– Európában erősödik a verseny, intenzív terjeszkedésbe kezdtek az orosz olajvállalatok, a hipermarketek bővítik töltőállomás-hálózatukat. Hogyan válaszol erre a Shell?
– Folyamatosan elemezzük a változó piaci versenytársak előnyeit és hátrányait. Látjuk például, hogy a hipermarket-láncok ezt a tevékenységet más modellel közelítik meg. Erre nekünk azzal kell reagálni, amiben jók vagyunk: marketinggel, differenciált termékekkel és szolgáltatásokkal. Jó példa erre Magyarország, ahol a kollégáim el tudták érni, hogy a Shell-hálózat forgalma a rendkívül erős versenyhelyzetben is folyamatosan növekedjék.

– Változott-e Ukrajna és Oroszország megítélése azóta, hogy a brit BP a kilencvenes évek végén kivonult Ukrajnából?
– Jelenleg 27 töltőállomásunk van Moszkvában és Szentpéterváron, s 6 kút üzemel Shell márkanév alatt Ukrajnában. Mérlegeljük a további növekedés lehetőségét e két, hatalmas gazdasági potenciállal rendelkező országban.
– Mi kell ahhoz Ön szerint, hogy egy külföldi olajtársaság sikeres legyen Oroszországban?
– A helytől függetlenül fontos, hogy az adott cégnek legyen bizonyos piaci súlya. Önmagában zöldmezős beruházással a növekedés Oroszországban és Ukrajnában nyilván nem működik, más megközelítés is kell. Például ukrán partnerünkkel, az Alliance Ukraine céggel licencszerződést kötöttünk, amelynek értelmében annak kúthálózata Shell márkanév alatt működik.
– Mit gondol a bioüzemanyagok jövőjéről, hatásáról?
– A Shell az első generációs bioüzemanyagok forgalmazásában globálisan piacvezetőnek tekinthető, és az elsők között kezdtünk beruházni a második generációsok fejlesztésébe. Ezek nem élelmiszeralapú nyersanyagból készülnek, hanem például szalmából vagy fából. Természetesen az uniós jogalkotók átmenetileg, ilyen-olyan módon adózási előnyöket adhatnak bizonyos termékeknek. Az autógáz azonban jó példa arra, hogy naivitás egy olyan termékre bazírozni a jövőt, amelynek az egyetlen előnye a kisebb adóteher. Mi a fenntarthatóság érdekében nem az adóelőnyre alapozunk.
KAPITÁNY ISTVÁN
■ 45 éves, üzemgazdász. A Shell-Interag Kft. shopokért és áruházakért felelős vezetőjeként kezdte karrierjét a holland-brit olajtársaságnál. Dolgozott a londoni vállalati központban, Ázsiában és Dél-Afrikában is, majd a Shell Hungary Rt.-t vezette.
■ Innen került a Shell és a DEA fúzióját követően a német kiskereskedelmi hálózat élére, amelyet a Shell globális hálózatában a legeredményesebb szervezetté tett. Jelenleg a Shell kiskereskedelmi üzletágának Közép-, Dél- és Kelet-Európáért felelős alelnöke.
■ Nős, feleségével és két lányával Németországban él.
– A Shell jó „szomszéd” kíván lenni. A világ mintegy 140 országában vagyunk jelen, a legtöbb helyen jó kapcsolatokat ápolunk a helyiekkel, és magas színvonalú környezetvédelmi tevékenységet folytatunk. Csak 2005-ben világszerte több mint 2 milliárd dollárt fordítottunk a környezetre gyakorolt hatások kezelésére.
– Hat ével ezelőtt egy interjúban azt mondta, öt-hat éven belül a Shell egyik alelnöke szeretne lenni…
– …micsoda jós vagyok, igaz?!
– Mi az újabb cél?
– Nos, szeretnék a Shell globális kiskereskedelmi hálózatának a vezetője lenni öt éven belül, azaz 50 éves koromig. Ennek ugyan most nem sok esélye van, de annak sem volt sok, hogy alelnökké neveznek ki. A másik: ha a jelenlegi feladatomat jól csinálom, akkor még az is lehet, hogy nemcsak a globális hálózat vezetője leszek…
