Gazdaság

Díjútvesztő

Százféle kedvezmény dzsungelében kell eligazodni a jövő évi kötelező biztosítások tarifái közt, amelyek keményen büntetik a notórius károkozókat.

Dörzsölhetik a tenyerüket az internetes alkuszok: minden eddiginél bonyolultabbak a jövő évi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (gfb) tarifák. A hétfőn 30 sűrűn teleírt újságoldalon közzétett rendszeren a csak egy szál kockás papírral rendelkező földi halandó aligha rágja át magát, ezért aki biztosítót vált, lényegében két ok miatt teszi ezt meg: vagy az internetes kalkulátorokkal talál magának olcsóbb céget, vagy bedől valamelyik szolgáltató reklámjának.

Mestyán András, a CLB Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége gépjármű-biztosítási szekciójának elnöke szerint a nagy biztosítók tarifái az átlag autós számára már olyan átláthatatlanok, hogy ajánlatuk egyes kiragadott mondatai elterelhetik a lényegről a figyelmet. Rácz István, a biztositas.hu ügyvezetője úgy látja: mivel a nagy biztosítók nem tudnak engedni a náluk lévő állományok díjából, inkább reklámra költenek, míg a kis biztosítók továbbra is megpróbálnak minél kedvezőbb díjakkal előrukkolni és egyszerű, közérthetőbb tarifákat közölni. Egy, a piacot jól ismerő elemző a Figyelőnek egyenesen így értékelte az ügyfélfogó reklámokat: „ingyenebéd nincs; aki bedől a parasztvakításnak, előbb-utóbb rájön, hogy a saját pénzén hülyítették”.


Díjútvesztő 1

Fotó: Szigeti Tamás

A jövő évi díjak – ellentétben az előrejelzésekkel – többnyire infláció feletti díjemelést tartalmaznak, bár egyes szegmensekben csökkentés is kimutatható. A legnagyobb emelés a személygépkocsiknál a K&H-hoz, a legkisebb a MÁV Biztosító Egyesülethez köthető (lásd a táblát). Ennek ellenére az alkuszok úgy látják, nem lesz olyan abszolút nyertese az idei kampánynak, mint tavaly volt a MÁV, amikor minden második biztosítást ide kötötték a netes alkuszok. (Az egyesület november 30-ig a pénzügyi felügyelet határozata értelmében nem köthet szerződést.) Az új belépő, a Signal óvatos duhajnak bizonyult: díjai nem magasak, de szó sincs róla, hogy piac alatti dömpingárral próbálná meg elszipkázni a többiektől az ügyfeleket.

A tarifarendszerek bonyolultságára jellemző, hogy 102-féle kedvezmény lelhető fel a 13 biztosító ajánlataiban. Ezek közül a legérdekesebb a K&H Biztosítóé, amely 50 százalékos díjkedvezményt ad annak az őstermelőnek, aki 2 tonna feletti tehergépjárművét mezőgazdasági alaptevékenységre használja, egyúttal önálló növény- vagy állatbiztosítása van ugyanennél a biztosítónál.

A kedvezmények jellegük alapján két nagy csoportra oszthatók: az egyikben a kedvezményezettek köre statisztikailag megalapozottan kevésbé kárveszélyes csoportba sorolható, míg a másik csupán marketingcélokat szolgál, vagy két cég közötti megállapodáson alapul. Az előbbi fordítottjára, a hátrányos megkülönböztetésre példa a legkárveszélyesebb szegmensnek számító budapesti fiatal, nagy teljesítményű, sportos autóval. A CLB tesztje alapján a legnagyobb, több mint 270 ezer forintos különbség itt mutatkozik a díjakban: ha a 20 éves aranyifjú 1,8-as BMW-jét az Uniqához viszi, 339 ezer forintot fizet az éves kötelezőre, ha viszont a MÁV-hoz, ott csak 68,9 ezer forintot kell leperkálnia.


Díjútvesztő 2

Új jelenség, hogy a balesetmentességet díjazó, a károkozást büntető bonus-malus rendszer tovább cizellálódik. Tavaly még csak az Allianz Hungária adott az alapdíj felét fizető bonus 10-es ügyfeleknek újabb kedvezményt, az idén már követői is akadtak. Az Unionnál és az Aegonnál az alapdíj csupán 46 százalékát fizetik a már tavaly a legjobb kategóriába soroltak. De az Allianz még ezen is túltesz: csak az alapdíj 45,7 százalékát számítja fel.

A piacvezető biztosító régóta mondogatja, hogy magasabb díjaiért cserébe kedvezőbb szolgáltatásokat kínál. Ezek körébe tartozik az aktív kárrendezés is, amelynél a biztosító vállalja, hogy ha egy más által biztosított autó okoz kárt saját ügyfelének, azt is kifizeti. Ez főleg akkor hasznos, ha összetört járművünkre a másik fél biztosítója csak hosszú idő után lenne hajlandó téríteni, s addig saját pénzből kellene a javíttatást intézni. E szolgáltatást ugyanakkor az Allianz két éve még csak a cascós ügyfeleknek nyújtotta. Ami az idén új, hogy csökkenti a díját: úgy tűnik, a tavalyi 3 ezer forint túl magasnak bizonyult, mert most már csak 120 forintba kerül.

A sofőrök baleseti statisztikája alapján nem csak a jók szerény kedvezménye említhető meg, a bűnösöket többen is az eddigieknél sokkal keményebben szankcionálják. Tavaly még csak az alapdíj kétszeresét kellett fizetnie annak, akit a legtöbb kárt okozóknak kijáró malus 4-es kategóriába soroltak, az idén viszont az OTP Garanciánál és a TIR cégnél háromszoros, a Magyar Posta Biztosítónál pedig négyszeres díjjal büntetik őket.

Abban viszont nincs különbség az autósok csoportjai között, hogy a legegyszerűbb módja a legjobb ajánlat megtalálásának továbbra is az internet, az alkuszok összehasonlító portáljai. Az ő informatikusaik már túl vannak az idei év legnehezebb hétvégéjén: a díjak közzététele előtti napokban hálózsákkal beköltöztek az irodákba, s néhány nap alatt legyártották a teljes körű összehasonlításra alkalmas programokat. Mostantól indulhat az ügyfelek rohama, egy hónap múlva pedig az is kiderül, igazolódik-e az alkuszok azon várakozása, hogy akár félmillió autós is biztosítót vált az idei kampány során.

Dobozos termék lesz?

Mivel a gfb-t elsősorban ár alapján választanak az ügyfelek, több piaci szereplő is állítja, valódi „dobozos” termékként is eladható lenne. Vagyis a hipermarketben a hús és a sör mellé a polcról levehetjük a – köbcentitől függően – piros, kék, sárga vagy zöld dobozba csomagolt kötelezőt, s a pultnál a hétvégi bevásárlással együtt kifizetjük a jövő évi díjat. Hazaérve a biztosító call-centerén keresztül pedig aktiváljuk, s így mindenfajta közvetítői árrés nélkül teljesítettük a törvényben foglalt kötelességünket: vettünk kötelezőt. A biztosítás vonalkódos pénztári fizetését egyébként a Groupama 2007-től be is vezeti: az eddigi három helyett januártól már mind a hét Cora áruházban kapható lesz a kötelező oly módon, hogy simán a pénztárnál kell fizetni érte. Furcsa módon azonban nem a nagyáruházban kapható biztosítások a legolcsóbbak. A biztosításait mostantól már a Tescóban is értékesítő Generali-Providencia csupán 5 százalék kedvezményt ad, ha azt a hipermarketben veszik meg, holott hirdetménye szerint akár 40 százalékot is enged a díjból, ha a szerződést online, a cég honlapján kötik meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik