Gazdaság

Egy utca

Rómát kitűnő hangulatúvá teszi, hogy az emberek amint befejezik a munkájukat, kimennek a terekre és beszélgetnek, virágzik a számtalan kávéházi terasz.

Persze nekik könnyű, mert jó az idő. Zürichben az emberek úgy csinálnak, mintha az utcán ülnének, pedig csak beüvegezett kávéházi teraszok színházként berendezett széksoraiból nézik a forgatagot; na ja, mert ott rossz az idő. A párizsiak is imádnak a járdán ücsörögni, szívesen olvasnak újságot, könyvet a kávéházi teraszokon, de az meg azért más, mert annak ott időtlen idők óta hagyománya van.


Egy utca 1

Fotó: Gyulai Bence

Ne legyünk igazságtalanok, idővel nekünk is lett jappi Liszt Ferenc és Szent István terünk, nyüzsgő Ráday utcánk és szaporodnak az udvari, lomtalanításból bebútorozott, jó hangulatú találkahelyek. A múlt szombati Falk-Art után, amikor a Falk Miksa utcában összefogtak a galériák és késő estig utcai programokkal várták a sétafikálókat, bebizonyosodott, hogy a legszürkébb utcába is beköltözhet az élet. Kellett hozzá ötlet és munka, mosolygó bolttulajdonosok, nekem mégis a járdára tolt három patinás bőrfotel emelkedett jelképértékűvé, amelyekbe az emberek boldogan huppantak, vonzva az irigy tekinteteket. És a virágcserepekkel körülvett székek, amelyeken mindig ücsörögtek, és ahonnan nem rohantak haza az esti filmre. Nehéz volt eljutni az egyik saroktól a kétszáz méterre levő másikig, mert boldog-boldogtalan megszólította a másikat, ácsorogtak az egyébként egy zsíros-szürke hétvégén félhalott pesti utcán, ahol még a kiszivárgó rántott hús szagra sem fut össze a nyál a járókelők szájában, mert nincsenek járókelők.

Mi van máskor? Negyvenkét boltnyi totálisan felesleges holmi, amit lehet szeretni, de ami nélkül abszolúte elvagyunk. Poliszander étkezőbútor, copf komód, szecessziós névjegykártya-tálca, kutyafejű sétabot, kovaköves tengerészpuska.

A Falk Miksa üzleteiben nem csak azt kell tudni, mi az, ami most divat, de jó megérezni, mi az, ami lesz. Az nyer, aki akkor vesz szecessziót, amikor még a biedermeier a divat, és mire bejön a szecesszió, már art-decót spejzol a városszéli raktárakban.

Itt sincsenek egyenlő pályák, nemhogy egyenlő esélyek. Aki megtanulta, tudja, aki belenőtt, érzi is. Akinek itt már a nagypapája is bútorrestaurátor volt és a papája is az, azon nem fog ki se kor, se stílus, vevőt ki nem enged, még a neobarokk-gyűjtőnek is megmagyarázza, miért vigye el a neoreneszánsz ládapadot. Résen kell lenni, mert a régi idők már sosem jönnek vissza. A régi idők hét évvel ezelőtt voltak, amikor a külföldiek úgy csaptak le a friss pesti régiségpiacra, mint vércse a mezei pocokra. Az újgazdagok még nem költhették a pénzüket designboltokban, mert még nem voltak designboltok.

Szemüveges fizikatanár merészkedik a lépcsőn lefelé, a szomszéd utcában lakik, de még sosem vette a bátorságot, hogy benézzen. Ezen a napon senki sem kérdezi, mit parancsol, és nem kerül kínos helyzetbe, mert kétévnyi fizetéséből sem telne egy tabernákulumra. Végigsétál az 1800 négyzetméteren, és próbálja felidézni, hogy a bolt alapterülete csak érzékeiben nagyobb-e, mint a Szépművészeti Múzeum aulája, vagy valóban.

A Falk-Art közönsége jobb, mint az elit cégek fogadásainak úri közönsége, itt a boltokban a tálcák tele vannak pogácsával, és az utcáról beeső vendég nemcsak hogy nem tömi tele a zsebeit, de nem is zabál két pofára. Kiállításmegnyitókon nézelődik, az utcán Paudits istenáldotta tehetséggel ismét előadott régi kupléit figyeli, ráér. Az előadásokon tanul, és holnap már nem nevezi a négypolcos szerkezetet könyvespolcnak, mert tudja, hogy etagere-nek hívják és műtárgy tárolására hivatott.

Esik. A bőrfotelekben ülő fizikatanár zsebében villamosjegy, az Armani nadrágoséban Audi-kulcs, mindketten ernyőt tartanak a fejük fölé. A színpadon szól a jazz, a kivilágított kétszintes esti galéria inkább a Szex és New Yorkra emlékeztet, mint a Szegénylegényekre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik