Gazdaság

Nem mind arany

Csak első pillantásra káprázatosak az amerikai ékszergyártó, a legendás Tiffany’s üzleti eredményei.

Kisebb tömeg áll a lift előtt a Tiffany & Co. központi üzletében a New York-i Fifth Avenue-n. A földszint nem is nagyon érdekli a várakozókat, csak az emelet, ahol a legdrágább ékszerek találhatók, köztük a rózsametszésű gyémántokkal kirakott Fleur nyaklánc (potom 110 ezer dollárba kerül) vagy az akvamarin-turmalin karkötő (ez „csak” 87 ezer dollár). A háttérben jazz szól, a vevők Perrier ásványvizet kortyolgatnak.


Nem mind arany 1

ÁLOMNYERESÉG. A Tiffany’s­nál könnyű elcsábulni a csodálatos holmik láttán, különösen a magasabb árkategóriában: a 20 ezer dollárnál drágább termékek értékesítése gyorsabban nő, mint az olcsóbbaké. Ám a befektetőket ennél is jobban lázba hozta, hogy a cég nyeresége a legutóbbi negyedévben 23 százalékkal emelkedett éves összehasonlításban. A november legvégén közzétett jelentés szerint az amerikai eladások 9 százalékkal bővültek, ezen belül a Fifth Avenue-n lévő, a cég „zászlóshajójának” számító bolt forgalma 13 százalékkal nőtt. Ezeknek a számoknak, valamint az egész évi nyereségprognózis javításának köszönhetően a Tiffany’s részvényárfolyama alig hat nap alatt 9 százalékkal erősödött.

Közelebbről nézve azonban a kép messze nem ennyire rózsás. A részvényenként 4 centes negyedéves nyereség háromnegyed részben abból származott, hogy a Tiffany’s pénzzé tette bizonyos befektetéseit. A mintegy 100 millió dolláros részvény-visszavásárlás szintén megdobta az egy papírra jutó profitot. Az üzemi eredmény 10,7 százalékkal nőtt ugyan, de az üzeminyereség-ráta az év első kilenc hónapjában stagnált.

Némileg csalóka az egy évvel korábbi adatokkal való összehasonlítás is. Évek óta a legutóbbi negyedév volt az első, amikor a New York-i üzletben nem kerül sor átalakításra, s ez nyilvánvalóan jót tett az értékesítésnek. Részben az átalakításokkal magyarázható az is, hogy az európai boltok forgalma az egy évvel korábbi 1 százalékos csökkenés után most 23 százalékkal megugrott. A teljes európai értékesítés fele Londonra jut, az ottani eladások felét pedig a Bond Streeten lévő központi üzlet adja. A boltot tavaly renoválták, ami akkor visszavetette a forgalmat. A mostani növekedésbe viszont már belejátszik az a prózai körülmény is, hogy az eladótér 60 százalékkal bővült.

NEM KELL A SŰRŰ FILLÉR. Aggaszthatja a befektetőket a Tiffany’s termékkínálata is. A vállalat újabban a drága luxusékszerekre helyezi a hangsúlyt, hogy javítsa márkaimázsát – amelyet egyébként saját maga rendített meg, amikor 2001-ben reklámozni kezdte olcsó és nagyon nyereséges ezüst ékszereit. A termékek kelendőnek bizonyultak, de a Tiffany’s megijedt, hogy népszerűségük árt a márka exkluzivitásának. A gond csak az, hogy a drága ékszerek kevésbé nyereségesek, mint az olcsók. A gyémánt és platina nyakláncok esetében az anyag- és a munkaköltség viszonylag magas az értük kérhető árhoz képest. A J.P. Morgan Chase becslése szerint a gyémánt ékszerek bruttó nyereségrátája 50 százalék, míg az ezüstből készülteké 70 százalék. A Tiffany’s jelentésében az áll, hogy a legerősebb növekedés a drágaköves termékek kategóriájában tapasztalható, ami arra utal, hogy az árbevételnek egyre nagyobb részét adják az alacsonyabb nyereséggel értékesíthető ékszerek. Ez az egyik oka annak, hogy a cég bruttó profitrátája 53,5 százalékra romlott az egy évvel korábbi 54,1-ről. A csökkenés nem tűnik drámainak, de az ékszeriparban minden tizedszázalék sokat számít.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik