Az Orbán-kormány egykori közlekedési minisztere azt kérte a kormánytól, hogy a MÁV 2008-as menetrendjének felülvizsgálatakor ne fogadjon el olyan megoldást, amely a vasútvonalak további csonkításával jár.
Fónagy János hozzátette: 14 vasúti mellékvonal tavaszi leállítása után, most megjelent sajtóhírek szerint további 60 mellékvonal megszüntetését tervezik, ami azt jelentené, hogy gyakorlatilag a teljes magyar mellékvonal-hálózatot felszámolnák. Mint mondta, a 2008-as menetrendre vonatkozó előterjesztés szerint a MÁV a személyszállítás fenntartását csak úgy vállalja, hogy vagy 180 milliárdos költségvetési támogatást kap, vagy teljes egészében megszünteti a mellékvonalakat, és a csökkenti a fővonalakon történő személyszállítást is.
A fideszes politikus szerint az újabb a vasútvonalak bezárása sérti az alkotmányt, „vidék- és emberellenes”, valamint szembemegy az uniós tendenciákkal, de ellentétes a magyar gazdaság érdekeivel is, hiszen a vasútnak egyharmadnyi üzemanyag-igénye van a közúti közlekedéssel összehasonlítva, és a legkörnyezetkímélőbb közlekedési formának számít jelenleg.
Fónagy János nyugati példákra utalva azt javasolta, hogy Magyarországon is alakítsák bevétel-orientáltból szolgáltatás-orientálttá a vasutat, így az állam nem támogatást nyújtana a MÁV-nak, hanem szerződésben foglalt szolgáltatásokat vásárolna tőle. Hangsúlyozta: a Fidesz csak akkor látja értelmesnek az együttműködést, ha a kormány abbahagyja a vasútvonalak megszüntetését, és kötelezettséget vállal arra, hogy az országos hálózatot szinten tartja.
A politikus utalt arra, hogy a nyugati országokban az 1960-as, 70-es években vetődött fel hasonló probléma, mint most Magyarországon, de ezek az országok úgy döntöttek, hogy javítják a teljesítményt, és nem fejlesztik vissza a vasutat, mert rájöttek, hogy az egyre növekvő közlekedési igényeket a közutak önmagukban képtelenek elbírni.
Fónagy János szerint Magyarország pillanatnyi gazdasági nehézségek miatt rendkívül rossz pályára állt a vasút tekintetében, hiszen a magyar kormány úgy gondolja, hogy a vonalak megszüntetésével oldhatja meg a problémákat.
