Európában mindenütt a tömött bevásárlóközpont a karácsonyi ünnepek legfrusztrálóbb jellegzetessége. A tömegben történő ajándékvásárlás helyett a fogyasztók idén nem vártak az utolsó pillanatig, hanem már novemberben elkezdték a bevásárlást és kihasználták a kiskereskedők által nyújtott korai karácsonyi kedvezményeket.
Az utóbbi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a fogyasztási cikkek forgalma decemberben megugrik: a teljes forgalom e körben 2005-ben 2234 milliárd forint volt, ami – 12 hónapra leosztva – átlagosan 186,2 milliárd forintot jelent. A decemberi költések általában az éves összforgalomnak mintegy 10,4 százalékát adják; ez 2005-ben 232 milliárdot tett ki – állapítja meg a GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelmi Analízisek címmel évente megjelenő tanulmánya.
A piackutató szerint a vásárlók 2005. december hónapban a havi átlagos költéshez képest 24 százalékkal nagyobb értéket hagytak az egyes kereskedelmi csatornák kasszáinál a 2004-es 20 százalékos arányhoz képest.
Egyre többet költünk
A Deloitte több országra kiterjedő karácsonyi bevásárlást vizsgáló fogyasztói felmérése is hasonló képet mutat. Az ebben szereplő országokban a karácsonyi ajándékokra szánt átlagos összegek a 2005-ös 650 euróról 2006-ra 662 euróra nőhetnek. A listát az írek vezetik a háztartásonkénti több mint 1300 euróval.
Egész Európában a hollandok vásárolják a legkevesebb ajándékot, és ők költenek a legvisszafogottabban abszolút értékben és jövedelmük arányában is (1,6 százalékot). Ezzel szemben a feltörekvő országok fogyasztói (Oroszország, Törökország, Dél-Afrika és Ciprus) költenek a legbőségesebben az ünnepek alatt, általában a háztartások jövedelmének arányát tekintve 6-13 százalékot a Deloitte felmérése szerint.
Erősödő verseny
A GfK szerint a magyarországi vásárlásokból decemberben egyre nagyobb hányad jut a hipermarketekre – a vásárlási intenzitás ebben az üzlettípusban decemberben mintegy 20 százalékkal nő az átlagos havi adatokhoz képest. Tavaly decemberben a legnagyobb eladóterű üzletek piaci részesedése novemberről decemberre 24-ről 27 százalékra emelkedett.
A vásárlási intenzitás a kis üzletekben közel 16 százalékkal, míg a drogériákban mintegy 26 százalékkal nő. E jelenség mögött főleg az ilyenkor megugró vásárlási gyakoriság áll, azaz decemberben a vásárlók a havi átlaghoz képest e boltokba gyakrabban térnek be és összességében többet is költenek.
Kétszeres édesség-, hatszoros pezsgőfogyasztás
A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseit alapvetően befolyásolja, s alakítja a karácsonyi sütés-főzés, az ünnepekre való készülődés. A napi fogyasztási cikkek vásárlásával kapcsolatos trendeket nyomon követő ConsumerScan adatbázisból származó információk szerint az ilyenkor fontos alapanyagok – sütőpor, majonéz, mustár, hagyományos kakaópor, vaníliás cukor, illetve tejszínhab – iránti kereslet megnő és e termékkategóriák mennyiségi értékesítése a havi átlag kétszeresére emelkedik.
Hasonlóképpen megduplázódik a családi ünnepek – Mikulás, karácsony – alkalmával ajándékba adható táblás édességek (csokik, pralinék), és testápolási szerek (dezodor), továbbá a vendégfogadás alkalmával asztalra kerülő sós rágcsálnivalók és az egyébként egyre ritkábban és egyre kisebb mennyiségben vásárolt égetett szeszesitalok kereskedelmi forgalma.
Az egy év alatt értékesített pezsgőmennyiség legjelentősebb részét szintén ebben a szezonban adják el. Decemberben az átlagos havi pezsgőfogyasztás hatszorosa jellemző, vagyis rendszerint ebben a hónapban értékesítik a teljes éves mennyiség közel felét.
A elektronikai kereskedők is kaszálnak
A GfK Kereskedelem és Technológia területi kutatási adatainak tanúsága szerint 2005. november-december időszakában az ünnepek alkalmával hihetetlenül népszerűvé váló szórakoztató elektronikai termékekből közel 128 százalékkal többet értékesítettek a kereskedők, mint az ezt megelőző, 2005. szeptember-októberi időszakban.
A háztartási kisgépek darabszámos értékesítése még ennél is jelentősebb változást mutat a karácsonyi szezonban, hiszen az év utolsó két hónapjában az előző időszak forgalmának 164 százalékát teljesítette a kereskedelem. A tavaly a legkeresettebb öt elektronikai termék az MP3-lejátszó, a elektromos fogkefe, a hajformázó, a hordozható rádiós magnó és a szőrtelenítő készülék volt.
A terület kutatóinak prognózisa szerint az idei év karácsonyi slágertermékei az MP3- és MP4-lejátszók lehetnek, ebben az árucsoportban várható a legkiemelkedőbb ugrás a karácsonyi darabszámos értékesítésben.
Több szórólap
A GfK Leaflet Monitor szerint a karácsony előtti időszakban az akciós szórólapok piacán is fokozott az aktivitás, hiszen a vásárlókat csábító extraajánlatok, kedvezmények csak egy-két napra, egy hétvégére, vagy egy hétre érvényesek.
