Gazdaság

Jelentősen drágulnak a vonatjegyek

A MÁV a korábban jelzett 28 megszüntetésre ítélt mellékvonalból átmenetileg 14-en szünetelteti a vasúti közlekedést – jelentette be a gazdasági és közlekedési miniszter. A buszközlekedésben hat, a vasúton tizenhat százalékos emelés várható januártól, majd további drágulás májustól. A 6 év alatti gyermekek és a 65 év felettiek továbbra is ingyen utazhatnak, a diákok viszont csak az iskolai utazásra kapnak vasúti kedvezményt.



Jelentősen drágulnak a vonatjegyek 1

Vonatpótlóval mûködtetett vonalak (Forrás: GKM)



Jelentősen drágulnak a vonatjegyek 2

Kedvezményrendszer változása (forrás: GKM)



Jelentősen drágulnak a vonatjegyek 3

Kedvezményrendszer változása (forrás: GKM)

A buszközlekedésben hat, a vasúton tizenhat százalékos emelés várható januártól, majd májustól a vasút további 17, a buszozás pedig 4 százalékkal drágul.


Egy most lezárult mellékvonali felülvizsgálat eredményeként a vasúti személyszállítást 14 vasútvonalon szünetelteti a MÁV, amely összesen 474 kilométernyi szakaszt érint. További 14 szakasz sorsáról viszont még további elemzések szükségesek – közölte Kóka János. Öt olyan – összesen 21 kilométernyi vonalon, ahol jelenleg is vonatpótló buszok járnak, a Volán veszi át az utasok szállítását – tette hozzá a miniszter. A közlekedésben ezeket a szolgáltatóváltásokat 2007 február végéig lebonyolítják.


Kóka János a reformok szüségességét hangsúlyozva utalt arra, hogy a vasúti reformmal – a többi ágazat reformjához hasonlóan – az olcsóság és az ingyenesség hamis illúziójával kívánnak szakítani. Mint mondta, jelenleg a vasúti utazások minden száz forintjából az utasok csak 18 forintot fizetnek, a maradék 82-őt az adófizetőknek kell. Jövőre a vasúti közlekedésre 170 milliárdot fordít az állami költségvetés. Ez azt jelenti, hogy jövőre minden magyar ember 17 ezer forintot fizet azért, hogy a MÁV utasokat szállíthasson – illusztrálta a miniszter a helyzetet.


A MÁV-ot rendbe kell tenni


A MÁV pénzügyeit rendbe kell tenni – jelentette ki Kóka János. Az állami szociálpolitikai kedvezmények ellentételezésére szolgáló fogyasztói árkiegészítés 2006-ban és 2007-ben 120 milliárd forintot jelent. A vasúttársaságok költségtérítésére – személyszállítás és pályavasút együtt – 2006-ban 53,3 milliárd forintot fordítanak, ami 2007-ben 102,9 milliárd forintra növekszik. A MÁV Zrt.-nél 2007-ben mintegy 111,6 milliárd forintos tőkeemelés valósul meg, 2008-ban pedig várhatóan 24,4 milliárd forintot fordítanak a társaság tőkehelyzetének rendezésére. A tőkeemelés része a konvergenciaprogramnak – jegyezte meg a miniszter.


A reform, célja, hogy a társaság adóssága ne növekedjen tovább és 2010-ig a vasúttársaság hiányát 40 milliárd forinttal csökkentsék. Ehhez a MÁV működési költségéből 20 milliárdot kell lefaragni, a közlekedés átszervezéséből, a vasúti és a Volán-járatok összehangolásából további 10 milliárdot, a kedvezmények átalakításával és az új tarifapolitikával pedig további 10 milliárd forintot lehet megspórolni.


Helyközi reform csak lépcsőzetesen


A helyközi közlekedés reformra utalva viszont hangsúlyozta, hogy az csak lépcsőzetesen kivitelezhető: a jelenlegi infrastruktúra mellett a szolgáltatás összehangolását kisebb infrastrukturális módosítások – például megállóhelyek áthelyezések, vonal hosszabbítások – követnék, amely után az uniós források felhasználásával megvalósítható nagy infrastrukturális beruházások következnének – mondta el Kóka János.


A gazdasági és közlekedési miniszter közölte, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében a Közlekedési Operatív Programban mintegy 1700 milliárd forint áll rendelkezésre közúti, vasúti, vízi, logisztikai fejlesztésekre, további jelentős összegek szerepelnek helyi közlekedés fejlesztésre a regionális operatív programokban. Európai uniós forrásból 500 kilométernyi vasútfejlesztést, mintegy 200 kilométer gyorsforgalmi út, megközelítőleg 300 kilométer gyorsforgalmivá fejleszthető út építését, 1200 kilométert meghaladó út 11,5 tonnás teherbírásúvá tételét, illetve fejlesztését tervezik.


A refommal kapcsolatban Kóka János még megjegyezte, hogy a szolgáltató társaságokat állami oldalról teljesítmény alapon fogják díjazni. Olyan pótdíj rendszert szándékoznak bevezetni a közszolgáltatási szerződésben, amelyet az alapján fizetnék, hogy milyen gyorsan, milyen komfortfokozatban látja el a közszolgáltatást a társaság.


Átalakuló kedvezményrendszer


A gazdasági és közlekedési miniszter a díjak változásairól is beszélt: jövő januártól a buszközlekedésben hat, a vasúton 16 százalékos emelés várható.


A közlekedési kedvezményrendszer jövő májustól megváltozik. Kilenc kedvezménykategória megszűnik, köztük az EU parlamenti képviselők ingyenes utazása, az esti és a levelező tagozatos hallgatók vasúti kedvezménye, a nappali tagozatos diákok pedig csak a lakóhelyük és az iskola között utazhatnak 50 százalékos kedvezménnyel. Az iskola és lakóhely közötti utazásra igénybe vehető bérletre vonatkozó kedvezményt viszont 90 százalékban határozták meg a nappali tagozatos közép- és felsőoktatásban tanuló diákoknak.


Kóka János kiemelte, hogy az új rendszer szerint a szociális intézményben lakók, gyógypedagógiai intézmény tanulói, vakok, hallássérültek és a súlyos fogyatékkal élők utazási kedvezményeit 90 százalékban egységesítették.


A magyar igazolvánnyal rendelkezők az eddigi 90 helyett 50 százalékos kedvezménnyel utazhatnának. A 6 éves kor alattiak és a nyugdíjasok utazási kedvezményei változatlanul megmaradnak.


A MÁV vezetők és a GKM dolgozóinak első osztályú ingyenes utazásra szóló kedvezménye ugyancsak megszűnik – mondta Kóka János. Az egyéb MÁV és szakminisztériumi alkalmazottakra vonatkozó kedvezmények átalakításáról azonban még a szakszervezetekkel egyeztetni kell – tette hozzá.


A kedvezményrendszer 2007 május 1-jei bevezetése a kormány döntésén alapul és ehhez rendeleteket és törvényeket kell módosítani. Ezt megelőzően az ehhez szükséges társadalmi egyeztetéseket 2007 január végéigviszik, ahol a menetrend kérdéseit is érintenék – mondta a gazdasági miniszter.


A Fidesz kritizál


A Fidesz szerint károsak és átgondolatlanok a közlekedés átalakításával kapcsolatos kormányzati tervek – közölte Fónagy János, a Fidesz országgyűlési képviselője azt követően, hogy a kormányszóvivői tájékoztatón Kóka János ismertette az elképzeléseket.


Az ellenzéki párt szakpolitikusa szerint elfogadhatatlan az a terv, hogy a kormány 14 vonalat megszüntet és másik 14 vasútvonal megszüntetését vizsgálja. A Fidesz egyes kedvezmények megszüntetését sem tudja elfogadni.


Fónagy János úgy vélte, a vasutat nem visszafejleszteni, hanem fejleszteni kellene akkor, amikor erre EU-források is rendelkezésre állnak majd.


A politikus szerint nem igazak a vasút forgalmi adatai, a költségek meghatározása, s nem igazak a veszteséggel kapcsolatos számok sem.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik