Gazdaság

A flottaparancsnok

Nem csökken a Waberer’s Holding étvágya; a cég az idén egyebek mellett a Révész Eurotranst és a Csepeli Szabadkikötő résztulajdonát szerezte meg, s jövőre talán a Rynart Transporttal folytatja.

Nem csekély megszállottság kell ahhoz, hogy valaki háromhónapnyi edzéssel három és fél óra alatt teljesítse a maratoni távot, még ha mindössze húszéves is az illető. Wáberer György megtette, s három évtized elteltével talán még erősebb bizonyítási vágy fűti. Ezért is, s nem csupán állóképessége megőrzése végett sportol minden nap legalább egy órát. Kerékpározik, tornázik, úszik, ha teheti, síel – és már évek óta tervezi, hogy ellátogat a Himalájára. Hogy ez így is lesz, abban a piaci vetélytárs cégek vezetői sem kételkednek. „Kőkemény; ha céljai eléréséről van szó senkit nem kímél, önmagát is beleértve” – ad tömör leírást egyikük Wábererről. A közlekedési üzemmérnöki és informatikai végzettségű szakembernek az 1994-es rajt, a Volán Tefu (VT) privatizációja óta feltett szándéka egy európai mércével is meghatározó, komplett szállítmányozási szolgáltatásokat nyújtó csoport felépítése. Első teljes üzleti évében cégének forgalma alig haladta meg az 1 milliárd forintot, jövőre viszont csalódást keltene, ha nem érné el a 100 milliárdot.


A flottaparancsnok 1

Waberer GyörgyFotó: Dömötör Csaba

ÓVATOS DUHAJKÉNT. Pedig az indulás nem volt sétagalopp. A VT-ben 1986 óta számítástechnikai irodavezetőként dolgozó Wáberer 429 millió forintos veszteséggel vette át a vállalatot, nem mindennapi körülmények között. A sorozatos kiházasítási kísérletek dacára is pártában maradó vállalat menedzsmentje eredetileg munkavállalói résztulajdonosi programban (MRP) gondolkodott, amiben ő is látott fantáziát. Óvatos duhajként azonban ezzel egy időben saját számítástechnikai cégecskéjét is építgette, s ehhez megpróbált egy 100 négyzetméteres ingatlant vásárolni a VT-től. Legnagyobb döbbenetére az üzlet lehetőségét kerek-perec elutasították. A történtek miatt elvesztette bizalmát a vezetésben, ezért önállóan megvette a VT privatizációs kiírását, majd néhány barátjával szövetkezve ellenajánlatot nyújtott be. Miután kétszer többet ért nekik a társaság, mint a munkavállalói részvénytulajdonra aspiráló régi gárdának, Wáberer 1994-ben komoly tulajdonos lett egy komoly cégben. Az 540 millió forintos vételár 10 százalékát saját forrásból fedezték – a cél érdekében Wáberer a lakását is eladta -, a többire E-hitelt vettek igénybe. Az első három évben mindent kiszerveztek, ami nem kapcsolódott az alaptevékenységhez, s az infrastruktúra nagy részét hasznosították. A kezdeti, közel ezres létszám három év alatt 300 főre csökkent. Az adó- illetve a vámhatóság, valamint a társadalombiztosítás felé fennálló tartozásokra hároméves részletfizetést kaptak. Így a korábban veszteséges társaság már a magánosítás utáni első évben szerény profitot termelt (Figyelő, 2004/10. szám).

WÁBERER GYÖRGY

50 éves, diplomáját a győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola üzemmérnöki karán szerezte. A nemzetközi szállítási, közúti fuvarozási, logisztikai és vámszolgáltatási területen hazai piacvezetőnek számító Waberer’s Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója és többségi tulajdonosa.

Nős, három gyermek édesapja. A kitartó testedzés mellett néha a villányi boroknak is hódol, így borgyűjteménye folyamatosan frissül és fogyatkozik. Zenében mindenevő, bár szereti a „könnyed klasszikusokat”, de akad olyan hangulat, amikor a Jethro Tullnak kell szólnia.

Könyvben fajsúlyosabb szerzőktől – Senecától Popper Péterig – moralizáló olvasmányokat fogyaszt, de ennek nincs köze ahhoz, hogy mereven elhatárolódik a politikától. A műfaj annyira távol áll tőle, hogy cégének még csak állami megrendelései sincsenek, így, mint mondja, lobbiznia, szívességeket kérnie sem kell.

Maratonit már nem fut, de feltett szándéka szerint jövő májusban elmegy a Himalájára, hogy felkapaszkodjon úgy 6-6,5 ezer méterig.

Bár a privatizáció igen merész húzás volt, az elnök-vezérigazgató általában az ésszerűsség határain belül marad. Nem volt ez másként gyerekkorában sem: nem pusztán a fizikatagozat tette, hogy sosem akart focista vagy mozdonyvezető lenni. Inkább erdész, majd csillagász, hogy végül a győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola üzemmérnöki karán kössön ki. „Tudok kockáztatni” – kontrázik kapásból a „túlságosan is megfontolt” minősítésre, amellyel egy nemzetközi szállítmányozással foglalkozó társaság vezetője illette, s amelyre a Waberer’s csoport viharos sebességgel íródó története is rácáfol: a konglomerátum csaknem három tucat akvizíción van túl, közöttük olyan „falatokon”, mint a Hungarocamion vagy legutóbb a Révész Eurotrans. „Most egyértelműen sikeresnek tűnik ez a stratégia, amely az egyik iskolapéldája annak, miként lehet egy magyarországi cégnek beszállnia a nagy összeurópai versenybe” – vélekedik Lepsényi István, a Menedzserek Országos Szövetségének elnöke, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. ügyvezető igazgatója. Az évről évre rohamléptekben terebélyesedő vállalat fokozatosan javuló eredményessége pedig arra utal, hogy alapvetően meggondolt döntések születnek. Wáberernek ugyan – már csak tulajdonosi mivolta miatt is – maghatározó szava van a stratégiai kérdésekben, ám az American International Group (AIG) 2004-es belépésével a döntéshozatal a korábbiaknál jóval kötöttebb keretek között zajlik.

A vállalkozását főként a megtermelt nyereségből tápláló üzletember akkor tette le a voksát az AIG egyik kockázati tőkealapja mellett, amikor néhány tulajdonostársa ki akart szállni. Mint mondja, azért, mert így egy csapásra oldódott meg a csendes exit, továbbá az expanzióhoz szükséges friss tőke bevonása. Emiatt nem lépett végül a Waberer’s a pesti parkettre, habár ez sokáig benne volt a pakliban. Azt a felvetést, miszerint az AIG néhány éven belül esedékes kilépése újra felveti a tőzsdei bevezetés lehetőségét, Wáberer nem kívánta kommentálni.

VÉTVÁGY. A cégcsoport öt évvel a privatizációt követően mind saját piaci súlycsoportját, mind az országhatárokat kinőtte. A VT már 1999-ben akvizíciókba fogott, majd előbb a MÁV-val közösen megalapította a Budapesti Intermodális Logisztikai Központot (BILK), 2002-ben pedig bekebelezte a Hungarocamiont. Magyarország és Közép-Európa legnagyobb szállítmányozási és logisztikai szolgáltatója nem ül a babérjain, bővül idehaza, és a földrész nyugati felén is megveti a lábát. A terjeszkedés indoka eredetileg roppant prózai volt: a szigorúan meghatározott kontingensek közepette a szükséges nemzetközi fuvarengedélyek megszerzése. Két éve azonban a cég már a 19. volt az öreg kontinens teljes körű logisztikai szolgáltatásokat nyújtó vállalkozásainak listáján. „Azóta csaknem megdupláztuk a forgalmat, és az akkori helyezés nem veszi számba az idei akvizíciókat sem” – közli az elnök-vezérigazgató. Úgy véli, cégcsoportja már elérte az optimális üzemméretet, felnőtt arra a szintre, amelynél már nem csupán a gazdaságos üzemeltetés garantált, hanem bízvást lehet bármelyik európai szállítmányozási tenderen is indulni.

A regionális terjeszkedés továbbra is döntő, utóvégre a vállalkozás árbevételének több mint háromnegyedét a nemzetközi fuvarozás és szállítmányozás produkálja. Ezért is érinthette volna a céget igen rosszul az Európai Unió 2004-es bővítése, amikor eltűntek az engedélyek, s bárki belevághatott a fuvarozásba. Mindez elképesztő mértékben leszorította a tarifákat, miközben az olajár az egeket ostromolta, Németországban pedig autópálya-díjat vezettek be a haszonjárművekre. Ám az arculatépítésen frissiben átesett Waberer’snél mindez csak átmeneti nyereségcsökkenéssel járt. Ennek magyarázata az, hogy a társaság elég gyorsan újrastrukturálta tevékenységét. A sikeres alkalmazkodás másik kulcsát Lepsényi István a sajátos leadership típusú vezetési stílusban látja: szerinte Wáberer van annyira jó stratéga, hogy mindig pontosan méri fel a helyes fejlődési irányokat, s adja ki a feladatokat az azokra leginkább alkalmas beosztottjainak. Ugyanakkor meghallgatja az ügyfelek visszajelzéseit, s az esetleges panaszok megoldását sosem bízná a véletlenre.


A flottaparancsnok 2

Románia és Bulgária csatlakozásától lényegesen kevesebb zökkenőt vár Wáberer György, aki nem foglalkozik a visszavonulás gondolatával, bár – az ország egyik legtehetősebb embere lévén – erre is lenne lehetősége. Ez egyfelől azért nem aktuális, mert lánya és fiai még nem érettek meg arra, hogy átvegyék a stafétabotot. „Ebbe az irányba semmilyen külső erő nem is tereli őket” – fogalmaz a papa, hozzátéve, akkor sem fog az útjukba állni, ha valamelyikük netán a nyomdokaiba akarna lépni. És halkan teszi hozzá, mekkora örömmel tölti el, hogy az egyik fia – aki zsenge kora ellenére meglepően fejlett gazdasági érzékről tett már többször tanúbizonyságot – mennyire hozzá hasonló mentalitású. Ugyanúgy tele van ötletekkel, mint az édesapja, akinek gondolatai között akadnak meghökkentők is. Például a törökországi elképzelései, amelyekről nemrég tárgyalt Kis-Ázsiában, s amelyektől a jelenleg tíz- vagy annál több napos menetidő megkurtítását reméli. Ennek érdekében arról is egyeztetett, hogyan lehetne elkerülni a határon való veszteglést, a rossz minőségű utakat: vasúttal, konténerekkel. Fantáziát lát a kombinált fuvarozásban (amely környezetkímélő volta miatt várhatóan Nyugat-Európában is mind nagyobb népszerűségnek örvend majd). Olyannyira, hogy a Waberer’s október elején 50 százalékos részesedést szerzett a Budapesti Szabadkikötőt üzemeltető társaságot az államtól megvásárló konzorcium egyik tagjában (a tenderen amúgy a Waberer’s is indult, de árajánlatával csak a harmadik lett). Így lesz még inkább elkötelezett a környezet megóvása iránt a cégcsoport, amely egyébként is a kontinens legifjabb gépparkját üzemelteti. A több mint 2 ezer kamion átlagéletkora nem éri el a két évet, s – csupán a számmisztikusok kedvéért – egy esztendő alatt együtt mintegy 200 millió kilométert futnak.


A flottaparancsnok 3

JÖVŐRE LÖVŐ. Wáberer György momentán azért sem gondolkodik azon, hogy abbahagyja és kiszálljon, mert a mű még nem készült el teljesen. Sok ötlete van, amelyeket szeretne még megvalósítani, örömét leli abban, hogy egyre hatékonyabban tudja működtetni a céget. A növekedésben gondolkodik további akvizíciók révén is, ugyanakkor azt az általánosan elterjedt piaci híresztelést, miszerint a következő célpont a holland gyökerű Rynart Transport lenne, nem kívánta kommentálni. Továbbra is körültekintően választ persze, kizárólag olyat vesz, ami megéri; nem véletlen a magas találati arány a döntésekben, ami – ha lehet – tovább javítja Wáberer amúgy is egyértelműen jó megítélését mind szakmai berkekben, mind azokon kívül. Ezt egyfelől a számos, neki és vállalatának odaítélt elismerés mutatja, másfelől az, hogy ő a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének rendes elnöke. Legyen szó korábbi munkatársairól, vagy üzleti ellenfeleiről, jellemzően talpraesett üzletembernek tartják, noha azzal kétségtelenül kilóg a társaságból, hogy sosem dolgozott fuvarozóként. Egyszer ugyan – inkognitóban, magát kezdő sofőrnek álcázva – négy napig utazott cégének egyik kamionján, hogy belelásson a gépkocsivezetők mindennapjaiba, de a mégoly jól sikerült kaland sem vitte rá pályamódosításra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik