Gazdaság

Elimpia

A digitális játékipar és a hardvergyártók sajátos olimpiával fanati­zálják közönségüket. A World Cyber Games az idén Európába is elért.

Jó kezdés, de a játékost majdnem kilövik. Válaszul agresszívan kinéz, és gránátozni kezd. Még egy gránátnak azonban be kéne pöttyennie, hogy legyen esélye. SPL-t lövik, aki válaszul leszed egy terroristát, majd lövi a harmadikat. Bumm a fejbe másodszor is, de – egek – a terrorista még mindig mozog!

A fenti közvetítés az egyik sportcsatorna napi összefoglalójából való; az adó a World Cyber Games (WCG) nevű, számítógépes játékokat felvonultató világverseny virtuális csatározásait közvetítette ilyen élethűen. A nézők és a média részéről is kiemelt figyelemmel övezett eseménysorozat a minap nemzeti lobogós felvonulással és eskütétellel vette kezdetét az olaszországi Monzában. A versenyzők ígéretet tettek arra, hogy az ünnep ideje alatt sportszerű és tisztességes küzdelmet folytatnak. Az olimpiai játékokkal való párhuzam nem véletlen. A világ legjobb számítógépes játékosait megmozgató verseny szervezői a négyévente megrendezett sporteseményt tekintik mintának, s céljuk az, hogy a WCG a jövőben az olimpia népszerűségét is elérje. Az út hosszú és rögös, s még csak az elején tartanak, hiszen a WCG-nek csupán hatéves múltja van.


Elimpia 1

Fotó: Simon S. András

Míg az első, San Franciscóban rendezett esemény ráirányította a figyelmet az új „sportágra”, a játékok történetének első európai helyszíne kontinensünkön emelheti magasabb szintre a cyber olimpia iránti érdeklődést. „Szükség lenne rá. Európában és Amerikában ugyanis még koránt sem olyan fejlett a számítógépes játékok körül kialakult kultúra, mint Koreában” – mondta Won Suk Oh, a versenyt szervező International Cyber Marketing (ICM) alelnöke. Észrevételének a kontinens első világméretű viadalán, jó egy hete a monzai Forma-1-es pályán rendezett viadalon adott hangot. A helyszínválasztás stílusos. Annál is inkább, mert a hat PC-s és két konzolos játék közül – amelyben a versenyzők összemérhették tudásukat – a többi között a Need for speed: Most wanted nevű játékban kellett ügyesnek lenni, ami köztudottan egy száguldást éltető autóverseny. A cybersportok nagyágyúi emellett versenyezhettek a FIFA 2006-os focijátékban és a Counter Strike taktikai akciójátékban, amelyben terroristák és terrorelhárítók feszülnek egymásnak. Az észjátékok kedvelői három stratégia játékban küzdhettek (StarCraft: Brood War, WarCraft III: Frozen Throne, Warhammer 40 000: Winter Assault). Versenyszámokat persze konzol kategóriában is hirdettek. Itt a verekedős Dead or Alive 4 és az utcai autóversenyzős Project Gotham Racing 3 slágerjátékokkal zajlott a „ki mit tud”.

A Forma-1-es pályán öt földrész 70 országának közel 700 játékosa szállt harcba a 460 ezer dollárnyi összdíjért. Magyarországot kilenc versenyző képviselte, de a hazai résztvevők csupán tapasztalatot nyertek. A papírforma bejött: Korea tarolt.

„Azt akarjuk megmutatni, hogy az e-sport végső soron ugyanolyan sportág, mint a baseball, vagy a golf” – fogalmaz az alelnök, aki úgy véli: míg az olimpia 70-80 év alatt érte el mai népszerűségét, az e-olimpiának jóval kevesebb időre lesz szüksége ehhez. A hangulat mindenestre már-már olimpiai. A küzdőtéren a játékvilág élő – tizenéves – legendái feszülnek egymásnak, míg a kibicek lelátókról figyelik a küzdelmeket az óriáskivetítőkön. Lövések, halálhörgések, ovációk hallatszanak egy-egy terrorista kimúlása vagy a virtuális kapura lövések alkalmával, míg a játékosok akcióhőssé lényegülve kiabálnak egymásnak érthetetlen vezényszavakat. Néha olyan a hangzavar, mint egy római arénában, ahol e különös szubkultúra tagjai digitális cirkuszért kiáltanak.

És bár meglepő, a WCG mégsem az évi 25 milliárd dollár forgalmat bonyolító játékipar, sokkal inkább a hardvergyártók „karácsonya”. Az elkötelezett játékosok szerint ugyanis a „vas”, amin játszanak, legalább annyira hat az élményre, mint az eredményekre. Nagyon nem mindegy tehát, milyen monitoron történik a fejvadászat, a bunyó vagy a száguldás. Egy laikus számára hihetetlenül hangzik, de különbség van egy 8 milliszekundumos és egy 2 milliszekundumos válaszidejű monitor között. A játékosok számára ugyanis az élethűségre törekvő, részletgazdag grafika gyors megjelenítése élet-halál kérdése. Ezért sem mellékes, milyen eszközökkel rukkolnak ki a játékvilág pirosbetűs ünnepére a hardvergyártók, amelyek legújabb termékbejelentéseiket főleg monitor és processzorfronton újabban a cyber világjátékokra összpontosítják.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik