Gazdaság

A rendszermodellező

Kényszervállalkozásként indult a mai AAM Tanácsadó Zrt., amely bő egy évtized alatt többmilliárdos forgalmú, külföldön terjeszkedő vállalattá nőtte ki magát.

Annak idején a legjobb pillanatban rúgtak ki – emlékszik vissza a saját vállalat megalapításához vezető erőteljes kezdőlökésre Kornai Gábor, a 12. születésnapját októberben ünneplő AAM elnök-vezérigazgatója. A vállalkozás repülőrajtot vett, már 1995 márciusára teljesült az éves üzleti terv. Igaz, összeszokott csapatról volt szó: korábbi munkatársai közül kilencen is Kornai Gáborral tartottak az új cégbe.


A rendszermodellező 1

Fotó: Kalló Iván

Az AAM profilja, a vezetési tanácsadás kezdettől fogva adott volt, és mindmáig megmaradt, a piac igényeihez alkalmazkodva. „Ha távolabbról nézem, ugyanazt csináljuk, mint az induláskor, ha közelebbről, alig találni hasonlóságot” – mondja a cégvezető. A vállalat életében fontos állomás volt az ISO 9001-es minősítés megszerzése 1996-ban, ezt a magyarországi vezetési tanácsadók közül elsőként kapták meg. Attól az évtől kezdve látták el a legnagyobb nemzetközi információtechnológiai elemző, a Gartner hazai képviseletét, tanulmányait 2001-ig értékesítették a magyar megrendelők számára.

KORNAI GÁBOR

54 éves, a Marx Károly Közgazdaság-tudományi Egyetem népgazdasági tervezés szakán végzett; egyetemi doktor. A Pécsi Tudományegyetem vezetési tanácsadás tanszékének vezetője, az ELTE gazdasági tanácsának tagja.
Dolgozott a Kopint-Datorgnál, a Nemzetközi Alkalmazott Rendszerkutatási Intézetnél, az Arthur Andersennél, az Andersen Consultingnál és a HiCare Kft.-nél. 1994 óta az AAM résztulajdonosa, ügyvezetője, majd elnök-vezérigazgatója.
Nős, lánya matematika-biológia szakos tanár, fia a Műegyetem hallgatója. Saját elmondása szerint nincs szabadideje; ha mégis akad, azt „aktív lógással” tölti.

TÖRÉS. A fejlődés csak azért nem nevezhető töretlennek, mert 2003-ban az AAM fő vivőpiaca, az informatikai szektor mélypontra került, és ez megjelent a vállalat bevételeiben is. A cégvezető azonban nem okolja pusztán a külső körülményeket; mint mondja, az átmeneti gyengélkedéshez belső vezetési problémák, kompetenciahiányos területek is hozzájárultak. A növekedési pályára 2004-ben már cégcsoportként tértek vissza, ugyanis 2001 augusztusában megalapították az informatikai rendszerek létrehozásával és bevezetésével foglalkozó leányvállalatot, az AAM Technologies Kft.-t. A vezetés ki akarta használni az alkalmazásintegráció területén keletkezett piaci rést, ám jobbnak látta külön cégbe vinni a tanácsadástól markánsan elkülönülő feladatot, „hogy elváljon a víz a bortól”.

A 2003-as részvénytársasággá alakulás és a BS7799 biztonságtechnikai minősítés tavaly nyári megszerzése után a következő nagy lépés a KDBR Consulting Kft. 2005 decemberében végrehajtott felvásárlása volt. Ezzel az AAM tevékenységi köre kibővült a folyamatelemzéssel, és a vállalat tovább erősítette pozícióját a közigazgatási piacon; jelenleg a cég bevételeinek fele származik ebből a szektorból.

Szintén 2005 decemberében hozták létre az AAM első külföldi leányvállalatát, mégpedig Romániában. A külföldi terjeszkedés nem előzmények nélküli: a tanácsadócég több uniós vagy világbanki finanszírozású, úgynevezett donorprojektben vett részt Romániában és Bulgáriában. Az utóbbi országban végzett egyik munkáért – hozzájárulás az EU áfa-információs rendszerének helyi elindulásához – szép elismerést zsebelhettek be: az osztrák Constantinus-díj nemzetközi kategóriájában harmadikok lettek.

A külföldi terjeszkedés meghatározó szerepet tölt be a vállalat terveiben: azok alapján a következő évtizedben az AAM Budapest-központú multivá fejlődik, és tíz országban lesz jelen. Az „országfoglalás” során a donorprojekteket tekintik az első lépésnek, a másodiknak pedig a térségben jelenlévő magyar cégeknek végzett munkát. A végső cél mindegyik országban a helyi ügyfélkör kialakítása. Ahogyan a hazai piacon, külföldön is elsősorban a bankok és a telefontársaságok megrendeléseire számítanak, a közigazgatási szervezetekéi mellett. Ehhez szükség van a helyi jelenlétre, ezért a romániait a tervek szerint nemsokára egy bulgáriai leányvállalat megalapítása követi.


A rendszermodellező 2

A növekedés nem csak külföldön jár bővüléssel, 2004-ben az AAM Pécsett is irodát nyitott. A helyszín nem véletlen, hiszen Kornai Gábor 2001 óta a Pécsi Tudományegyetem vezetési tanácsadás tanszékének vezetője; a vállalat munkatársainak hetede, 30 ember az ő diákjaként végzett.

A terjeszkedés közepette elengedhetetlen a szervezetfejlesztés, amelyhez pályázati pénzeket is felhasználnak. Ezzel Kornai Gábor szerint több legyet ütnek egy csapásra. Egyrészt bizonyítják, hogy „a suszter cipője nem lyukas”, vagyis, hogy profi pályázók: a Humánerőforrás Operatív Program képzési pályázatain 100 százalékos eredményességet értek el, ami 269 millió forint támogatást hozott a cégnek és ügyfeleinek. Másrészt így külső motiváció is van a szükséges belső fejlesztések elvégzésére.

A növekedés nem módosít az üzleti szemlélet lényegén. Tisztában vannak azzal, hogy a tanácsadás éppúgy bizalmi szakma, mint az orvosi, a bizalmat pedig minőséggel, kitartással és szorgalommal lehet megszerezni. Kornai Gábor ezt a hivatástudatot, a nem pusztán a pénzért végzett munkát tekinti az igazi professzionalizmus ismérvének, és szerinte ez a titka minden sikeres tanácsadó cégnek.

Sarokpontok

A megfontolt terjeszkedés vezet eredményre
A profit nem öncél, hanem a jó működés eredménye
Nyitott füllel és empátiával kell az ügyfelet meghallgatni, mert akkor előbb-utóbb megnyílik
A szakmai szervezetekben való részvétellel formálható a piaci környezet, s a cég megkülönböztető a komolytalan szereplőktől

Ezt a véleményt osztja az egyik legnagyobb konkurens, az IFUA Horváth & Partners Kft. ügyvezetője, Radó István, aki úgy véli: Kornai Gábor talán legnagyobb erénye, hogy tudja, miként kell tartós sikerre vinni egy céget, és képes motiválni a munkatársait, akik felnéznek rá. Az AAM eredményességével kapcsolatban azt is kiemeli, hogy a vállalat jókor érkezett a piacra, amikor megérett az idő az addig szigetszerűen működő alkalmazások, rendszerek integrálására.

REZONANCIA. Az AAM üzleti szemléletének egy másik lényeges eleme, hogy az ügyfél meghosszabbított kezeként definiálják magukat, hangsúlyozottan ügyféloldali tanácsadást végeznek, aminek fontos előfeltétele a függetlenségük. További jellegzetességük, hogy ugyan mindig egy adott ügyféligényre „rezonálnak be”, nem kezdenek azonban hozzá a tulajdonképpeni munkához addig, amíg nem azonosítják a megrendelő tényleges igényét. „Meg kell találni azt a valós értéktartalmú szolgáltatást, amire az ügyfélnek valóban szüksége van” – hangsúlyozza Kornai Gábor, hozzátéve: ebben a szakmában semmit sem lehet rutinból megoldani, munkájuk elengedhetetlen eleme a kreativitás.

Az elégedettséget tovább növelheti, ha megvalósul a 2006-ra tervezett 3,5 milliárdos árbevétel, márpedig erre jó esély van. Az operatív funkcióitól a jövőben teljesen megválni kívánó, és a jelenleg is inkább elnöki teendőire koncentráló Kornai Gábor bizakodva tekint a következő évekre is, mert szerinte ha a kormány komolyan gondolja a reformokat, akkor rengeteg kompetenciát kell bevonni az államigazgatásba, és a tanácsadó vállalatokra sokmilliárdos megrendelések várnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik