Gazdaság

Európai identitás

Az Allianz AG európai részvénytársasággá alakul. Ennek okairól kérdeztük Michael Diekmann elnököt, aki a cég magyarországi bankalapításáról is nyilatkozott lapunknak.

– Elsőként az Allianz AG tulajdonosai döntöttek úgy a magyarországi cégek anyavállalatai közül, hogy a továbbiakban az egyesült Európát szimbolizáló Societas Europaea (SE), azaz európai részvénytársasági formában működtetik a világ 70 országában jelen lévő óriásbiztosítót. Mikor szánták rá magukat a lépésre?

– Az SE-ről még sokat fogunk hallani. Lehet, hogy ezen is múlik majd a jövőben az európai vállalatok versenyképessége. Az átalakulásról komolyan 2004 végén kezdtünk el gondolkodni, miután az EU jogrendszere vonatkozó részének németországi átvételét követően erre lehetőség nyílt. Részvényeseink 2006 februárjában döntötték el, hogy az Allianz és olasz leányvállalata, a RAS fúziójával létrejövő nagyvállalat társasági formája már SE legyen. A döntés legfontosabb üzenete: ez a forma biztosítja azt a jogi struktúrát, amely teljes mértékben megfelel európai identitásunknak.

– Milyen előnyöket remélnek a változástól?


Európai identitás 1

„Azt szeretnénk, ha magyar ügyfeleink integrált pénzügyi szolgáltatóként gondolnának ránk.”

– Az Allianzot a múltban főleg német társaságként ismerte a világ. Az, hogy európai részvénytársasággá váltunk, világos jelzés alkalmazottainknak, ügyfeleinknek és részvényeseinknek: Európa a mi igazi piacunk. További előnye e társasági formának, hogy nagymértékben csökkenti részvénystruktúránk bonyolultságát Európában, és jelentősen növeli a RAS csoportból származó bevételekből való részesedésünket – ez fontos, mert e csoport gazdaságilag rendkívül vonzó piacokon van jelen. Végül, de nem utolsósorban egyszerűsítjük, és nemzetközivé tesszük az Allianz vezető testületeit.

– Az Allianz ugyanakkor Ázsiában is terjeszkedik. Milyen kihívást jelentenek egy biztosítónak a távol-keleti piacok?

– Ázsia hatalmas, és óriási különbségeket rejt magában. Ami jelenlegi piaci lehetőségeinket illeti, teljesen más, európai szemmel elképzelhetetlen kihívásokkal kell szembenéznünk. Indonéziában 300 millió ember él, de olyan alacsonyak az átlagos biztosítási díjak, hogy a piac volumene gyakorlatilag ugyanakkora, mint a 10 milliós Magyarországé. Vagy említhetném Indiát is: itt havonta 400 ezer új ügyfelet szerzünk, mivel azonban a megkötött új biztosítások átlagdíja mindössze 1 euró, ahhoz, hogy egy megfelelő méretű állományt tudjunk kiépíteni, nagyon sok szerződést kell kötnünk. Egész más értékesítési és nyilvántartási rendszerekkel kell dolgoznunk, mint ahogyan azt eddig megszoktuk. Más a helyzet a hallatlan gyors növekedést produkáló Kínában. Az üstökösszerű gazdasági felemelkedés rohamosan bővülő középosztályt eredményez, ez a réteg pedig már minőségi pénzügyi szolgáltatásokat igényel. Csakhogy egészen másképpen, mint Európában. Nálunk az emberek hosszú távon gondolkodnak, befektetési alapokat, részvényeket vásárolnak, ami Kínában, ahol 2-3 éves megtérüléssel kalkulálnak, elképzelhetetlen. Az egyetlen befektetés, amire a kínaiak fogékonyak, az az életbiztosítás. Mindazonáltal, míg az európaiak 20 vagy 25 évre kötnek életbiztosítást, a kínaiaknál ezek átlagos futamideje alig 3 év. A kínai kormánnyal közösen azon dolgozunk, hogy ez a mentalitás megváltozzon.

– Visszatérve Európába, hogyan látja a lakosság elöregedéséből eredő problémákat?

– Ez egy nagyon fontos kérdés. A pénzügyi szektor tevékenységének középpontjában a vagyon felhalmozása és annak minél jobb befektetése, az akkumuláció áll. A vagyonfelhalmozás mellett azonban meg kell barátkoznunk a „dikkumuláció”, azaz a vagyonfelhasználás fogalmával is. Egy ma 50 éves nőnek komoly esélye van arra, hogy megéri a 80. életévét. Vagyis annak a vagyonnak, amit idős korára felhalmoz, sokkal tovább kell kitartania, mint korábban gondoltuk. Ennek a helyzetnek az egyik megoldása az, hogy újabb vagyonelemeket, például ingatlant, lakást, házat is be kell vonnunk az akkumulációs körbe. Nekünk kell azonban ezeket a termékeket kifejleszteni és kínálni. Megkérdeztük az embereket, mi az, amit a legfontosabbnak tartanának időskorukban. Azt a választ kaptuk, hogy legyen elég pénzük a megélhetésre, hogy minél tovább maradjanak egészségesek, és maradhassanak saját otthonukban. Ennek ismeretében a megtakarítás, a nyugdíj- és életbiztosítás mellé olyan asszisztencia-szolgáltatást kapcsoltunk, amely az idős embereket segíti a legkülönfélébb feladatok megoldásában. Csomagjainkat olyan lehetőségekkel is kibővítettük, amelyek arra az esetre nyújtanak magas színvonalú megoldást, ha ügyfelünk mégis az idősek otthona mellett döntene.

– A biztosítók előtt álló talán legnagyobb kihívás a globális felmelegedéssel összefüggésbe hozott környezeti katasztrófák sorozata. Kezelhetők egyáltalán ezek a kockázatok a biztosítás eszközeivel?

– Fontos látni, hogy ezek nem szokatlan és különleges jelenségek. Ötszáz évvel ezelőtt is voltak hurrikánok Amerikában, vagy árvizek Európában. Annyi a különbség, hogy ezek az esetek a korábbinál gyakrabban fordulnak elő. Néhány biztosító úgy döntött, nem vállalja a kockázatot, inkább kivonul a piacról. Én azonban úgy gondolom, rossz üzenet, ha a jó kockázatokat bevállaljuk, de ha a helyzet nehézzé válik, akkor azt mondjuk, bocsánat, ez már túl sok. A mi feladatunk a biztosítási fedezet nyújtása, és ha esetleg új kockázatok jelennének meg, vagy a régieket kellene újraértelmezni, meg fogjuk oldani ezeket is. A munkát 2001. szeptember 11-e után is folytatni tudtuk, fedezeteket nyújtottunk; ugyanígy az éghajlati változásokat is követni fogjuk.

– Végül egy hazai vonatkozású kérdés: az Allianz Hungária Biztosító sokak meglepetésére bankot nyit Magyarországon. Miért szánták rá magukat arra, hogy ilyen későn, s főleg hogy a nulláról építsenek fel egy pénzintézetet?

– Az, hogy saját bankunk van valamely országban – mint például Németországban, Franciaországban vagy Bulgáriában -, több lehetőséget teremt számunkra, mint egy hagyományos banki-biztosítói együttműködés. Azt szeretnénk, ha a magyar ügyfeleink úgy gondolnának az Allianzra, mint egy integrált pénzügyi szolgáltatóra, amely autó-, élet- és lakásbiztosításokat kínál, ugyanakkor folyószámlát vezet, hitel nyújt, illetve betétet gyűjt. Azok a németországi ügyfeleink, akik ingatlant vásárolnak, egy csomagban megkaphatják a jelzáloghitelt, a lakásbiztosítást, a hitelfedezeti biztosítást, de nyithatnak folyószámlát is, és még sok kapcsolódó szolgáltatást vehetnek igénybe. Ez kényelmes nekik, számunkra pedig lehetővé teszi, hogy pénzügyi szolgáltatások egész sorát kínáljuk alacsonyabb költségek mellett. Ez a németországi módszerünk, és Magyarországon is hasonló elveket követünk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik