Legfeljebb negyedéves átfutási idővel számolt Fojt István, a mintegy 50 ezer kábeltévé-előfizetővel ren-delkező PR Telecom Zrt. vezérigazgatója, amikor belefogott, hogy telefonszolgáltatással bővítse cége kínálatát. A miskolci központú, de számos más településen is saját kábeles hálózattal rendelkező társaság vezetője elégedetten dőlhetett hátra a székében, amikor a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) kijelölte azt a számmezőt (vagyis a telefon-előfizetésekhez adható számokat), amelyet majd a cég előfizetői használhatnak, a technológiai háttér biztosítására pedig leszerződött a PanTel Kft.-vel. Öröme korai volt, a projekt nem várt akadályokba ütközött, és a szolgáltatás több mint fél évvel a tervezés után sem indult még el.

Technológiailag minden működik a PR Telecomnál. Az előfizetők – a PanTel hálózatán keresztül – bármilyen telefonszámot felhívhatnak. Csakhogy őket nem tudja felhívni a T-Com és az Invitel egyetlen ügyfele sem, márpedig e két körbe tartozik a magyarországi vezetékes előfizetők döntő többsége. Az említett cégek ugyanis nem hajlandóak beállítani a PR Telecom számára kijelölt számmezőt a saját rendszereikben. Ez ahhoz hasonló, mintha egy telefontársaság nem engedné meg az előfizetőinek, hogy egy adott városhoz tartozó körzetszámot felhívjanak, viszont az onnan beérkező hívásokat célba juttatná. Nem egyedi jelenségről van szó, hiszen több kisebb vidéki kábeltévé-társaság sem tud emiatt beszállni a telefonpiacba, és a PanTel mellett például a GTS-Datanet sem tud a felek közötti „tranzitszolgáltatóvá” válni.
NYITÁSKÉNYSZER. Márpedig minden kábeltévés társaságnak nyitnia kell a hangátvitel felé. A telefoncégek ugyanis hamarosan a telefonvonalaikon keresztül kezdenek tévéadásokat sugározni (Figyelő, 2006/35. szám), így a helyi kábeltévék versenyhátrányba kerülhetnek, mert a háztartásokban rajtuk kívül lesz egy olyan rivális, amely telefon és internet mellett tévés csomagokat is kínál. Ha viszont ezt megelőzve tudnak belépni a telefonpiacra, akkor pont a kábelesek lesznek versenyelőnyben, mert előbb tudják egy kézből adni mindhárom szolgáltatást. Nem véletlen, hogy a vezető kábeltévé-társaságok – a UPC, a T-Kábel és a Fibernet – ugyanebből a megfontolásból már el is indították a saját telefonszolgáltatásukat.
A kábeltévés piacnak összesen csaknem a felét birtokló ezen „nagyágyúk” még meg tudtak állapodni a vezető telefoncégekkel a hívások kölcsönös célba juttatásáról, a kisebbek előtt viszont már bezárultak a kapuk. „Teljesen érthetetlen, hogy a PanTelt nem fogadják el tranzitszolgáltatónak, és azt is furcsálljuk, hogy a szabályozó hatóság nem tud érvényt szerezni a versenyt élénkítő törekvéseknek” – mondja Varga Lajos, a PanTel stratégiai igazgatója. „Az NHH Tanácsa is értesült a szolgáltatók között kialakult vitáról és megkezdte az ügy kivizsgálását” – mondta a Figylőnek Márton György szóvivő. A tanács igyekszik a lehető leghamarabb kialakítani az álláspontját – tette hozzá.
„A jelenlegi 50 ezer előfizetőnk közül több mint 10 ezren az internetet is tőlünk rendelik meg, és várakozásaink szerint rövid időn belül 5 ezer telefonos ügyfélre is szert tehetnénk, ha elindulhatna a szolgáltatás” – mondja Fojt István, a PR Telecom vezére. Nem nehéz kitalálni, hogy az 5 ezer ügyfél döntő többsége a jelenlegi telefonszolgáltatójától vándorolna át, vagyis jórészt a T-Com és az Invitel táborát apasztaná. A számhordozás lehetőségével élve a háztartások még a megszokott telefonos elérhetőségüket is megtarthatnák. A patthelyzetbe került kábelcégek ezért arra gyanakszanak, hogy szándékos időhúzásról van szó, amely addig mindenképpen kitart, amíg a telefoncégek elindulnak az IP TV-vel.
KÖZVETLEN KÉRÉS. Az Invitel és a T-Com szerint erről nincs szó. „Ha egy számmező nem érhető el a Magyar Telekom hálózatából, annak csak az lehet az oka, hogy a szerződéses jogviszony műszaki vagy egyéb okok miatt nem jöhetett létre, a megállapodásnak nem voltak meg a feltételei” – tudatta lapunkkal a cég. „Az Invitel folyamatosan tárgyal és arra törekszik, hogy a többi szolgáltatóval is megszülessenek a hasonló megállapodások, de természetesen az a célja, hogy minden szolgáltatóval közvetlenül, és ne a PanTelen vagy a GTS-Dataneten keresztül, kössön szerződést” – közölte a társaság. E közvetlen kapcsolatot viszont csak a nagy kábelcégek engedhetik meg maguknak, a kisebbek számára olyan költségek keletkeznének, amelyek miatt – állításuk szerint – gazdaságtalanná válhat a telefonszolgáltatás. A tranzitszolgáltató közbeiktatásának ugyanis pont az lenne az előnye, hogy a PanTelhez és a GTS-Datanethez hasonló távközlési társaságok már eleve minden piaci szereplővel össze vannak kapcsolódva. Ezért minden félnek – beleértve a telefontársaságokat is – ez a legolcsóbb megoldás. Feltételezve, hogy ugyanazzal a tranzitszolgáltatóval sok kis kábelcég kötne szerződést, könnyen megvalósítható lenne, hogy minden ily módon bekapcsolt háztartás ingyen telefonáljon egymás között. Jó példa erre a UPC saját telefonszolgáltatása, amely településtől függetlenül ingyenes. Létrejöhetne egy ehhez hasonló, szintén több százezer háztartást elérő, ám sok elemből álló hálózat, amely tovább élezné a telefonpiaci versenyt.
