Gazdaság

Évek ajándékba

A motorok teljesítményének növelése és az alacsony havi törlesztés után most ismét a garanciaévek növelésével versenyeznek az autókereskedők a vevőkért.

Közös fogadalmat tett a minőségért a szlovákiai Zsolnán (Zilina) működő Kia gyár 1600 dolgozója. A ceremónia keretében olyan jelmondatokat helyeztek el a csarnokokban, mint „Csökkentsük a hibák számát nullára!” és „A csúcsminőség velem kezdődik”. A távol-keleti módszerekkel sulykolt minőségi termelésben olyan komolyan hisz a vezetés, hogy a Zsolnán készülő – amúgy az Auditól átcsábított magyar designer, Kovács Miklós közreműködésével tervezett – modell, a Cee’d az Európai Unió tagállamaiban a gyártó 7 (!) évre vagy 150 ezer kilométerre szóló garanciájával kerül forgalomba. Elképesztően hosszú időszak egy több százezer darabban készülő alsó-középkategóriás tömegautóra, még akkor is, ha valójában csak 5 esztendő a teljes körű gyártói felelősség. További 2 év jótállást csak a hajtásláncra, azaz a motorra és a sebességváltóra vállal a Kia. Az EU-ban az új autókra általános 2 év garanciához képest a 7 év gondtalan „kiázás”, mint márka image-növelő lépés, egyelőre csak a Cee’d-re vonatkozik. Arról nem szól a fáma, hogy más zsolnai portékára is kiterjesztenék, bár az Egyesült Államokban a Kia más típusokat is csaknem évtizedes jótállással forgalmaz.


Évek ajándékba 1

Készül a Kia cee’d Zsolnán. Versenyez a garanciával. Fotó: MTI

FELVESZIK A KESZTYŰT. Az úttörő kezdeményezés arra máris jó volt, hogy garanciaversenyt gerjesszen – legalább a magyar piacon. A Porsche Hungaria a korábbi 2 esztendei jótállást 1 évvel megtoldotta. A három évi teljes körű garanciához azonban csak az Audi esetében nem társul kilométer-megkötés. Az ígéret a Volkswagen, SEAT, Skoda márkáknál vagy 3 évre, vagy – ha az előbb bekövetkezik – 150 ezer kilométer megtételéig szól.

Még nem tudni, hányan veszik majd fel a kesztyűt a vevői bizalom megnyerésében hatékony eszköznek tűnő garancia-versenyben, de a távol-keleti – japán és dél-koreai – márkák zöme már eddig is 3 év általános garanciát vállalt Európában. Érvényes ez a Toyotára is, sőt, a megbízhatósági toplisták másik élharcosának számító Mercedesnél, Smartnál viszont 2 év után némi pénzért további garanciaéveket is lehet vásárolni.

A jótállás kiterjesztése ugyan az autókereskedő számára kockázatos vállalkozásnak tűnhet, de valójában nem az. Hiszen a kereskedő ez idő alatt a saját szervizeihez köti az ügyfelet, s üzletileg is jól jár. „Alapvetően tényleg jó kocsi kell hozzá” – magyarázza Vadas Tamás, volt Hyundai-importőr. A gyakorlat azt mutatja, hogy az első 3 év során nemcsak a szerelési mulasztások derülnek ki, hanem a rejtett hibák is. Az a kocsi, amely baj nélkül megtett 30-60 ezer kilométert az első 3 év alatt, az nagy valószínűséggel a 4-5. évét is nagyobb szerkezeti meghibásodás nélkül teljesíti. A természetes kopás, normál működés okozta elhasználódás miatt szükségessé váló alkatrészcserékre amúgy sem vonatkozik a garancia.

Olyannyira nem nagy az üzleti kockázat a jótállás meghosszabbításakor, hogy nem csak a nagy nemzetközi autókereskedelmi cégek vállalkoztak rá. Kellő mérlegelés után az olcsó, gyors piacépítés érdekében két kisebb magyar importőr is megpróbálkozott vele már évekkel ezelőtt. Az ezredforduló táján a Summit Motors vállalt 3 év helyett összesen 5 évre szóló jótállást az általa importált, forgalmazott Nissan személyautókra, majd a hazai magánvállalkozás, a Vadas Tamás vezette Cél-csoporthoz tartozó magánimportőr, a Hyundai Autó Hungary követte a példáját. Nem rajtuk múlott, hogy végül megfeneklett a kezdeményezésük. Amikor utóbb mind a Nissan, mind a Hyundai gyár magához vette az importőri jogokat, és azt saját cége kezdte gyakorolni, visszatértek a 3 évi garanciához.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik