Gazdaság

Az ügyfélirányítók

Korábbi munkahelyükön ismerkedtek meg az Onlinet Kft. tulajdonosai, akik immár a külföldi terjeszkedésbe is belefogtak.

Robogón járt az ügyfeleknél felállított rendszereket ellenőrizni és szervizelni a „hőskorban” Reiser Gábor, az Onlinet Kft. műszaki területtel foglalkozó ügyvezetője. Kezdetben ugyanis csak az alapítók alkották a csapatot: Reiser mellett Marczali Tibor, Wortmann Ádám és egy negyedik társ, aki azonban nem bízott annyira a vállalkozás jövőjében, s egy év elteltével eladta tulajdonrészét a többieknek. Kitartásra valóban szükség volt: az alapítás után három évvel zártak először nyereségesen.


Az ügyfélirányítók 1

Fotó: Lakos Gábor

Az Onlinet Kft. ötlete banki informatikára szakosodott közös munkahelyükön pattant ki az alapítók agyából. „Nem éreztük, hogy alkalmazottként eléggé megbecsülnének minket, emellett úgy gondoltuk, ezt mi hatékonyabban tudnánk csinálni” – indokolja az önállósodást Reiser. Különböző szolgáltató vállalatok, például bankok, mobilcégek ügyfélszolgálati irodáiban elhelyezett eszközök hálózatait alakították ki. Ezek egyrészt irányítják az ügyfelek kiszolgálását, másrészt statisztikákat is nyújtanak a menedzsment számára. Foglalkoztak információs terminálokkal is, amelyek interaktív módon adnak eligazítást. „Az ügyfélirányító rendszer sokkal több, mint kényelmi eszköz: a reklámok hatékonyságától az ügyfélszokások változásán át az alkalmazottak teljesítményén keresztül számtalan információt szolgáltathat a menedzsmentnek” – mutat rá a fő termékvonal rejtett erényeire Reiser.

KICSIBEN KEZDTÉK. A ma már 30 millió forintos jegyzett tőkéjű vállalkozás a törvényben előírt minimális 3 millió forinttal startolt. „Kamatmentes családi hitelekből finanszíroztuk az indulást” – meséli Wortmann. Sokat segített pénzügyi téren, hogy nem az Onlinetből kellett megélnie a tulajdonosoknak: ketten főállásban dolgoztak az első években a vállalkozás mellett, Reiser Gábornak pedig feleségével közös textilkereskedelmi vállalkozása nyújtott biztos hátteret. „Négy évig egy fillért sem vettünk ki a cégből” – mondja Marczali.

WORTMANN ÁDÁM

32 éves; közgazdász, s elvégezte a budapesti műegyetem MBA programját is.
Több munkahelyen is megfordult, mígnem a kereskedelem irányítója lett az Onlinetben.
Három gyermek édesapja. Szabadidejét legszívesebben olvasással és sportolással tölti.

MARCZALI TIBOR
34 éves; informatikus, de egy ideig belsőépítészetet is hallgatott. MBA diplomát szerzett.
A saját vállalkozással párhuzamosan egy francia tulajdonú IT cég ügyvezetője volt, de 2004-től már „csupán” az Onlinet stratégiájával foglalkozik.
Nős, egy gyermek apja. Golfozik, vitorlázik, motorozik; az antik tárgyakat és a kertészkedést kedveli.

REISER GÁBOR
36 éves; gépészmérnök, 12 éve dolgozik banktechnikai területen.
Feleségével közösen a Focus Textil Kft. tulajdonosa is. A műszaki területért felel az Onlinetben.
Két, immár nagyobb fiú után márciusban született meg a kislánya. Hobbijai a síelés, a golf és foci.

Az első évben egy ügyfélterminálokat gyártó vállalat irodájában ültek, e céggel kezdetben igen szoros volt kapcsolatuk. Ekkor még csupán e társaság termékeit forgalmazták, amelyeket bizományba vettek át. Az elszámolás körüli problémák azonban megkeserítették a jól induló kapcsolatot. Végül is a csapdahelyzetet elkerülendő az Onlinet saját termékek gyártása mellett döntött. „Egy lepukkant szocialista irodaház 24 négyzetméteres szobájába költöztünk, ahol hárman ültünk” – idézi fel ezt az időszakot Wortmann. Korábbi tevékenységük alatt megismertek olyan alvállalkozókat, akik biztosítani tudták a megfelelő gyártási kapacitást. „Olyan gyártóbázisra építettünk, amely még a szocialista időszakban alakult ki” – jegyzi meg érdekességként Reiser. A fémmegmunkálást például Csepelen, az elektronikai részegységek elkészítését pedig a Videoton területén belül végzik.

