Gazdaság

Komoly játékos

A hipermarketek erőfölénye ellenére a Régió Játékkereskedelmi Kft.-t kétmilliárdot meg­haladó forgalmú céggé fejlesztette tulajdonosa.

Nászútján az induló bolti készlet beszerzésével is foglalkozott Gyaraki József, ugyanis esküvője egybeesett az első játékbolt megvételével. Addigra már számos vállalkozásban szerzett tapasztalatot: életének eddigi közel öt évtizedéből ugyanis csak három évet töltött el alkalmazottként. „Felismertem, hogy pártonkívüliként a munkahelyemen nem vár rám karrier” – indokolja ezt.


Komoly játékos 1

A műszaki irányultságú érettségi után a helyi közúti igazgatóságnál – a rendkívüli eseményekkel, például hófúvással kapcsolatos ügyelet ellátása mellett – volt ideje diplomát szerezni. Közben fillérekért régiségeket vásárolt, amelyeket felújítás után jó pénzért árult a pécsi vásárban. Családi kölcsön segítségével, de főként a megtakarításaiból egy balatoni pavilon gazdája lett, amelyben a nyolcvanas évek elején remek üzletnek számító hot-dog- és palacsintakészítésbe vágott bele.

VENDÉGLÁTÓS UTAKON. Tavasztól őszig még akkor is a nyaraló vendégeknek sütötte a finomságokat, amikor már megvolt a játékboltja, és heti két-három alkalommal hajnalban indult a fővárosba, ahol két tucat helyszínről kellett összeszednie az árut. Utóbb az egyre fárasztóbbá váló balatoni vállalkozást jó haszonnal eladta. Néhány évvel később Pécsett felelős műszaki vezetőként saját beruházásban felépítette a négy lakásból, boltokból és egy panzióból álló Főnix-házat, amelynek egyik üzletében pizzériát nyitott, nővére pedig a panziót vitte. A lakásokat és a többi üzlethelyiséget értékesítették. Az építkezéshez szükséges összeghez saját és külföldön dolgozó nővére megtakarításaiból, valamint OTP-hitelből sikerült hozzájutnia. A nővér néhány év múlva Amerikába ment férjhez, ezért eladta a panziót. Gyaraki a következő évben végleg felhagyott a vendéglátással.

GYARAKI JÓZSEF

• 49 éves, a Baranya Megyei Közúti Igazgatóságnál kezdett dolgozni, s közben építőmérnöki diplomát és vendéglátó-ipari üzletvezetői képesítést szerzett. 1980-ban váltotta ki a magánkereskedői engedélyt.
• 1990-ben megalapította a Régió Játékkereskedelmi Kft.-t. A cégnek Budapesten, Miskolcon, Debrecenben és Pécsett vannak áruházai; az utóbbi városban ajándéküzletet és játékboltot is nyitottak.
• Nős, felesége a cég gazdasági ügyeivel foglalkozik. 21 esztendős András fia főiskolás, a 17 esztendős Dávid gimnazista.
• Hobbija a sakkozás. Hetente egyszer úszni jár.

Sikeres vállalkozói pályaívén egyetlen törés volt. Ismerőse kérésére néhány antik tárgyát apportálta egy régiségkereskedéssel foglalkozó cégbe, amelynek kisebbségi tulajdonosa lett. A vállalkozás időközben profilt váltott, majd miután az egyik vevőjük nem fizetett, megszűnt. Gyaraki az ügyön nem veszített sok pénzt, de elhatározta, többé nem száll be olyan cégbe, amelyben nem lehet szava.

Felesége édesapjával és Németországba kitelepült rokonával 1990-ben megalapította a Régió Német-Magyar Kereskedelmi Kft.-t, amelyet később átneveztek Régió Játékkereskedelmi Kft.-re, utalva a cég fő tevékenységére. „Nehezen találtuk ki a nevünket. Akkoriban még nem vonult be a köztudatba a régió szó. Játszottunk vele, például olaszosan rédzsiónak ejtettük, de azt is kihallottuk belőle, hogy régi, jó játékok” – magyarázza a névválasztást a mostanra fő tulajdonossá vált Gyaraki, aki a rendszerváltás évében családjával a fővárosba költözött. Aztán elkezdődtek az akvizíciók, amelyek miatt a cégnek most is jelentős, de jól kezelhető kölcsönállománya van. Megvették a Triál pécsi raktárát, majd egy tönkrement budapesti hajtóműgyár versenytárgyaláson elnyert területén kialakították a cég raktárépület-irodaházát. „Három méter magas ecetfa nőtt a lerobbant épületben. Másfél hónap alatt sikerült kipofoznom, ami rengeteg energiát kivett belőlem. Viszont a karácsonyi főszezon előtt megnyitottunk” – mondja a ma már négy áruházzal büszkélkedő vállalkozó.

TŐRZSVEVŐK. A Triál központi szerepének megszűnése idején, 1990 körül közel 250 „nagykereskedés” nőtt ki a föld alól, ezek azután sorra el is tűntek; mostanra a számottevő hazai gyökerűek közül négy cég maradt meg. A Régió tulajdonos-ügyvezetője a számítógépes játékok nélkül mintegy 26 milliárdosra taksálja a hazai játékpiacot, ebből közel 65 százalékot harapnak ki a multinacionális áruházláncok. Nemzetközi szinten összehangolt beszerzéseik révén a hipermarketek rendkívül olcsón jutnak főként távol-keleti tömegtermékekhez, ráadásul gyakran akcióznak. Erőfölényük tudatában könnyűszerrel diktálják a feltételeket a beszállítóknak, így a Régiónak is, amely több termék egyedárusítási jogát megszerezte. A televízióban reklámozott játékokat drágábban lehet eladni, mint az ismeretleneket, Gyaraki József mégsem ülhet a babérjain. Az alacsonyabb ár elérése érdekében is lépnie kellett. Munkaigényes, kis terjedelmű árucikkeket, például diavetítőket Kínában, nagy terjedelmű, ezért drágán szállítható játékokat, így ráülős járműveket, hintákat Magyarországon gyártat. „A hipermarketekben mindent árulnak: vörösbort, sajtot, húst és játékot is. Karácsony előtt sokszorosára növelik a játékgondolák számát, mert bejönnek rá a vevők, és közben sajtot is vesznek. Igaz, nem találnak szakképzett eladót, aki elmagyarázná nekik, hogy nem érdemes a kiszemelt játékot a 3 éves kisgyereknek megvenni, mert csak 6 éves kora után tudja majd használni” – mutat rá a cégvezető. Időközben sok játék-kiskereskedő bedobta a törülközőt, ezért a mintegy 30 ezer féle árucikket kínáló Régió áruházaiban ma már a 7 ezer törzsvásárlón kívül az utcáról betérő egyéni vásárlókat is kiszolgálják.

Sarokpontok

• Csak abba szabad belevágni, amihez elég jól értünk, nem pedig abba, amivel foglalkozni szeretnénk.
• Fontos a felsőfokú végzettség, mert így a vállalkozó megtanulhat logikusan és rendszerben gondolkodni, valamint utánanézni dolgoknak. Az már kevésbé számít, hogy milyen diplomát szerzett.
• A szakmai kiállítások segítenek a trendek megismerésében.

Gyaraki tapasztalatai szerint a gyerekek mostanában legfeljebb 10-11 esztendős korukig igénylik a hagyományos játékokat, mert már annyi idősen is inkább mobiltelefonokkal, számítógépekkel, MP3 lejátszókkal foglalkoznak. Új trendként említi, hogy azok a fiatal felnőttek, akiknek még nincs családjuk, de nem akarnak elmagányosodni, szívesen költenek stratégiai vagy logikai társasjátékokra. Mostanában később vállalnak utódokat a párok, ezért jobb anyagi helyzetből indulnak, és a kicsi szükségleteit is magasabb szinten tudják kielégíteni. Így egyre többen vásárolnak biztonságos, minőségi játékokat a csemetéiknek.

A Régió Kft. ügyvezető-tulajdonosa fontosnak tartja, hogy a Magyar Játékszövetség alelnökeként a Nemzetközi Játékszövetség (ICTI) tevékenységében is részt vegyen. Hangsúlyozza, hogy a magyar kereskedők elsöprő többsége nem vesz át olyan gyártótól játékot, amely gyerekmunkásokat foglalkoztat, vagy a dolgozói nem kapják meg legalább a minimálbért.

A kitartást és a megbízhatóságot említi Gyaraki erényeiként az egykori televíziós személyiség, a Magyar Játékszövetség elnöke, Egri János. Tapasztalatai szerint a Régió a minőségből soha sem enged, ismeretlen eredetű játékokat nem forgalmaz, ami megnyugtató egy olyan területen, ahol viszonylag sok termék kerül forgalomba kétes színvonalon.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik