Gazdaság

Az utolsó előtti bűn

Minden új Almodóvar-film megtekintése után a néző arra gondol, hogy Almo­dó­varnak annyi.

Nincs követke­ző film, mert nem lehet ennél bizarrabb sztorit kitalálni, nincs tovább, mert nem lehet ennél jobban fényképezni filmet, és azt sem nagyon lehet, hogy az ember akkor is jobbnál jobb szereplőket talál, ha azokat az embereket filmen jónak korábban még senki nem látta. A hírek arról szóltak, hogy Almodóvar egy olyan történetet akar legközelebb elmesélni, amelynek során egy plasztikai sebész beleszeret az általa nővé operált férfiba. Végül nem ezt tette, hanem a természetes körülmények között rossz útra lépett emberekről csinálta meg a Vol­vert.


Az utolsó előtti bűn 1

A Volver hétköznapi dolgokról szól: miután sikerült megállapodni abban, hogy van feltámadás, hiszen ha nem lenne, mi dolga lenne La Mancha megye kis faluja asszonyainak a temetőben, el kell vállalni azt is, hogy a feltámadással együtt a bűn is feltámad. Nem lehet mondani, hogy Almodóvarnál a bűn csiklandó és eperízű, de azt igen: a bűnnek sokkal érdekesebb aromája van, mint a bűntudatnak, ami kétségkívül színtelen, szagtalan és unalmas. A Volver központi figurája, Raimunda (Penelope Cruz is lehetne, és tényleg ő az!) egy Madridban élő fiatalasszony, akinek teljes csőd az élete. Először is abból a reménytelen kis faluból származik, ahol a szélfútta arcú, keménytekintetű asszonyok a sírokat simogatják, másrészt munkája sincs nagyon, a férje friss munkanélküli és futballbolond, a leánya almodóvari szépség, azaz inkább csúnya. Mielőtt a férjét maga alá temetné egy tonna sörösdoboz, a leánya megöli a vele erőszakoskodó férfit. Raimundának nincs mit tenni, el kell tüntetnie a férje tetemét, és új életet kell kezdenie.

A Volverben tulajdonképpen minden sikerül. A tetem egy fagyasztóládába, majd a földbe kerül, Raimundának esélye van egy étterem beindítására, és már csak az ágy alatt bujkáló nagy rejtélyt kell megoldania: megtörténhet-e, hogy a halott anyja amolyan védőangyalként visszatért a túlvilágról?

A szokásos almodóvari erények teljes eszköztárának felsorakoztatása mellett a Vol­verben az a legszebb, hogy végigviszi a rendező szokásos nőimádatát, ami persze nem a szépség/randaság kontraszt bemutatásából áll, hanem a megfelelő mennyiségű nőiség-tömeg elhelyezéséből. Milyenek a nők? Megérthetetlenek, megközelíthetetlenek, csak korlátozottan birtokolhatók, de a legfontosabb küldetésük a bűnnel kapcsolatos. Ha nem lennének nők, bűn sem lenne, ha nem lenne bűn, senki sem lenne. Ezért van a bűnnek az a furcsa íze. Viszlát minden nap a pokolban.

Volver • Spanyol, 120 perc • Rendező: Pedró Almodóvar • Főszereplők: Penelope Cruz, Lola Duenas, Carmen Maura

Ajánlott videó

Olvasói sztorik