Gazdaság

Hadüzenet az iPodnak

Megkésve bár, de konkurenciát kap a Microsofttól az Apple zenelejátszója. A piacvezető, 67 millió eladott iPoddal a háta mögött nem tart a rivális terméktől.

Kihasználta az alkalmat, hogy fanyalogjon egy sort a Microsoft első zenelejátszója, a Zune premierjén az Apple elnök-vezérigazgatója. Az a Steve Jobs, aki a cég közelmúltbeli részvényopció-visszadátumozási incidensét követően hamar rátalált kritikus hangjára. A digitális zenelejátszók eladásában élen járó vállalat – amelyet az öt éve életre hívott iPod és annak mutációi 70 százalék fölötti piaci részesedéshez segítettek – nem fél a farkastól. Mi több, Jobs sztoikus nyugalommal tekint a trónfosztási kísérletre.


Hadüzenet az iPodnak 1

A nagyfőnök a Newsweek magazinnak adott nyilatkozatában elmondta, optimista világképén nem rontott, hogy megtudta, a Microsoft WiFivel látta el a Zune-t. A redmondi rivális tette mindezt azért, hogy a letöltött zeneszámok és videók vezeték nélkül legyenek megoszthatók a közelben lévő Zune-tulajdonosokkal, akik három nap alatt csupán háromszor hallgathatják és nézhetik meg a dalokat, illetve videókat. Viszont utóbb megvehetik azokat a Microsoft Marketplace fantázianevű, az iTuneshoz hasonlatos zeneboltjában. A megosztásba Jobs szerint beleőszül az ember. „És mire végez vele, a lány rég felkelt és hazament. Egyszerűbb tehát az egyik fülhallgatót az ő fülébe dugni, így legalább félméternyi kábellel köthetjük őt magunkhoz.”

A szexualitással átitatott cinizmust persze az eladási adatokon kívül (lásd a táblázatot) semmi nem indokolja. Jobs és csapata legutóbbi iPod-ráncfelvarró műtétjéből mindössze annyira futotta, hogy nagyobb fényerejű kijelzővel, hosszabb élettartalmú akkumulátorral, a Nano esetén pedig megemelt tárkapacitással és nagyobb színválasztékkal dobta piacra termékeit. Míg Jobs szerint az iPod nagyszerűsége pont az egyszerűségben rejlik, a felhasználók örömmel nyugtáznák ha a szerkentyű okosabb volna. Elvárásként fogalmazódnak meg részükről a WiFi kapcsolat, az FM rádió, miként a méretesebb kijelző, amely a filmnézés komfortérzetét növelné.


Hadüzenet az iPodnak 2

Bill Gates világképébe a szolgáltatáshalmozás belefér. Sőt, a redmondi cég úgy véli, a sikeres verseny alapja pont az eltérő szolgáltatások kínálatában rejlik. Ezért nyújtja egy termékben a vágyott funkciókat. Bár WiFi kiegészítő és FM tuner az Apple-nél is elérhető extra, sokan sérelmezik, hogy ezeket külön kell megvásárolni a lejátszóhoz, ami hosszú távon lépéshátrányt okozhat a piacvezetőnek. A Microsoft, amely 30 gigabyte-os lejátszóját pontosan ugyan annyiért kínálja, mint a rivális hasonló méretű berendezését, mégsem ihat előre a medve bőrére. Elemzők szerint nem sok jót sejtet, hogy a Dell a közelmúltban beszüntette DJ Ditty nevű zenelejátszója gyártását, miként intő példa lehet az is, hogy a CreativeLabs is leállt a Zen és a Jukebox berendezések forgalmazásával. „Egyáltalán nem baj, hogy az Apple-nek valódi konkurense támadt e téren, hajlamos ugyanis az elkényelmesedésre” – állítják iPod-fana-
tisták a világháló Mac-es fórumain. A cégnek eddig nem igazán kellett számolnia a riválisokkal, maximum a Távol-Keletről érkezett néhány erőtlen fenyegetés. Az onnan támadók a termék túlárazottságát lovagolták meg. A Microsoft viszont ár/érték arányban jobb konstrukcióval hozakodott elő, s bízhat az Apple-énél ismertebb márkanév erejében is.

Persze még korai lenne siratni a jelenlegi piacvezetőt. Erős bástyát emel köré az eddig világszerte eladott 67 millió darab iPod, amely a cég becslése szerint az év végére 87 millióra nő. Szakmai körökben egyébként úgy tartják: az Apple inkább csak tetteti a szunyókálást. Jelenleg is dolgozik az iPhone-on, s állítólag azon is, hogy az iPod tárcsás navigációs rendszerét hamarosan érintőképernyős megoldás váltsa fel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik