Többen is lemaradtak a BKV Zrt. hétfői sajtótájékoztatójának elejéről, mert késett a buszuk. A fővárosi tömegközlekedési társaság vezére, Antal Attila nem tudta megígérni, hogy ez többé nem fordul elő, a tájékoztató után azonban a Figyelőnek nyilatkozva megfogadta: 2008 végére megszabadítja a céget az évi 10 milliárd forintos üzemi veszteségtől. Hozzátette: a közel 80 milliárd forintnyi kötelezettség – rövid és hosszú lejáratú hitelek, garanciák, lízingdíjak – esetében erre már nem lesz képes a cég. Igaz, szerinte nem is feltétlen kell nullára redukálni a kötelezettségállományt, inkább csak annak egészséges szintjét kellene elérni.
Antal Attila, a BKV vezérigazgatója. Egyszerûsíti a szervezetet. Fotó: MTI
ÁLLAMOK AZ ÁLLAMBAN. A közlekedési társaság igazgatósága által elfogadott program – amely lapzártánk után került a Fővárosi Közgyűlés gazdasági, illetve városüzemeltetési bizottsága elé – összesen 50 kisebb projektből áll. Ezek java része a BKV szervezetének korszerűsítését, a párhuzamosságok leépítését, vagyis a költségek csökkentését, másik részük pedig a bevételek növelését célozza. „A cégen belül ma 12 kis BKV működik: a tucatnyi önálló igazgatóság. Ezt egyszerűsíteni kell” – említ egy példát Antal Attila, aki szerint tarthatatlan és indokolatlan, hogy ezek önállóan intézzék a beszerzést. Megesik, hogy egy-egy beszállító több igazgatósággal is kapcsolatban áll, s azokkal különböző áron köt szerződést. Hasonló módon ésszerűsítené a vezérigazgató a karbantartást és más cégen belüli szolgáltatásokat is. Ugyanakkor igyekeznek növelni bevételeiket részint az ellenőrzések szigorításával, részint azzal, hogy a forgalomszervezést korszerű informatikai megoldások segítségével finomítják. Ettől azt várják, hogy a bliccelők száma rohamos csökkenésnek indul, illetve azok is rászoknak a tömegközlekedési eszközökre, akik ma egyénileg, kocsival járnak a fővárosba dolgozni. Felmérésük szerint a vonzáskörzetből ingázóknak csak 35 százaléka autózik, többségük már ma is „tömeggel” jár.
Menetrend
A BKV reorganizációjának fázisai
2007. ÁTVILÁGÍTÁS. A reorganizáció részleteinek kimunkálása, az első intézkedések bevezetése.
2008-2009.
STABILIZÁCIÓ. A megkezdett átalakulás első lépéseinek értékelése, az átalakítás folytatása.
2010-2011. ÚJ PÁLYÁRA ÁLLÁS. Agglomerációs terjeszkedés, más közlekedési szolgáltatókkal lefolytatott egyeztetés alapján.
„Ha ez eredményesen megtörténik, műszakilag még mindig ott fogunk tartani, ahol most, csak éppen a 23 éves buszok már 24, vagy 25 évesek lesznek” – jelzi Vitézy Dávid, a társaság felügyelőbizottságának tagja, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője. A reorganizációt követően a fővárosnak még tetemes összeget kell majd áldoznia a járművek és az infrastruktúra fejlesztésére. A VEKE szóvivője szerint a következő három évben legalább 50 milliárdot kellene a BKV-ra költeni, és ez még messze nem oldaná meg az összes műszaki jellegű problémát, hiszen csak a selejtezésre érett autóbuszok pótlása 60 milliárdba kerülne.