Gazdaság

A bankválasztás nem dőlhet el

manapság racionális alapon, hiszen a hazai bankok ajánlatait szinte lehetetlen összevetni, a szolgáltatások drágák, követhetetlenül nőnek az árak.

A pénzintézetek az egyoldalú szerződésmódosításban szinte korlátlan szabadságot élveznek, az ügyfél sokszor csupán elszenvedője egy-egy megállapodásnak. Szolgáltatót váltani pedig túl sok nehézségbe ütközik – és nemegyszer rendkívül költséges.

A helyzet talán javulhat valamelyest, akár belátható időn belül is. A Várhegyi Éva közgazdász vezette Lakossági Pénzügyi Szolgáltatásokat Vizsgáló Szakértői Bizottság ugyanis olyan jelentést tett le a kormány asztalára, amely nem csupán kórképet fest a hazai bankszektorban folyó korlátozott versenyről és az ügyfelek kiszolgáltatott helyzetéről, de javaslatokat is megfogalmaz a legfőbb problémák orvoslására – a transzparencia és az összehasonlíthatóság növelésére, a pozitív adóslista megalkotására, a bankváltás könnyítésére, az ügyfélbarát szerződések megalkotására, a fogyasztóvédelem erősítésére. A szakértői testület 17 ajánlása mélyreható változásokat indíthat el a bankpiacon – ha lesz foganatja.

A siker egyfelől azon áll vagy bukik, hogy a bankoknak mekkora lesz a lobbiereje. A bizottság által felvetett problémák ugyanis nyilvánvalóan ismertek a bankszakma képviselői előtt, ám a verseny erősítésére maguktól nem túl sokat tettek eddig, hiszen nem fűződik hozzá érdekük. Minden jel arra utal, hogy a bankoknak kellemes e magas szolgáltatási díjakat, jó profitot és Európa-szerte kiemelkedően szép hatékonysági mutatókat biztosító kényelmes tempó.

Kétségtelen, hogy a változások révén borulhat a mostani status quo. Jó példát láthattunk hasonló esetre, amikor az interneten megjelent egy összehasonlító táblázat a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás valamennyi hazai szolgáltatójának díjairól. A transzparens árak fenekestül felforgatták a piacot, a legnagyobb szolgáltató korábbi ügyfeleinek 40 százalékát veszítette el.

Kérdés persze, hogy mi volt Gyurcsány Ferenc valódi szándéka, amikor a bankbizottságot felkérte e munkára: tényleg egy fogyasztóbarát pénzintézeti szektor kialakítása, vagy csupán erőfitogtatás a bankvezetőkkel szemben. Ha az utóbbiról van szó, akkor az ügyfelek legfeljebb a bizottság tagjainak elhivatottságában bízhatnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik