Gazdaság

Slágerajándékok karácsonyra

Megnéztük, milyen karácsonyi ajándékokat vásárolnak az üzletekben, hátha sikerül ötletet meríteni belőle. Az mindenesetre kiderült, hogy a kereskedők szerint sem a játékboltokban, sem a parfümériákban nem sajnálják a vásárlók a pénzt, de borokra, szivarokra, pipákra, illetve a hozzájuk tartozó kellékekre is jelentős összeget költenek.

Ajándékozás számokban

Idén a többség ugyanannyit vagy többet költ karácsonyi ajándékozásra, mint tavaly, míg negyven százalékuk költ kevesebbet – derül ki TNS piackutató által a Marketing&Média című lapnak készített felméréséből. Egy fő számára a válaszadók közel negyede vásárolna a 0-3000 forintig terjedő ársávban, ugyanennyien a 3000-5000 forintos sávban és az 5000-10 ezer forintosban, efölött már jelentősen kevesebben: 10 ezer és 20 ezer forint között a válaszadók mindössze 6,6 százaléka vásárol, efölött pedig csak a 3,8 százalékuk. Igaz, emellett 11 százalékuk nem tudja még, mennyiért.

Karácsonyi ajándékkörképünkben a klasszikus karácsonyi ajándékok kínálatát vizsgáljuk. A kereskedők szerint a vásárlókat egyelőre nem intette óvatosságra a megszorítások szele, és a korábbi éveknek megfelelő roham indult el decemberben.

A gyerekekre idén sem sajnáljuk a pénzt

Úgy látszik nadrágszíjhúzás ide, Gyurcsány-csomag oda, karácsonykor a gyerekeknek a szülők a legdrágább ajándékokat is megveszik. Legalábbis ez derül ki abból, hogy a Lego Hungária Kft. ügyvezető igazgatója, Kiss Zoltán igen elégedett az év végi forgalommal. A FigyelőNetnek ugyanis elmondta, már most látható, hogy a karácsonyi szezonnak köszönhetően mintegy 11-12 százalékkal nőnek az éves eladásaik. A január-szeptemberi időszakkal szemben, amikor a vásárlók 2000-3000 forintért választanak a 800 forinttól 80 ezer forintig terjedő Legópalettáról, az október-decemberi szezonban 5000-10 000 forintot is kiadnak a műanyagjátékokra. 800 forintért egyébként összerakható kisautót lehet kapni, 80 ezerért pedig fény-, hang- és mozgásérzékelős, számítógéppel vezérelhető, programozható, többféleképpen is összeállítható robotot.

Bár a legális játékpiac minimális növekedést mutat, a szürkegazdasághoz tartozó illegális játékimport felbecsülhetetlen, így a saccolás okozta szórással 16-20 milliárd forintos lehet a torta évente. Ebből a már említett Lego, a műanyagfiguráiról ismert Playmobil, a Barbie jogtulajdonosa, a Matel és Hasbro hasítja ki a legnagyobb szeleteket.

Kiszorulóban a társasjáték

A Budapesten öt játékboltjában több ezer termékkel kereskedő Játéksziget marketingevezetője, Toldi Katalin lapunkkal közölte, hogy a statisztikák szerint a karácsonyi szezonban átlagosan 8-10 ezer forintot költenek egy-egy vásárlás alkalmával a vevők, de nem ritka, hogy ennél jóval többet áldoznak egy-egy ajándékvásárlásra.

Még mindig népszerűek a Barbiek és a fésülhető pónilovacskák, de a divatosan öltöztethető, különböző kiegészítőkkel kapható babákkal is szívesen játszanak. A fiúk a transzformerekért és a rajzfilmekből ismert karakterfigurákért rajonganak, de a match-boxok és távirányítós autók trendje is kitart még.

Hanyatló irányt mutatnak a statisztikák a társasjátékok eladásában, igaz karácsonykor ezekből is több fogy. Tapasztalataik szerint az egyik ok a közös családi események hiánya lehet, hiszen többnyire csak az ünnepek alatt van lehetősége a rokonságnak összeülni, és közösen játszani. Az is hozzájárulhat a társasok népszerűségének csökkenéséhez, hogy igencsak a pénztárca mélyére kell nyúlnunk, ha jó minőségű, igényes elfoglaltságot nyújtó társassal szeretnénk meglepni magunkat.

Versace, Nina Ricci és Dolce & Gabbana

Parfüm top 10

Versace
Nina Ricci
Dolce & Gabbana – Light Blue
Dolce & Gabbana – The One
DKNY – Woman
Chanel
Armani
Boss Femme
Givenchy
DKNY – Be Delicious
A Douglas adatai alapján


A kozmetikai piacon Az AC Nielsen legutóbbi felmérése szerint továbbra is felfutóban van az ötletszegény, ámde olcsó tusfürdő-sampon-dezodor egységcsomag, de a parfümériák sem panaszkodhatnak a karácsonyi forgalom miatt. Horkosi Réka a 11 üzlettel rendelkező Dougalas Parfüméria marketingvezetője lapunknak elmondta, hogy náluk is kapható Puma, illetve Beckham-csomag, igaz, az a hipermarketes, 1000 forintos szettnél drágább, 4590 forintos áron, amely parfümöt és a hozzá tartozó kiegészítő terméket tartalmazza. Ez persze nem a presztízsmárkákat jelenti, a prémiumkategóriában a 15-20 ezer forint jelenti a plafont. A vásárlók egyébként elég jól informáltak, tudják, hogy a legnagyobb divatházak melyik új illattal jelentek meg tavasszal és ezeket keresik. A legkeresettebb illatok között továbbra is ott szerepel a Versace, a Nina Ricci, a Dolce & Gabbana és a Donna Karan New York.

Borhoz a kabátot

A borkereskedőknek is a november-december jelenti az év legproduktívabb időszakát, amikor az éves forgalmuk 40 százalékát teljesítik. Ennek persze nagy része az ünnepi asztalra kerül, de jelentős hányadukat ajándékozásra szánják. A Bortársaság ügyvezetője, Palotai Zoltán lapunknak elmondta, hogy mind a cégek, mind a magánszemélyek körében egyre többen csomagban vagy valamilyen boros kiegészítővel (dugóhúzó, kiöntő, cseppfogó) vásárolnak bort. A Bortársaság szerint nem érdemes olyan drága használhatatlan eszközöket venni, amelyek aztán a szekrény tetején végzik, mindig igyekeznek használati értékkel bíró ajándékot ajánlani ügyfeleiknek.

Az ügyvezető szerint az idei év nagy slágere lehet a borok mellé csomagolt márkás Godiva, Valrhona csokoládé, amely madagaszkári, illetve dél-amerikai kakaóbabból származik. Ezekből a csokoládékból akár már 780 forintért is vásárolhatunk, de a társaság honlapján 13 500 forintért is kínálnak hat tábla Valrhonát. Igaz, ezek új évjáratú, termőhely megjelölésű csokoládék, amelyeket fadobozban, illusztrált brosúrával kaphatunk meg. A kereskedők így már nem is csokoládét, hanem egzotikus utazást ajánlanak az ültetvények világába, Madagaszkárra, Trinidadba és Venezuelába, így ha a repülőjeggyel összevetjük, végül nem is olyan drágán.

Mindegy, csak kubai legyen

Slágerajándékok karácsonyra 1

Párásító nélkül nem humidor a humidor


Ahogy a borok és a borfogyasztás kultúrája az utóbbi években hatalmasat lépett előre, úgy a minőségi dohányáruk fogyasztása is sokat finomodott Magyarországon. Ennek megfelelően egyre többen választanak karácsonyi ajándékot a szivar- és pipaszaküzletekben. A Cigarshop.hu üzlet ügyvezető igazgatója, Rozman Péter lapunknak elmondta, hogy a karácsonyi szezonban gyakorlatilag a féléves forgalmukat bonyolítják le.

A legtöbben ilyenkor olyan csomagot választanak 10-20 ezer forintért, amely szivartartó dobozt (humidort), szivarvágót és pár szivart tartalmaz. A legtöbb laikus vásárlónak szivarból mindegy, hogy milyen, csak kubai legyen. Sokan pedig meglepődnek, hogy a szivartartó humidornál a belépőszint 12 ezer forint. A legtöbben ugyanis nem tudják, hogy a páratartalomra kényes szivarokhoz párásító és páramérő szükséges, hogy megőrizzék minőségüket. A humidor éppen ezért humidor, és nem csak egy doboz. Ezen túl, ha a humidort tömör cédrusból szeretnénk megvenni, az már 40-50 ezer forintba kerül, ha azonban ezenfelül még kézimunkával készült darabot választunk, ott már 70-80 ezer forint az ár. Még mindig a pipa-szivar univerzumban mozogva 5000 forintnál kezdődik a külön ezek meggyújtására készült Vector öngyújtó, amely mellett jelentős érv az ötéves garancia is.

Az öt üzletet és internetes boltot is üzemeltető kereskedő szerint 2002 és 2004 között futott fel a minőségi dohányáruk és kellékek forgalma, majd 2005-ben stagnált. Idén pedig ugyan érzékelni a vásárlók érdeklődését, de inkább az olcsóbb termékeket keresik. A legtöbb vásárló ráadásul inkább már Ausztriában szerzi be a betevő szivarját, ott ugyanis az alacsonyabb jövedéki adó miatt csaknem fele áron teheti ezt meg.

Az utolsó pillanatig várunk?

A FigyelőNet által megkérdezett kereskedők tehát nem panaszkodtak a forgalomra, sőt többnyire optimistán néztek az elkövetkező bő egy hét elé, ami még karácsonyig hátravan. Többen elmondták, hogy az utolsó két hét a legerősebb, de az igazán nagy őrület a szentestét megelőző két napon tapasztalható. Ezért, akit elrettent a karácsonyi tömeges bevásárlás, jobban teszi, ha nem hagyja a végére, vagy elintézi interneten. Bár minden évben elhangzik ez a figyelmeztetés, a szerkesztőségünkben végzett rövid teszt alapján elmondhatjuk, hogy kevesen akadtak, akiknek ezt valaha is sikerült megvalósítaniuk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik