Gazdaság

Magyar és nemzeti marad

A Malévnek egy újabb sikertelen privatizáció esetén meg lettek volna számlálva a napjai - állítja Borisz Abramovics, a magyar légitársaságot megvásárló AirBridge Zrt. orosz többségi tulajdonosa.

– Vevőként azon kevesek közé tartozik, akik tökéletesen tisztában lehetnek a Malév pénzügyi helyzetével. Becslései szerint meddig maradhatott volna fenn a légitársaság, ha most is érvénytelen lett volna a privatizáció?

– Katonai kifejezéssel élve: lehetett volna vágni a centit. Egy Malév méretű légitársaság a mai piaci versenyben csak erős partnerekkel rúghat labdába. Erre most reális esély nyílik.

– Önök rengeteg utast ígérnek, akiket Budapesten keresztül kívánnak szállítani kelet és nyugat között. Kikre gondolnak, s jelenleg hogyan utaznak ezek az emberek? El kell őket csábítani más cégektől, vagy elsősorban olyanokról van szó, akik jó lehetőség hiányában eddig nem is keltek útra?


Magyar és nemzeti marad 1

Fotó: RedDot/Commerszant

– Oroszországban még csak most indul be az igazi légi piaci verseny. Ebben kiválóak a pozícióink. Nemrég döntöttünk egy több mint 440 millió dolláros fejlesztési programról. Egyrészt modernizáljuk a krasznojarszki elosztó központunkat, másrészt nagyszabású cargobázis építésébe fogunk, emellett vadonatúj gépeket vásárolunk. Januárban elindítottuk az első orosz diszkont légitársaságot is, a Sky Expresst. A következő néhány évben meg fog sokszorozódni az orosz turista és üzleti tranzitutazók száma. De azoké is, akik Oroszországba tartanak, hiszen rendkívüli ütemben nő a gazdaság, fejlődik az ország. Látványosságai, természeti adottságai pedig páratlanok.

– Nyilván tudja, hogy a Malévvel utazó sok orosz turista és üzletember Londonban nem a Heathrow repülőtéren fog leszállni, mert a Malév eladta az ottani leszállási jogosítványát a British Airwaysnek. Ön szerint érdemes volt nyélbe ütni ezt az üzletet?

– A Malév nehéz pénzügyi helyzetbe került az utóbbi években. Ez számunkra is világos. Ilyen körülmények között nem könnyű megtartani a családi ezüstöt.

– Milyen mértékben egységesíthető a Malév és az AiRUnion működése? Vagy hosszabb távon is két eltérő szervezet szoros együttműködésében gondolkodnak?

– A Malévet az AirBridge Zrt. vásárolja meg, amely egy magyar gazdasági társaság. Az AiRUnion szakmai partner ebben a folyamatban és az marad a működtetésben is. Nincs szó összevonásról. A Malév a terveink szerint magyar nemzeti légitársaság marad.

– A Oneworld várhatóan felül fogja vizsgálni a Malév tagságát a tulajdonosváltás kapcsán. Mire számít ezzel kapcsolatban?

– A kezdetektől támogattuk, sőt javasoltuk, hogy a Malév csatlakozzon a Oneworld-höz. Ennek számtalan kétoldalú előnyét látjuk. Bízom benne, hogy a légitársaság a terveknek megfelelően teljes jogú tagja lesz a szövetségnek. A Malév magántulajdonba kerülésétől csak jót, a megmaradáson túl hatékonyság- és eredményesség-javulást lehet várni. Milyen logika szerint lenne ez akadálya a tagságnak?


Megőrzött vagyonelemek

Miután az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. számos korábbi sikertelen tender után eredményesnek nyilvánította a Malév Zrt. privatizációs folyamatát, és nyertesként kihirdette az AirBridge Zrt.-t, megkezdődhetnek az egyeztetések a légitársaság érdekképviseleteivel. A Malév bizonyos vagyonelemeit és állami garanciával rendelkező hiteleit az ÁPV Zrt. 100 százalékos tulajdonában lévő, erre a célra alapított társaságba viszik ki. A magánkézbe kerülő légitársaság használati díjat fizet majd e cégnek, ebből törlesztik a hiteleket. Az AirBridge formálisan egy-két hónap alatt kerülhet birtokon belülre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik