Gazdaság

Bevásárlós kocsik

A vevőknek jó, de a kereskedőknek kockázatos lehet az autóplazák választása. Az új értékesítési forma nálunk is terjed.

Még a hosztesz lányok szépségét is elhomályosító csemegével, az eddig egyetlen példányban készült 450 lóerős, Ferrari motoros Alfa 8 C Competizioné-vel kápráztatta el a Csiki-Bege Autóplaza a kíváncsiakat. A november 22-i bemutató azért is mérföldkő a másfél éve nyitott autós szentély történetében, mert az előző nap adták át a hatszintes, 18,5 ezer négyzetméteres objektum utolsó egységét, a 8 pályás bowling központot. A számos autó és motorkerékpár márkát kínáló, kávézóval, borbárral, étteremmel is ellátott autóplaza egészség-központjának ezzel lett teljes a palettája – a fitnesz, a wellness és a fogászati rendelő mellett.

„Nem klasszikus autóplaza, inkább autós-egészségtudatos férfi-központ” – fogalmazza meg a 3,5 milliárd forintos beruházás ötletét a tulajdonos, Csiki-Bege Lajos. Nem autószalont, hanem valami különlegeset, minőségit szeretnének kínálni, ahová szórakozni, pihenni is visszajárnak a technika szerelmesei. Abban sem szokványos a békásmegyeri lakóteleppel farkasszemet néző, csillogó objektum, hogy ide nem települhetnek be bérleti díj fejében a különböző autó- és motormárkák kereskedői, pedig ez az általános gyakorlat. Itt azonban minden márkát közvetlenül a Csiki-Bege Kft. értékesít.


Bevásárlós kocsik 1

Fotó: Dömötör Csaba

HALOGATÁS. Hogy mennyire válik be az ötlet, még nem tudni. A Gyurcsány-csomag miatti autópiaci mélyrepülés idején elért 4,5 milliárd forintos – első éves – árbevétel nem hangzik rosszul, de még jócskán elmarad a középtávra kitűzött 6 milliárdtól. Az pedig több mint gyanús, hogy Csiki-Bege Lajos sem az itt eladott autók, sem a látogatók számáról nem adott adatot. Tömeg mindenesetre nincs. Pedig a plazakoncepció Nyugat-Európában éppen azért született, hogy felrázza a pangó keresletet. Lényege: olyan sok márkát bezsúfolni egy eladóközpontba, hogy a vevő helyben tudja kiválasztani közülük a neki tetszőt. A vásárláshoz persze helyben minden kellék megvan, az azonnal hazavihető kocsitól a hitellehetőségen, a biztosításon keresztül egészen a gyorsszervizig. A közvetlen verseny rontja ugyan a jövedelmezőséget, de a konstrukció kitalálói szerint a kisebb haszonért kárpótol a sokkal nagyobb forgalom. Márpedig új vevőkre régen voltak ennyire rászorulva az autókereskedők, mint most. A csapnivaló múlt év után az idén eddig 2,3 százalékkal csökkent a piac, és további visszaesés várható.

Az „ígéretes” lehetőséghez képest egyelőre még alig két autóplaza működik az országban: Békásmegyeren és Győrött. A fővárosban és környékén azonban már 3 újabb létesítését jelentették be, de egyre távolabbi indulással. A budaörsi Budaparkban épült Auto-Bahn Gépjármű Kereskedelmi Központ nyitását ez év októberéről jövő márciusra halasztották. A konkurensek szerint azért, mert a bérlők sokallják a négyzetméterenként 28 eurós díjat, amikor a Cél Motors Soroksári úti központjában létesülő plaza csak 15 eurós diszkontárat kínál. Ám a Cél létesítményének nyitása is húzódik az építés miatt. Az első rész talán áprilisban fogadja a Land Rover és Jaguar mellé betelepülő márkákat és látogatókat. Az M3 kivezető szakasza mellé tervezett Európa Autóplaza beruházásnak még se híre, se hamva, pedig már az idén meg akartak nyitni.


Bevásárlós kocsik 2

A Győr Autoplaza

Marosvölgyi Károly, az Auto-Bahn résztulajdonosa arról számol be, hogy még vannak olyan importőrök, akikkel nem tudtak megegyezni. A késést nem a kevés bérlő, hanem az okozta, hogy a belső kiállító standok kivitelezését minden kereskedés importőrével egyeztetni kell. A bérlők, ígéri Marosvölgyi, a hazai autó- és motormárkák mintegy 90 százalékát fedik majd le. Évi mintegy 6-7 ezer új autó és motorkerékpár értékesítésével, másképpen 18-21 milliárd forint árbevétellel számolnak.

A vártnál is megfontoltabb plazásodást a márkakereskedők aggodalma is magyarázhatja. A dealerek a nehéz piaci helyzetben okkal tartanak attól, hogy betelepüljenek a számukra kockázatos üzletnek számító központokba. Félelmüket fokozza, hogy a „kenyéradó” márkaimportőrök nem örülnek a hálózatukon kívüli értékesítésnek.

ÁRLEVERŐ. Lakatos Gábor, a Piaggio márkát forgalmazó Moto Italia ügyvezető igazgatója is fenntartásokkal fogadja az új módit. Szerinte az autóplaza csak arra jó, hogy leverje az árakat és leértékelje a márkát. A Piaggio ezért csak a Csiki-Bege plazában van jelen, ahol a tulajdonos egyben a kereskedő is. Az Auto-Bahnban viszont – ahol sok kereskedő lesz, tehát egymás alá ígérhetnek – nem lesz ott.

„A Honda Hungary hálózata lefedi az országot, nincs szüksége arra, hogy esetleg nem a megfelelő környezetben kínálják a prémium márkát” – szögezi le Nagy Károly hálózati fejlesztési igazgató. A DaimlerChrysler márkáit is csak a kiválasztott partnereken keresztül lehet értékesíteni – erősítette meg Hans George Pechhacker a magyar leányvállalat vezérigazgatója is. Méhn Imre, a Porsche Hungaria Skoda-márkaigazgatója elismeri: az EU szabályok alapján nem tilthatja meg a kereskedőknek, hogy helyet foglaljanak például az Auto-Bahnban, de nem ajánlja. A dealerek ugyanis nem az újautó-értékesítésen „keresnek”. Ennek jövedelmezőségéből szinte lehetetlen kigazdálkodni a négyzetméterenként 15-28 eurós bérleti díjat és a munkatársak bérét. Az autóeladásnál a szerviz jövedelmezőbb, de arra nincs garancia, hogy a plazában kocsit vásárló ügyfél ugyanannak a kereskedőnek a távoli szervizébe jár majd javíttatni.

„Valóban nem minden kereskedőnek éri meg plazába települni” – mondja Vadas Tamás is, a Jaguar és a Land Rover hazai importőre, a Cél Motors tulajdonosa. Csak azoknak a márkáknak fizetődik ki egy ilyen lépés, amelyeknek a hálózata még nem teljes. Új autószalon építésénél ugyanis olcsóbb, jobb is lehet a bérlemény. „Márkaelőírástól függően 300 millió és 1 milliárd forint közötti összeggel lehet egy minőségi újautó-értékesítési pontot létrehozni. Ehhez képest bagó a havi 28 eurós négyzetméterenkénti bérleti díj” – csatlakozik Vadas véleményéhez Marosvölgyi Károly.

A kereskedők vitatkoznak ugyan, de a vevőnek tényleg kényelmesebb az autóplazákban vásárolni. Csiki-Bege Lajos erre alapoz, amikor a 3,5 milliárd forintos beruházás 7-8 év alatti megtérülésével számol. Úgy véli, a piac változik, a vásárlók is jobb szolgáltatást várnak, ehhez pedig alkalmazkodni kell.

Európa Autoplaza


Helyszín: Budapest, M3 kivezető szakasza
Beruházás értéke: 4,3 milliárd forint
Szolgáltatások: • Okmányiroda • Hitel • Biztosítók • Használtautó-közvetítés • Szerviz • Autó- és motorfelszerelés • Ruházat • Rendezvények • Kiállítások
Nyitás 2007-ben

Cél Autoplaza
Helyszín: Budapest, Soroksári út
Beruházás értéke: 1 milliárd forint
Szolgáltatások: • Hitel • Használtautó-közvetítés • Szerviz • Rendezvények • Koncepcióautók • Veteránautó-kiállítások
Nyitás 2007-ben

Auto-bahn Plaza
Helyszín: Budaörs
Beruházás értéke: 2,2 milliárd forint
Szolgáltatások: • Okmányiroda • Vásárlási hitel a hét minden napján • Használtautó-közvetítés • Szerviz • Prémium ügyfeleknek üzleti klub • Rendezvények • Koncepcióautók bemutatása • Veteránautó-kiállítások
Nyitás 2007-ben

Győr Autoplaza
Beruházás értéke: 1 milliárd forint
Típuspaletta: 7-féle autó, 4-féle motor
Szolgáltatások: • Kávéház • Biztosító • Autó- és motorfelszerelés • Rendezvények • Kiállítások
Megnyílt 2005-ben

Csiki-bege Autoplaza
Helyszín: Budapest, Békásmegyer
Beruházás értéke: 3,5 milliárd forint
Típuspaletta: 7-féle autó, 7-féle motor
Szolgáltatások: • 50 állásos teljes körű szerviz • Bank • Biztosító • Autósiskola • Digitális iroda • DVD-kölcsönző • Ingatlaniroda • Konferencia • Éttermek • Bowling • Wellness, fitnesz és egészségközpont • Fogászat
Megnyílt 2005-ben

Ajánlott videó

Olvasói sztorik