Gazdaság

Ármeghatározó szerepre tör a SkyEurope

A diszkont-légitársaság új bevételi források után kutatva kényelmes szolgáltatásokat kínál, az árak tekintetében pedig a piacot meghatározó szerepre törekszik.

Christian Mandl elmondta: azért vannak jelen a bécsi tőzsdén, mert így a kizárólag euróban befektető alapok is vásárolni tudnak a cégek részvényeiből, a varsói tőzsdén is hasonló megfontolásokból vannak jelen, csak ott a feltörekvő piacok iránt érdeklődő befektetési alapok számára nyílik lehetőség. Arra a kérdésre, hogy miért nem Budapestet választották erre, a vezérigazgató azt válaszolta, hogy Lengyelországban a nyugdíjalapoknak kötelező befektetéseik egy részét részvényben tartani, ezért a varsói tőzsde likviditása sokkal nagyobb, mint a budapestié.

A jelenlegi részvényárfolyam 2,82 euró, ami ugyan alacsonyabb az eredeti kibocsátási ajánlatban szereplőnél, de mivel az összes kibocsátott részvény száma nagyobb, mint az eredeti ajánlatban, így az összes befolyt tőke nagyobb, mint ahogy az eredeti tervekben szerepelt.

A többszöri tőkeemelés során az alapító tulajdonosok (Christian Mandl és Alain Skowronek) immár csak 4,5 százalékos tulajdonosok a cégben, a Merrill Lynch 5 százalékkal és a York Capital Management 23,1 százalékkal (ez 29,9 százalékra fog nőni a közeljövőben) részesedik, a tőzsdei forgalomban lévő részvények aránya pedig 67,4 százalék.

A céget ilyen módon jól kistafírozták, a vezérigazgató is elismerte, hogy jól tőkésített a cég. Ezeknek a befektetéseknek köszönhetően egészen tavalyig szinte minden évben megduplázódott az utasszám. Mandl szerint most eljött az ideje, hogy a hálózat és az utasszám növelése után a jövedelmezőségre koncentráljanak. Ehhez a jelenlegi 16 géphez még további 16 érkezik 2010-ig. A bevételek növelésének további módja, hogy az utasoknak különféle többletszolgáltatásokat nyújtsanak, amivel a hagyományos légitársaságok felé közelít a cég.

A fedélzeti ellátás színvonalát növeli, hogy az utasok előre lefoglalhatják helyüket 5 euróért, a reptéren 20 euróért üzleti váróban tölthetik a felszállás előtti időt, valamint repülés közben igazi Illy kávét ihatnak 3 euróért. Ha pedig további szolgáltatást igényelnek, akkor szálloda- és bérautót is foglalhatnak a cégen keresztül.

A költségek csökkentését szolgálja, hogy az új gépek még olcsóbban üzemeltethetők, mert az eddig 133 üléses gépek mellé 149 férőhelyesek érkeznek. A gépek üzemanyag-fogyasztása 12 százalékkal, a karbantartási költségek pedig 15 százalékkal olcsóbbak az új Boeing 737-700-as gépek esetében, mint a korábbi 737-500-as típus esetében.

Mindezek kihasználására új kereskedelmi vezérigazgató-helyettest szerződtetett a cég. Karim Makhlouf eredetileg a Lufthansánál dolgozott, a SkyEurope-nál pedig elsődleges feladata a load faktor növelése lesz. Ha ugyanis több utas van, az a bevételek növekedéséhez vezet. Ezért érdemes egy irányba még ingyen is elszállítani az utasokat, a visszaútra szóló repjegy ára, illetve a többletszolgáltatásokból származó bevétel ellensúlyozza az ingyenjegyek okozta kiesést. Ezen kívül a stratégiai és marketingfejlesztés is a feladatai közé tartozik majd. Makhlouf reményei szerint Budapesten ármeghatározó szerepre törnek a fapados légitársaságok között.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik