Európa-szerte leapadt a tehenek teje a júliusi 45 fokos, dinnyeérlelő hőségben. Kevesebb és drágább lett a nyerstej. Kis Pál István, a Nutricia-csoport magyarországi menedzsere szerint ez önmagában is elég kényszer ahhoz, hogy átlagosan 5-6 százalékkal emeljék a tejtermékek nagykereskedelmi árát. Nem tervezték, de meg kell tenni – mutat rá a szakember -, mert a gáz, a villany és a szállítás is többe kerül. Szeptember 1-jétől ezen felül a kormányzati megszorító intézkedések keretében növekednek a járulékok, emelkedik a szakképzettek minimálbére, és érvénybe lép az új szolidaritási adó. Ráadásul az ősztől 5 százalékponttal magasabb lesz az élelmiszerek forgalmi adója is.
Nem lenne csoda, ha ezek után a boltok polcain számottevően, 11-12 százalékkal emelkedne a tej ára. „Nem tudom, hogy ez már a vége lesz-e” – lamentál Kis Pál István, hozzátéve: a megemelt nagykereskedelmi árakkal is csak az EU-csatlakozás előtti szintet érnék el. Két éve nem volt ugyanis áremelés, sőt olcsóbb lett a tej.

Magyar József. A szentesi baromfifeldolgozó vezérigazgatója két lépésben emelné az árakat.
SZÁRNYALÓ BAROMFIÁR. A tejpiacot itthon vezető Nutricia-csoport még könnyű helyzetben van, mert a nemzetközi vállalatbirodalom erős, márkáit nem „hanyagolhatják” a kereskedők. A hazai baromfiipari vállalkozások vezetői azonban sokkal szerényebb munícióval ülnek le tárgyalni az áremelésről a kereskedelmi láncok beszerzőivel. A két éve tartó madárinfluenza-fenyegetettség miatt máris 20-40 milliárd forintra taksálják az ágazat kárát. A takarmány- és energiadrágulás pedig további milliárdokat húz ki a baromfifeldolgozók zsebéből, így a terméktanács 20-25 százalékos össz-ágazati áremelést jelentett be.
Az árváltozást kezdeményező Hungerit Rt. kereskedelmi partnere – emelés helyett – 5 százalékos árcsökkentő akcióra utasította a beszállítóját. Ezzel akart ugyanis kedveskedni az iskolakezdés miatt kiköltekező családos vásárlóinak. „Azt hittem, hogy rosszul hallok” – mondja Magyar József, a szentesi baromfifeldolgozó vezérigazgatója, akinek áremelési kezdeményezését két hónapja már egyszer lesöpörték az asztalról. Most azonban nincs tovább, elfogytak a tartalékok – szögezi le a cégvezető, aki szeptemberig két lépésben akarja érvényesíteni a kereskedelmi partnereinél az átadói árakban a 15-20 százalékos emelést. Ha netán nem sikerül, nem is tudna szállítani – vázolja a borús jövőt. Azért reménykedik, hogy konstruktívak lesznek a kereskedők. Segítene persze a meggyőzésükben, ha a baromfifeldolgozók egységesen lépnének fel az áremelés érdekében a kereskedelmi láncokkal szemben, ám ezt a szabályok nem engedik. Azonnal megbüntetnék a szövetkezőket kartellezés miatt.
Már most látszik, hogy a termelői szándékok nem feltétlenül tükröződnek majd a nagy kereskedelmi láncok őszi áraiban. Egyszeri emelés helyett elnyújtott drágulás várhatók. A hipermarketek ártábláit ugyan kezdik átírni, de a beszállítók remélte árhullámot sikerült megtörni. A piacokon és a kis boltokban azonban máris emelkedik a tej, a különleges pékáru és a baromfihús ára, bár az érdemi drágulás szeptember közepe, vége felé várható.
A húspiaci első, a Pick-Délhús nem emel árat. Igaz, nyár elején átlagosan 5-6 százalékkal már drágultak a csoport húskészítményei. Kovács László vezérigazgató természetesnek tartja azt is, hogy a jövőben majd érvényesítik az 5 százalékpontos áfaemelkedést. A következő árváltozás előtt azonban megvárják, amíg jogszabályok megjelennek a közlönyben, nehogy meglepetés érje őket.
Nem csak a tej és a csirkehús drágul, hanem a kenyér és a liszt is. Ilonka Boldizsár, a Magyar Pékszövetség elnöke hivatalosan jelentette be, hogy a szakma a dráguló alapanyag és energia miatt 10-15 százalékkal emeli az árait. A pékek nagy része a kereskedelmi partnerekkel el is tudta fogadtatni a magasabb kenyérárakat. Kiböjtölték, hiszen az egyre nagyobb költségek ellenére 2004 óta nem emeltek. A mostani drágulás is csak a nagyobb költségeket ellensúlyozza, így szeptemberben újrakezdik az ártárgyalásokat a kereskedőkkel, ha megugrik a liszt ára. A vásárlók számára az ősz kilogrammonként akár 200 forintos, vagy még drágább kenyeret hozhat.
EGYEZTETNEK. Azt, hogy mindebből milyen számok rajzolódnak majd ki a hipermarketek polcain, több láncnál – a folyamatban lévő tárgyalásokra hivatkozva – még nem tudták megmondani. Az Auchannál azonban már most tudják, hogy nem tehetnek mást, mint tudomásul veszik a termelői költségek növekedését. „Ez – ésszerű mértékben – jelentkezik a beszerzési árainkban” – ismerte el Bors Kinga, az Auchan Magyarország kontrolling igazgatója. A fogyasztói árnövekedés mértéke termékcsoportonként, de akár termékenként is változó lehet. Az egyeztetések még folynak a beszállítókkal, ám az már biztos, hogy az áfanövekedés okozta áremelkedéstől az Auchan sem tudja megkímélni a vásárlóit.
