Annak idején a legjobb pillanatban rúgtak ki – emlékszik vissza a saját vállalat megalapításához vezető erőteljes kezdőlökésre Kornai Gábor, a 12. születésnapját októberben ünneplő AAM elnök-vezérigazgatója. A vállalkozás repülőrajtot vett, már 1995 márciusára teljesült az éves üzleti terv. Igaz, összeszokott csapatról volt szó: korábbi munkatársai közül kilencen is Kornai Gáborral tartottak az új cégbe.
Az AAM profilja, a vezetési tanácsadás kezdettől fogva adott volt, és mindmáig megmaradt, a piac igényeihez alkalmazkodva. „Ha távolabbról nézem, ugyanazt csináljuk, mint az induláskor, ha közelebbről, alig találni hasonlóságot” – mondja a cégvezető. A vállalat életében fontos állomás volt az ISO 9001-es minősítés megszerzése 1996-ban, ezt a magyarországi vezetési tanácsadók közül elsőként kapták meg. Attól az évtől kezdve látták el a legnagyobb nemzetközi információtechnológiai elemző, a Gartner hazai képviseletét, tanulmányait 2001-ig értékesítették a magyar megrendelők számára.
KORNAI GÁBOR
54 éves, a Marx Károly Közgazdaság-tudományi Egyetem népgazdasági tervezés szakán végzett; egyetemi doktor. A Pécsi Tudományegyetem vezetési tanácsadás tanszékének vezetője, az ELTE gazdasági tanácsának tagja.
Dolgozott a Kopint-Datorgnál, a Nemzetközi Alkalmazott Rendszerkutatási Intézetnél, az Arthur Andersennél, az Andersen Consultingnál és a HiCare Kft.-nél. 1994 óta az AAM résztulajdonosa, ügyvezetője, majd elnök-vezérigazgatója.
Nős, lánya matematika-biológia szakos tanár, fia a Műegyetem hallgatója. Saját elmondása szerint nincs szabadideje; ha mégis akad, azt „aktív lógással” tölti.
A 2003-as részvénytársasággá alakulás és a BS7799 biztonságtechnikai minősítés tavaly nyári megszerzése után a következő nagy lépés a KDBR Consulting Kft. 2005 decemberében végrehajtott felvásárlása volt. Ezzel az AAM tevékenységi köre kibővült a folyamatelemzéssel, és a vállalat tovább erősítette pozícióját a közigazgatási piacon; jelenleg a cég bevételeinek fele származik ebből a szektorból.
Szintén 2005 decemberében hozták létre az AAM első külföldi leányvállalatát, mégpedig Romániában. A külföldi terjeszkedés nem előzmények nélküli: a tanácsadócég több uniós vagy világbanki finanszírozású, úgynevezett donorprojektben vett részt Romániában és Bulgáriában. Az utóbbi országban végzett egyik munkáért – hozzájárulás az EU áfa-információs rendszerének helyi elindulásához – szép elismerést zsebelhettek be: az osztrák Constantinus-díj nemzetközi kategóriájában harmadikok lettek.
A külföldi terjeszkedés meghatározó szerepet tölt be a vállalat terveiben: azok alapján a következő évtizedben az AAM Budapest-központú multivá fejlődik, és tíz országban lesz jelen. Az „országfoglalás” során a donorprojekteket tekintik az első lépésnek, a másodiknak pedig a térségben jelenlévő magyar cégeknek végzett munkát. A végső cél mindegyik országban a helyi ügyfélkör kialakítása. Ahogyan a hazai piacon, külföldön is elsősorban a bankok és a telefontársaságok megrendeléseire számítanak, a közigazgatási szervezetekéi mellett. Ehhez szükség van a helyi jelenlétre, ezért a romániait a tervek szerint nemsokára egy bulgáriai leányvállalat megalapítása követi.
A növekedés nem csak külföldön jár bővüléssel, 2004-ben az AAM Pécsett is irodát nyitott. A helyszín nem véletlen, hiszen Kornai Gábor 2001 óta a Pécsi Tudományegyetem vezetési tanácsadás tanszékének vezetője; a vállalat munkatársainak hetede, 30 ember az ő diákjaként végzett.
A terjeszkedés közepette elengedhetetlen a szervezetfejlesztés, amelyhez pályázati pénzeket is felhasználnak. Ezzel Kornai Gábor szerint több legyet ütnek egy csapásra. Egyrészt bizonyítják, hogy „a suszter cipője nem lyukas”, vagyis, hogy profi pályázók: a Humánerőforrás Operatív Program képzési pályázatain 100 százalékos eredményességet értek el, ami 269 millió forint támogatást hozott a cégnek és ügyfeleinek. Másrészt így külső motiváció is van a szükséges belső fejlesztések elvégzésére.
A növekedés nem módosít az üzleti szemlélet lényegén. Tisztában vannak azzal, hogy a tanácsadás éppúgy bizalmi szakma, mint az orvosi, a bizalmat pedig minőséggel, kitartással és szorgalommal lehet megszerezni. Kornai Gábor ezt a hivatástudatot, a nem pusztán a pénzért végzett munkát tekinti az igazi professzionalizmus ismérvének, és szerinte ez a titka minden sikeres tanácsadó cégnek.
Sarokpontok
A megfontolt terjeszkedés vezet eredményre
A profit nem öncél, hanem a jó működés eredménye
Nyitott füllel és empátiával kell az ügyfelet meghallgatni, mert akkor előbb-utóbb megnyílik
A szakmai szervezetekben való részvétellel formálható a piaci környezet, s a cég megkülönböztető a komolytalan szereplőktől
REZONANCIA. Az AAM üzleti szemléletének egy másik lényeges eleme, hogy az ügyfél meghosszabbított kezeként definiálják magukat, hangsúlyozottan ügyféloldali tanácsadást végeznek, aminek fontos előfeltétele a függetlenségük. További jellegzetességük, hogy ugyan mindig egy adott ügyféligényre „rezonálnak be”, nem kezdenek azonban hozzá a tulajdonképpeni munkához addig, amíg nem azonosítják a megrendelő tényleges igényét. „Meg kell találni azt a valós értéktartalmú szolgáltatást, amire az ügyfélnek valóban szüksége van” – hangsúlyozza Kornai Gábor, hozzátéve: ebben a szakmában semmit sem lehet rutinból megoldani, munkájuk elengedhetetlen eleme a kreativitás.
Az elégedettséget tovább növelheti, ha megvalósul a 2006-ra tervezett 3,5 milliárdos árbevétel, márpedig erre jó esély van. Az operatív funkcióitól a jövőben teljesen megválni kívánó, és a jelenleg is inkább elnöki teendőire koncentráló Kornai Gábor bizakodva tekint a következő évekre is, mert szerinte ha a kormány komolyan gondolja a reformokat, akkor rengeteg kompetenciát kell bevonni az államigazgatásba, és a tanácsadó vállalatokra sokmilliárdos megrendelések várnak.