Gazdaság

Komoly játék tanulságokkal

A vállalati működés négy kulcsfontosságú területét vettük górcső alá Komoly játék című vezetési tanácsadói sorozatunkban, mintegy 350 aktív játékossal közösen. A gyermekek között oly népszerű eszközzel a zárkózottabb felnőttek is megnyíltak. A sokféle és sokszor egymásnak ellentmondó vélemény és kommentár megerősítette tanácsadóinkat abban, hogy milyen rugalmas és célirányos eszköz a Lego kocka.

Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy a cikksorozatban és az interneten megjelenő modellek csak játékos kóstolót adtak a Lego Serious Play világából. Egy éles programon a vállalatvezetők nem általában hallanak, építkeznek és beszélgetnek a csapatmunkáról vagy a jó vezető ismertetőjegyeiről. Saját cégük gondjait, üzlethelyzetét, vízióit formálják meg saját kezűleg, és elemzik aztán facilitátorok segítségével.

Összeadott előny

Mindenki nyert

Az Üzlet és Siker és az IQ ConsultinG vezetési tanácsadói sorozatát a Lego Hungary Kft. támogatta. Az interneten lezajlott játék alapját képező Lego® Serious Play™ szervezet- és vezetésfejlesztő metodika lényege, hogy a részt vevő cégirányító testület Lego-modellek építésével és értelmezésével elemzi és oldja meg saját vállalata összetett szervezeti és üzletviteli problémáit.

Az online játék 1. fordulójában a csapatmunkában megvalósuló szinergiát (vagyis a hatékonyságot megsokszorozó erőket) kerestük. A szavazatok eredményei alapján – a való világhoz hasonlóan – nem mondhatjuk ki egyértelműen, hogy melyik kép „a” szinergikus csapat. Mindazonáltal a változásmenedzsment-tanácsadók meglátása szerint a „szerelőműhelyben” összpontosult a legtöbb szinergikus elem: mindenki egy irányba néz, közösen emelik az óriáskereket, sőt, behajtani tilos táblával akadályozzák meg a vevők belépését a munka elvégzéséig.

A játékosok többsége (42 százalék) a tanácsadók véleményével szemben a harmadik képre adta le szavazatát. A legtalálóbb megjegyzés szerint: „észrevehető a szervezeti hierarchia, lehet látni a főnököt, a másodlagos és harmadlagos vezetőket, észrevehető a titkárság és a termelést végző személyek”.

A tanácsadók által is favorizált második képre a válaszadók 34 százaléka adta le szavazatát. Egy mókás, ugyanakkor találó kommentár szerint: „Óriási együttműködésre van szükség, hogy az a nagy kerék agyon ne üsse őket. A seprűs ember éppen most söpörte ki azokat az embereket, akik képtelenek együtt dolgozni.”

Változásmenedzsment

A 2. fordulóban a hatékony változáskezelés titkait kutattuk. A leghatékonyabb változásmenedzsmentre képes csapatot a játékosok véleményével egyezően a második képen látható „sárga raktár” modellen formáztuk meg. A dőlő toronyban fent áll a csapat egyik tagja, és ez a változás objektív, kívülállóként való kezelését rossz irányban befolyásolja.

A kincsesládát elrabló szörny után rohanó csapat minden tagja azonos módon reagált a változásra, hiányzik az irányítás. A sárga raktárban ellenben egy fő (talán a vezető) az eseménytől távolabb állva átlátja a helyzetet. A fogadó csapat kommunikál egymással, és nem utolsósorban a változás megoldásának kulcsa az „orruk előtt” hever: hiszen a két fuvarozó még a helyszínen van, hogy a rózsaszín csomagot eltávolítsa.

A legtöbb játékos a második képre adta le szavazatát (48 százalék). Egy kommentáló teljes összefoglalást adott a játékról: „Jól azonosított a probléma, a feladat, ami felé mindenki fordul, és az adott kereteken belül azon dolgozik. A különböző státusú munkatársak konzultálnak egymással. Ezzel szemben a 3. kép már nem változásmenedzsment, hanem a válságkezelés fázisa. Az 1. kép viszont egyáltalán nem hatékony, nincs kommunikáció a fent és a lent lévők között, ingatag az építmény.”

Kapcsolatok

A 3. forduló kérdése a jövő hatékony hálózatáról (network) nagy vihart kavart. A játékosok közül a „kék torony” modellre voksoltak a legtöbben, míg az IQ ConsultinG tanácsadói a piros „moduláris lépcső” modell mellett törtek lándzsát.

A játékosok fele (52 százalék) a kék modellben jól látta meg, hogy „a flexibilis és látszólag gyenge kapcsolat gyors és hatékony átrendezést tesz lehetővé. Sokkal nagyobb előnnyel jár, mint az első kép szilárdan kiépített kapcsolatrendszere”. Sőt, az is kétségkívül jogos, hogy „határozott központ, flexibilis, közvetlen kapcsolatokkal rendelkezik”.

A leghatékonyabb munkakapcsolati hálózat azonban még ennél is rugalmasabb rendszer. „A hálózat nagyon rugalmas, bármikor új elem kapcsolódhat be, illetve a nem szükséges elemeket könnyedén el lehet távolítani. Ugyanakkor érződik, hogy az egyes elemeket összefogja, koordinálja a központ.” E mellett „az egyes szereplők különböző felhatalmazással rendelkezve (nagyság) a zászlókkal kialakított kommunikációs csatornán kapcsolatot tudnak tartani a központtal, de megfelelő rugalmassággal, bővíthetőséggel is rendelkeznek”. Az igazság valószínűleg vállalatfüggő és az ügyfélspecifikus részletekben rejlik.

Ki vezet?

Az utolsó forduló sem hozott egyértelmű állásfoglalást a XXI. században hatékony vezetői gyakorlat megítélésében. Az élet is ezt igazolja, hiszen olyan faktorok befolyásolják a hatékonyságot, mint a csapat összetétele, a munka jellege, a minőségi elvárások, a tulajdonosi érdekek vagy a vezetői személyiség kongruenciája.
Mindazonáltal – a mi véleményünkkel összhangban – a szavazatok csaknem 50 százalékát az a modell kapta, amelyen a főnök felülről átlátja a (kék színű) csapata munkáját, de bármikor leereszkedhet hozzájuk. A vezetés alapja nem a hierarchia, hanem az ésszerű munkamegosztás. A vezető kezében a kommunikációt segítő eszköz (egy hangosbeszélő) van. Sőt vezetői nézőpontjának nemcsak a magasságát, hanem a kerekek révén a helyét is változtathatja, még alaposabb képet kapva csapata munkájának eredményességéről. Az egyéni és csoportteljesítmény, valamint a célok ismerete alapján aztán neki kell a módosításokat menedzselnie vagy új stratégiát kidolgoznia.

A zöld krokodil szállítására szakosodott csapat vezetője maga is operatív munkát vállal. Ez gátolja kollégái koordinálásában és a csapat célra irányításában.

A fehér épület második szintjén tartózkodó vezető és vezetőtársai izoláltak a munkát végző beosztottaktól. A körükben egyeztetett tervek és megoldások áttételekkel jutnak csak el a megvalósítókhoz. Nem beszélve arról, hogy az emelvény alatt a vezetők tekintete elől is megbújt egy alkalmazott.

Végül pedig

A sorozat lezárásaként köszönjük minden olvasónak és játékosnak a megtisztelő figyelmet. A visszajelzések alapján teljesült a célkitűzésünk: nemcsak vidám perceket szereztünk, hanem értékteremtő gondolkodásra sarkalltunk egy nemzetközi szinten vezető stratégiai eszköz bemutatásával. Magyarországon a legnagyobb a Földön az egy főre jutó Lego játék tömege. Itt az idő, hogy a gyerekek után a magyar felnőttek is csatlakozzanak a világ élvonalához!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik