Exkluzivitás, diszkréció, kompetencia – e szavakkal ajánlja magát Magyarországon a luxuscikkek lízingelésére is specializálódott Hypo Alpe-Adria Leasing Zrt. A cégnél tavaly született döntés arról, hogy a volt Jugoszlávia utódállamaiban megszerzett extraprofitot az idén magyar, román és bolgár leányvállalat megalapítására fordítják, jövőre pedig már a szlovák, a cseh és az ukrán piac a célpont. A cég eredményei és tervei alapján van igény a luxusra Magyarországon: a tavaly még az osztrák anyacég fiókvállalataként, az idén pedig már önálló cégként működő társaság az idei első kilenc hónapban 7,5 milliárd forintnyi eszközt finanszírozott. Ennek alapján az egész évre 12 milliárd, jövőre pedig már 15 milliárd forinttal számolnak.

Luxuslízingre ugyanakkor a Hypo színrelépése előtt is volt lehetőségük a hazai ügyfeleknek: a jachtok és vitorlások lízingpiacát 2005-ig a magyar tulajdonú Axon Lízing és Pénzügyi Rt. uralta. „Az autólízing terén már leosztották a lapokat, ezért úgy döntöttünk, bevállaljuk a hajókat és a jachtokat” – emlékszik vissza Tóth Tamás, a szolnoki központú cég elnöke. Az Axon 2004 óta 173 hajót lízingelt, többségük az Adrián szeli a habokat, s eddig mindössze egy-két hajót kellett visszavenniük nemfizetés miatt. Ma igen nagy a kereslet a jacht-piacon – gyári rendelésnél néha egy évet is várni kell , ezért a hajók értékvesztése sokkal alacsonyabb, mint az autóké, az elnök szerint 2-3 év alatt mindössze 5-10 százalék.
A Hypo Alpe-Adria gyors itteni piacnyerése még a céget is meglepte. „Helyzeti előnyünk, hogy a szegmens specialistájaként jelen vagyunk a használt hajók piacán, így ha mégis vissza kell vennünk egy jahtot, két hét alatt eladjuk és a pénzünknél vagyunk” – mondja Kiss Zoltán vezérigazgató. Ugyanakkor a nemzetközi céges háttér nélküli Axonnál minden esetben más biztosítékot (ingatlant vagy a lízingelő vállalattól készfizető kezességet) is kérnek, mondván: a visszavett hajót nem könnyű eladni, s ha az hónapokig a hangárban áll, több százezer forintos kamatkieséssel kell számolni.
A magyarországi luxuscikkek lízingpiacát évi 15-20 millió euró közötti összegre teszik, ez azonban néhány év múlva 40 millió euróra bővülhet. Az Axon 20-60 millió forintos vitorlásokat és jachtokat ad lízingbe, a Hypo 100-300 ezer eurónál (27-80 millió forint) húzza meg az alsó határt. A szerződéskötések általában egyedi kondícióval történnek, a teljes hiteldíj mutató (THM) az autólízingéhez hasonló, a futamidő 3-6 év, s elvárás a 30 százalékos önrész vállalása is.

A hajók sikerén felbuzdulva néhány hónapja a repülőgépek lízingjét is megkezdte a Hypo, s mára már jó pár szerződést kötött. A kis, 2-6 üléses Cessna, Diamond és Corvus típusú gépekből 20 darabot adtak el évente készpénzért, mára azonban rájöttek az ügyfelek, sokkal kifizetődőbb a pénzt a vállalatban fialtatni, s megfizetni a lízingdíjat. A magasabb kategóriájú, 2-4 millió eurós, 6-12 főt szállító privát jetekből csupán egy-két darab lehet Magyarországon, s az is szlovák vagy osztrák bejegyzésű cégen keresztül. Kiss Zoltán egyébként ebben a szegmensben komoly növekedést vár. A régiós központjukat nálunk működtető multik számára költséghatékony megoldás lehet a közös menedzsment reptetése a környező országokba, így ugyanis csak egy jól képzett és jól megfizetett vezető gárdát kell alkalmazni.
A Hypo a legújabban felvette a lízingelhető eszközök listájára a luxuskocsikat is – 25-30 millió forint feletti Jaguar, Bentley, Rolls-Royce és Mercedes autók jöhetnek szóba -, s megjelent az 50 millió forint feletti luxusingatlanok piacán is. Az újonnan 40 millió eurónál kezdődő legmagasabb kategóriát jellemzően légitársaságok veszik, de Ukrajnában és Oroszországban több ilyen repülőgép van magánkézben. Mintegy 150 ügyfelük kétharmada már ma is sikeres középvállalatot működtető magánszemély, míg egyharmaduk középvállalat. E réteg bővülésével és megizmosodásával pedig a luxuscikkek lízingpiaca is meglódul majd.
