Gazdaság

Telitalálók

Az első hazai pénzdíjas keresőoptimalizálási verseny sikere ráirányíthatja a figyelmet a keresőmarketing fontosságára.

Pillangószív, linkfelhő. Mi a közös a két kifejezésben? Az, hogy hónapokkal ezelőtt még egyetlen találatot sem adtak volna a keresőoldalak ezekre a szavakra, ma azonban többmilliós a lista. Az ok: ezek voltak a kulcsszavai az eddig lezajlott két magyar keresőoptimalizálási (Search Engine Optimization – SEO) versenynek. Az ilyen vetélkedők célja az, hogy egy addig nem használt kifejezést bepötyögve minél előbbre kerüljenek a versenyzők weboldalai egy előre meghatározott keresőprogramban. A legtöbb kiírásban a Google szerepel – nem csak azért, mert ennek a piaci részesedése a legmagasabb, hanem azért is, mert új weboldalak számára talán itt a legnehezebb előkelő helyezést elérni. A legelső ilyen vetélkedő 2002 novemberében indult Németországban: a megadott kulcsszó a Schnitzelmitkartoffelsalat (bécsiszeletkrumplisalátával) volt. Ezután világszerte terjedni kezdett az új játéktípus, amely tavaly nyáron hazánkat is elérte.


Telitalálók 1

Rajz: Dániel András

A pillangószív versenyt egy, a kereso.blog.hu oldalon júliusban megjelentett bejegyzés indította útjára. A kiíráskor még egyetlen, a Google által végigpásztázott oldal sem tartalmazta a kifejezést, míg a küzdelem hivatalos lezárásakor – szilveszterkor – már több mint 1,8 millió találatot látott a keresőoldal.

A győztes az egyebek mellett honlapter­vezéssel és keresőoptimalizálással foglalkozó Bognár Stúdió Bt. oldala lett. „Tandemben használtam a szabályosan felépülő honlapot és a blog-oldalakat: ez utóbbiakat könnyű felfuttatni, de szerkezetük nem olyan stabil, mint egy hagyományos weblapé. Azaz a két oldaltípus előnyeit kihasználva sikerült a jó eredményt elérni” – mutat rá a siker egyik tényezőjére Bognár László, a társaság vezetője. A stúdió egyébként saját weblapjainál is sikeresen alkalmaz hasonló technikákat: tesztünk időpontjában a „reklámügynökség Budapest” szavakra az első három, míg a „honlapkészítés Budapest” szavakra az első négy találatot az ő oldalaikról adta a Google.

Mi az a SEO?

Valamely weblapot minél előkelőbb helyre segíteni az internetes keresőkben, ezáltal növelve az oldal látogatottságát – az ezt szolgáló technikák össze-foglaló neve a keresőoptimalizálás (SEO). Beleértendő ebbe egyebek mellett a megfelelő oldalcím és domainnév megválasztása, az oldal program-struktúrája, az egymáshoz kötődő lapok szerkezete. A SEO természetesen az alkalmazó számára komoly bevételnövekedést eredményezhet: nem mindegy, mely cégek oldalai kerülnek a találati lista elejére, ha valaki begépeli például a „hotel Budapest” vagy „autókölcsönzés” kifejezéseket.

Novemberben újabb verseny indult: ezúttal már pénzdíjas. A WebShop-Experts Kft. által kiírt, félmillió forint összdíjazású vetélkedő során a linkfelhő szócskára kellett minél előkelőbb találati helyet megkaparintani. Március elsején, a verseny zárónapján több mint 1,5 millió oldalt listázott ki a kulcsszóra a Google. „Számunkra már régóta a keresőoptimalizáció az egyik legfontosabb online marketingeszköz, és a Google a legkomolyabb látogatóforrás, de régóta figyelemmel követjük a külföldi SEO versenyeket is” – mesél az ötlet születéséről Zajdó Csaba, a WebShop-Experts ügyvezetője. A verseny által megmozgatott közösségből azonban nem mindenki tartotta jó ötletnek, hogy párhuzamosan futott két vetélkedés. Bognár László például ezzel a „rászervezéssel” indokolta azt, hogy hivatalosan nem nevezett a linkfelhő-bajnokságra. „Valóban nem ártott volna, ha valamivel később indul a verseny, lelkesedésünkben azonban már idő előtt elkezdtünk szponzort keresni, és meglepően könnyen sikerült is összehozni az eltervezett nyereményeket: innentől kezdve viszont már szorított minket a határidő” – indokolja a két verseny összecsúszását Zajdó Csaba.

Mindesetre a linkfelhő esetében jobban megoldották a versennyel kapcsolatos adatok mérését. Összesen 220 olyan lap volt, amely a vetélkedő folyamán legalább egyszer bekerült az első 100 oldal közé: ezeket 70 versenyző állította elő, akik között két hölgy is volt. A győztes Patai László oldala lett: ő egyébként 24 oldallal is versenyben volt. A régebb óta webes szakmákban mozgó felhasználók végeztek előrébb, a gyorstalpaló SEO tanfolyamot végzettek kevésbé voltak sikeresek. Sokat segített az élmezőny tagjainak, hogy számtalan régi – és a keresők szempontjából erős – oldal volt az „irányításuk” alatt, amelyeket felhasználhattak a győzelem érdekében. A linkfelhő versenyre benevezett oldalak között a blog alapú webhelyek domináltak. A legjobb helyezéseket elért indulókat számos cég is megkereste, hogy segítsenek nekik a webes marketingben.

A keresőoptimalizálásnak persze ezer apró trükkje van; ezek egy része tisztességesnek számít a szakma szemében, míg más eljárásokat kifejezetten elítélnek. „Az egyértelműen megtévesztő módszereket, például a fehér alapon fehér szöveget, a Google is letiltja, de kérdéses, mennyire számít elfogadhatónak, ha rengetegszer szerepeltetek egy szót az oldalamon” – véli Bognár László. „Egyesek valóban próbálkoztak trükkökkel, de ők inkább a tapasztalatlanabb nevezők közül kerültek ki” – osztja meg a linkfelhővel kapcsolatos tapasztalatokat Zajdó Csaba.
Az ilyen versenyek során nemcsak a figyelmet hívják fel magukra a keresőoptimalizálás tudorai, de értékes szakmai fogásokat is megpróbálnak ellesni egymástól. Mások a megszerzett népszerűséget jótékony célokra próbálják felhasználni. A magát keresőoptimalizálási világbajnokságként hirdető verseny kulcsszava például a globális felmelegedésre irányítja a figyelmet („Globalwarming awareness2007”), míg a pillangószív győztes oldala ma egyebek mellett a megváltozott munkaképességekkel élők számára foglalkoztatást kereső Szellemi Erőforrás Távmunkaközpontnak csinál hírverést.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik