– Minden bizonnyal Ön a legkorszerűbb berendezésekkel veszi körül magát. Milyennek látja a nappaliját öt év múlva?
– Változatos dolgok lesznek benne. Televízió, némi számítógépes tulajdonsággal, hordozható eszközök, computer vagy valami computer-szerűség. Minden együttműködik, méghozzá vezeték nélküli kapcsolaton keresztül, minden rajta van a weben. A berendezések egyszerűen kezelhetőek, és távirányítással működtethetőek, nem pedig klaviatúrával.
– Mit jelent mindez Önnek mint gyártónak? Hiszen pár éve még minden a személyi számítógép körül forgott, mára pedig számos más digitális eszköz jelent meg, például BlackBerryn is elolvashatjuk az e-mailjeinket, vagy számítógép közbeiktatása nélkül nyomtathatunk a digitális kameránkról.

– A jövőben még a mostaninál is többféle digitális eszközzel vesszük körül magunkat, és ezek valószínűleg még inkább alkalmazás-orientáltak lesznek. A PC-re nem mint valami általános célú berendezésre kell majd gondolnunk, hanem az alkalmazásnak megfelelően egyre többféle lesz belőle. Tehát a mi cégünknek is sokkal több terméke lesz, mint manapság.
– Mikorra várható, hogy a számítógépet szinte már meg sem tudjuk majd különböztetni a szórakoztató elektronikától?
– A konvergencia hosszú menetelés lesz. Még sok a kérdőjel: ilyen a széles sáv elérhetősége és költsége, a tartalom hozzáférhetősége, továbbá a megfelelő szabványok kialakítása. A számítógépiparban minden szabványosított, a szórakoztató elektronikában ez még várat magára. Márpedig ez kulcskérdés a fogyasztó szempontjából, hiszen több gyártótól is vásárol berendezéseket, s ezeknek működniük kell együtt, ha összekapcsolják azokat. A másik nagy kérdés a tartalom elosztása. Ma különböző csatornák vannak – kábel, műhold, web, IP TV, földi digitális sugárzás -, ami kissé megnehezíti az ember életét. A felhasználónak egy, maximum két csatornára van szüksége, nem öt-hat különbözőre, de legalábbis arra, hogy ne kelljen egy halom eszköz csak ahhoz, hogy levehessük a tartalmat ezekről.
GIANFRANCO LANCI
51 éves, Torinóban szerzett mérnöki diplomát, majd a Texas Instrumentsnél helyezkedett el. 1997-től az Acer olaszországi ügyvezető igazgatója, 2000-től európai elnöke, 2005-től pedig a globális cég elnöke.
– A webnek nagy esélye van a nyerésre, mert otthon és mobil módon egyaránt könnyen elérhető. A műhold mobil alkalmazása már nem olyan egyszerű, gondoljunk csak az antennára.
– Ennek az évtizednek az elején a notebookok háromnegyedét az Acer hazájában, Tajvanon gyártották. Mára a termelés jó része átvándorolt Kínába, az Acer is termel ott. Ilyen körülmények között mi lehet Tajvan szerepe a jövőben a számítógép-iparban?
– Nekünk már nincsenek saját gyáraink, de a partnereink valóban áttelepítették a gyártást Kínába. Tajvanon azonban megmarad a kutatás-fejlesztés, a szoftvergyártás, valamint a különleges technológiát igénylő gyártás, mint mondjuk a félvezetőké.
– Kínában egyre erősebb versenytársaik is vannak, például a Lenovo, amely megvette az IBM PC-üzletágát. Így már nemcsak olcsón termel, de van egy erős márkája is…
– Ők is csak annyira termelnek olcsón, mint bármelyik másik cég, amelyik Kínába ment. Így aztán mind a gyártási, mind az alkatrész-költség nagyjából egyforma a versenytársak számára. Az IBM valóban jó márka, de csak meghatározott ideig használhatják. Tehát nem félünk, hiszen mi is erős márkát építünk. Nem kétséges, hogy a világ legtöbb táján a mi márkánk erősebb, mint a Lenovoé.
– Az Acer 2001-ben leválasztotta magáról a BenQ-t, amely megvásárolta a Siemens Mobile-t. Az előbb beszéltünk arról, hogy egyre többféle terméket kell gyártani. Ennek fényében helyes döntés volt a BenQ leválasztása?
AZ ACER
A tajvani központú vállalat a világ 4. legnagyobb márkás PC-gyártója, 1976-ban alapították. A cég a nyolcvanas években a globális terjeszkedés érdekében vette fel az Acer nevet, amely latinul juharfát, vagyis a kínai kultúrában nagyon erős, csaknem örökké élő fát jelent.
A cég árbevétele 2005-ben 9,7 milliárd dollárra rúgott; ma már több mint 100 országban van jelen, s 5600 embert foglalkoztat.
– Említette, hogy szerződéses gyártókat alkalmaznak. Manapság egyre erősebb azoknak a hangja, akik azt mondják: a kiszervezés rontja a minőséget, legyen szó gyártásról vagy call centerről.
– A call centereket nem is szervezzük ki, mert közvetlen kapcsolatot akarunk fenntartani a vásárlóinkkal. Ami a gyártást illeti, a legnagyobb márkák egyike sem tart már fenn saját gyártást, mert a versenyképesség, a méretgazdaságosság érdekében nagyon nagy mennyiséget kell előállítani.
– A termelés-kihelyezés ellenére az iparág haszonkulcsa tíz százalék alá esett.
– A mienk azért egy kicsit magasabb ennél…
– De azért csak alacsonyabb, mint korábban volt… Mit tesznek ez ellen? Sokan igyekeznek több szolgáltatást nyújtani, azon több a nyereség.
– A szolgáltatás nagyvállalati vevőkör esetén fontos. Mi azonban a kis- és közepes vállalatokat és az egyéni fogyasztókat célozzuk meg. Persze, ezeknek az ügyfeleknek is kínálunk kiegészítő szolgáltatást, de a nagyságrend más. Számunkra tehát a költségek további csökkentése a feladat.
