- mondta a FigyelőNetnek Mihálovits András, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szóvivője.

Öntudatos vásárlók

Az árgarancia tehát azon marketingeszközök egyike, melyekkel ajánlatos körültekintően bánni, mert a cikk eleji – alapvetően igaz – meghatározáshoz számtalan feltételt szabhatnak a kereskedők. Van olyan eset, amikor az árgarancia érvényesítését az áruház néhány kilométeres vonzáskörzetére korlátozzák, másutt csak szórólapot vagy prospektust fogadnak el, kizárva ezzel a kis szaküzleteket a versenyzők köréből, megint máshol pedig időhöz kötik az érvényesítést.


Minden trükköt nem fedezhettünk fel, de hamar nyilvánvalóvá vált: érdemes alaposan tájékozódni az árgarancia igénybevétele előtt. Visszatartó ereje ugyanakkor nemcsak a GVH korábbi határozatainak van, ahogy Mihálovits fogalmazott: „Mára kialakult egy elég öntudatos fogyasztói réteg, amely járja az üzleteket, gyűjti a szórólapokat, reklámanyagokat és ha visszásságot tapasztal, szól a hatóságnak. Ezen kívül a versenytársak is figyelik egymást, de arra is van példa, hogy a versenyhivatal magától indít eljárást egy ügyben.”

Ausztriában nagyvonalúbbak

Vannak ugyanakkor olyan helyek is, ahol feltételekkel bár, de különösebb gond nélkül működik a szolgáltatás. „Korábban egyedül abból származott probléma, hogy a vásárlók utólag szerették volna érvényesíteni az árgaranciát, ezért is került ki a honlapra, hogy a Sconto utólagos reklamációt nem fogad el. Azóta nincsenek gondok, noha gyakran élnek ezzel a lehetőséggel a vevőink” – nyilatkozta lapunknak Turi András ügyvezető igazgató. „Az akció tehát nem árgaranciaként, hanem árvadászként funkcionál” – pontosított a fogalmon a bútoráruház igazgatója.


Találtunk olyan vállalkozást is, amelynél alapvetően mást értenek árgarancia alatt, mint a fenti esetekben, azaz nincs szó konkurensek árairól. A TUI utazási irodánál egyszerűen a már lefoglalt utazás árának változatlanul hagyását garantálják ezzel a megjelöléssel.


Az árgarancia intézménye tehát létezik Magyarországon, még ha nem is olyan nagyvonalú és vásárlóbarát, amilyennek egy internetes fórum hozzászólója Ausztriában tapasztalta. Ott a vásárlás után bármilyen papírt elfogadnak az olcsóbb áruról és készségesen kifizetik a különbözetet, egy olyan üzletláncban, mely hazánkban is működik – csak másképp.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik