Gazdaság

Spotpénz

Olyan nagy az igény, hogy a TV2 is új reklámértékesítési modellre tért át: a kereslet függvényében változtatja árait.

Nem tudni, miért dörömbölnek eszeveszetten a hirdetők a kereskedelmi csatornák ajtaján, annyi azonban biztos: az idén szeptemberben 25 százalékkal több reklámidőt tudott volna eladni a TV2, mint tavaly ugyanekkor. A gond csak az, hogy a törvény megköti a kezét, óránként 12 percnél több reklámot nem sugározhat. A csatorna megelégelte a kiszámíthatatlanságot, és sutba dobta eddigi fix áras rendszerét: 2007-től a nézettségtől és a kereslettől is függ, hogy mennyibe kerül egy másodperc reklámidő.

Az RTL Klub már 2004-ben úgy határozott, hogy az addigi fix tarifák helyett a reklámidő árát mindig az éppen adott piaci helyzet és a kereslet alapján határozza meg. Ha többen akarnak hirdetni, nehezebb bekerülni, és többet kell fizetni, vagyis ugyanannyi pénzért kevesebb megjelenést szállít a csatorna. (Mivel a hirdetők meghatározott összegű büdzsével dolgoznak, a tévék árat nem nagyon emelhetnek, legfeljebb kevesebb reklámot adnak ugyanazért a pénzért.) A döntés nagy felzúdulást váltott ki a megrendelők körében, a Magyar Márkaszövetség erőfölénnyel való visszaélés miatt még a versenyhivatalnál is bepanaszolta a csatornát, ám az eljárást hosszas vizsgálódás után megszüntették, s a piac is lenyelte a békát.


Spotpénz 1

A TV2 tehát nem vállal kockázatot azzal, hogy beáll a sorba, és változtat a fix pénzért fix kontaktusszám elven, azaz a jövőben nem ígéri, hogy egy meghatározott összegért a hirdető mindig megadott számú kontaktust fog létesíteni a nézőkkel. Új rendszere részleteiben más, de elveiben megegyezik a sok vitát kiváltott konkurens megoldással. Ha drasztikusan nagy, vagy éppen alacsony a kereslet a reklámok iránt, mindkét csatornánál változik, hogy ugyanannyi pénzért mennyi nézőkkel létesített kontaktusszámot (Gross Rating Point – GRP) szállít a megrendelőnek. „A mi verziónk abban más, hogy a piac normál mozgásainak kockázatát átvállaljuk, és nem terheljük át a hirdetőre” – magyarázta a Figyelőnek Sárosi István, a TV2 értékesítési vezetője. A sáv, amelyben a mozgást még eltűri a csatorna, 14 százalék „széles”, azaz plusz-mínusz 7 százalékos elmozdulást tolerálnak.

KISZÁMÍTHATATLAN. A piac évek óta kiszámíthatatlan, így sok a nem teljesített megrendelés. Az elutasított ügyfelek pedig jogosan elégedetlenek. „Ezért van szükség az új rendszerre, amely egyfelől megőrzi a fix árú értékesítés előnyét a tervezhető piaci változások esetén, másfelől az extrém keresletű hónapokban is megfelelő mennyiségű reklámidőt biztosít a megrendelőink részére” – indokol Sárosi. A médiatervezők azonban nem örülnek az újabb változásnak. „A TV2 régi szisztémája sokkal rugalmasabb volt, mostantól ki vagyunk szolgáltatva annak, hogy a csatorna hogyan tervez a bevételeivel, amit nehéz kontrollálni” – véli Máté Anikó, az MC Média vezető tévétervezője, aki szerint a lépéssel a TV2 elvesztette egyik előnyét az RTL Klubbal szemben.

Mást kifogásol a konkurens csatorna értékesítési vezetője. Vidus Gabriella a legnagyobb gondnak azt látja, hogy a TV2 éppen azokat az adatokat (a havi bevételi tervszámokat, és a GRP-szállítási előrejelzést, vagyis a nézőkkel létesített várható kontaktusszámot) nem közli, ami alapján eldől, a hirdetőnek az adott hónapban többet, avagy kevesebbet kell-e fizetnie. A TV2 azonban már tervezi, hogy ezeket az információkat nyilvánosságra hozzák.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik