Hozzátette: ennek technikájáról még folynak az egyeztetések, ám az bizonyos, hogy az ÁAK ez év végére hiteltartozás-mentes lesz. A kormány új sztrádafinanszírozási koncepciója alapján a sztrádaberuházások fedezetét a költségvetés az NA Zrt.-n keresztül biztosítja, így a társasághoz visszakerülnek az idén az ÁAK Zrt.-hez került és az azóta meghiúsult kötvénykibocsátásból finanszírozandó program utak.
A 2006. évi költségvetési törvény módosítási javaslata szerint a magyar állam az autópályafejlesztést szolgáló jelentős összegű hitelt átvállalja az NA Zrt.-től. A javaslatot az Országgyűlés költségvetési bizottsága már támogatta, a végszavazás egy héten belül várható.
A javaslat szerint a magyar állam a központi költségvetés terhére átvállalja legkésőbb 2006. december 31-ig az NA Zrt.-nek a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Zrt.-vel, valamint a kereskedelmi bankokkal szemben fennálló, együttesen legfeljebb 415,9 milliárd forint összegű hitel tartozását. A kormány legutóbbi döntése értelmében ebből már 350 milliárd forint adósságot átvállalt, ami GDP-arányosan 1,5 százalékkal növeli az idei államháztartási hiányt.
Czirják Sándor az MFB vezérigazgatója hétfőn azt közölte: a bank idei 1050-1060 milliárd forintos mérlegfőösszege tervezésekor már figyelembe vették, hogy 238 milliárd forintnyi autópálya-hitelt átvállal az állam. Czirják Sándor tájékoztatása szerint az MFB autópálya-finanszírozó hiteleinek állománya 313 milliárd forintra rúg.
Nagy Attila az MTI-nek elmondta: az ÁAK privatizációja továbbra is napirenden van. Emlékeztetett arra, hogy a privatizációs törvény legutóbbi módosítása értelmében az ÁAK Zrt.-nek csak 25 plusz 1 százaléka marad tartós állami tulajdonban. Azóta folyamatosan jelentkeznek az érdeklődő a bankok, illetve a szakmai befektetők.
