Lenkovics Barnabás frissen elkészült vizsgálatában megállapította, hogy a GKM a vasúti mellékvonalak forgalmának felfüggesztésével és a szolgáltatási szint csökkentésével az Alkotmányban deklarált közlekedési szabadsághoz (szabad mozgáshoz) és a diszkrimináció tilalmához kapcsolódó joggal összefüggésben visszásságot idézett elő. A döntések meghozatala során az állampolgárok mellőzésével megsértették a demokratikus jogállam követelményeit és az emberi méltóság alapjogát is – olvasható a dokumentumban.
Az országgyűlési biztos annak nyomán indított vizsgálatot, hogy egy panaszos beadványában sérelmezte: a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium forgalomszünetelést rendelt el a Kisterenye – Kál-Kápolna vasútvonalon, valamint további 13 szárnyvonalon. Lenkovics Barnabás az illetékes miniszternek, Kóka Jánosnak és a MÁV vezérigazgatójának több kérdést is feltett az intézkedésekre vonatkozóan, ezekre azonban a kért időben nem érkeztek meg a válaszok, így alkotmányos jogkörét e válaszok hiányában kellett gyakorolnia.
Lenkovics Barnabás az MTI-nek elmondta, hogy a kormányzat egy 2004 elejétől bevezetett adómódosítás miatt hatmilliárd forinttal rontotta le a MÁV eredménypozícióját. A változtatással megszűnt a MÁV által, a menetjegyek után visszaigényelhető áfa, az állam tehát saját költségvetési szempontjai miatt maga rontotta a MÁV jövedelmi pozicióját, majd erre hivatkozva szüntet meg szárnyvonalakat – közölte a biztos. Hozzátette: a jegyárak támogatásának egy részét nem is utalták át, holott erre törvényi kötelezettség van.