Az első igazi nagy hal számukra a Vodafone volt, ahol 2004 elején indult meg a berendezések országos telepítése. „Hitelesnek hangzottunk, és azok is voltunk” – válaszol Wortmann tömören arra a kérdésre, miért köt üzletet egy multi egy olyan magyar vállalkozással, amelynek még nincsenek jól hangzó referenciái.

FORDULÓPONT. A Vodafone-projekt sok szempontból áttörést hozott a cég életében. A kiépített országos hálózat kiváló ajánlólevélnek bizonyult a későbbi tárgyalásokon, egyben lehetővé tette, hogy az addiginál nagyobb műszaki gárdát alakítsanak ki. „Rettenetesen sokat tanultunk: rákényszeríttetek minket a legmagasabb szintű gyártásra és dokumentálásra” – említ még egy előnyt Reiser. Az első projekt után hamarosan jött a többi: elsősorban pénzintézetek tartottak igényt a termékükre. Közben folyamatosan bővült a létszám is, s a cég 2004-ben megtízszerezte árbevételét.

„Egy éve kerültünk kapcsolatba az Onlinettel” – emlékszik vissza Füzesi László, a Raiffeisen Bank információtechnológiai szolgáltatások főosztályának vezetője. Kiemeli: a vállalkozás képviselői remekül mutatják be gyakorlati működés során is saját fejlesztéseiket. „Rugalmasan állnak hozzá a termék testre szabásához, és az üzleti, szerződéses feltételekben való megállapodáshoz „ – jellemzi tárgyalópartnereit.

Tavaly óta szünetmentes áramforrást is forgalmaznak. Mivel két alapító is foglalkozott már ezzel, az ötlet kézenfekvő volt: a végső lökést pedig az adta, hogy a hannoveri informatikai vásáron, a CeBIT-en az ügyvezetők találkoztak egy efféle készülékeket gyártó török cég képviselőjével. „Volt nála egy lista, hogy egyes országokban kit látnának szívesen forgalmazói szerepkörben: Magyarországhoz három társaság volt felírva, köztük mi” – idézi fel az „égben köttetett” kapcsolat kezdetét Wortmann Ádám.


Az ügyfélirányítók 2

A gyors felfutás elismerést is hozott: másodikak lettek a Deloitte régiós (15 volt szocialista országból álló) Rising Star listáján, amelyre a viszonylag frissen indult technológiai cégek közül a 10 legmagasabb forgalomnövekedést mutató vállalat kerülhet be (az élen végzett Alerant Zrt.-ről lásd cikkünket a Figyelő 2006/45. számában). „Most vagyunk annál a pontnál, hogy olyan belső rendszert építsünk ki, amely egy nagyvállalatot is elbír, s kialakítsunk egy magas színvonalú felső vezetői gárdát” – kommentálja a növekedésben rejlő kihívást a kereskedelmi vezető.

GO EAST. A vállalkozás a régióban is terjeszkedik. A kezdetektől kiállítanak a CeBIT-en, ahol számos értékesítő partnerrel építettek ki kapcsolatot. „Így azonban az üzemeltetésben nem tudunk részt venni, és azt sem tudjuk befolyásolni, miként győzzék meg a potenciális felhasználókat” – sorolja a közvetítők bevonásának árnyoldalait Marczali. Ezért Romániában és Oroszországban az idei évtől már leányvállalattal képviselteti magát a cég. „Van olyan bank, amelynek csak Moszkvában több száz fiókja van” – ecsetelik a szinte határtalan lehetőségeket.

Sarokpontok
Elkötelezett munkatársak kellenek, akik hisznek abban, hogy a legjobb szolgáltatást tudják nyújtani
Nincs dobozos termék, minden ügyfél személyre szabott megoldást kap
A folyamatos tanulás, az ügyfelek igényeinek megismerése a cég szellemi tőkéjét is növeli

Ajánlott videó

Olvasói sztorik