Egyre izgalmasabb befektetési sztorival kecsegtetnek a tőzsdei áramszolgáltató társaságok közül az Émász részvényei. Az elmúlt hetekben 12 ezerről 15 ezer forint fölé emelkedett az árfolyam, de még így is lehetnek tartalékok a részvényben. Két elemző is 20 ezer forintos, vagy azt meghaladó célárfolyamot, azaz több mint 30 százalékos felértékelődési potenciált fogalmazott meg.
A háttérben a gazdasági tárca rendelete áll, amely az áramszolgáltatók általános átviteli díjból származó többletbevételének megosztását módosítva alapvetően befolyásolja az áramszolgáltató társaságok idei és jövő évi profitkilátásait. Azt korábban is lehetett sejteni, hogy a változások legnagyobb nyertese az Émász, legerőteljesebb vesztese pedig az Elmű lehet. Az erőteljes árfolyam-reakciók mögött az áll, hogy a bejelentésből származó információkkal immár nagyságrendileg számszerűsíthetővé vált a társaságok eredményére gyakorolt hatás. Az ügy további érdekessége, hogy a változások által leginkább, de ellentétesen érintett két hazai áramszolgáltató egyaránt a német RWE energetikai konszern érdekeltségébe tartozik.
Az elemzői kalkulációk alapján a változásoknak köszönhetően 2006-ban 1,3-1,7 milliárd, 2007-ben pedig 4 milliárd forint felett lehet az Émász nettó nyereségnövekménye, jócskán megemelve a tavaly elért 4,1 milliárd forintos konszolidált nyereséget. Mindez részvényenként a korábban vártnál sokkal magasabb osztalékalapot tesz lehetővé, így a tulajdonosok 2006-ra akár 1,7-1,8 ezer, a következő évi gazdálkodás alapján pedig 2 ezer forint feletti osztalékra számíthatnak. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a historikus tapasztalatok alapján az Émász jókora diszkonttal forog a többi osztalékrészvényhez képest. Ennek tudatában érdemes konzervatív, 12 százalékos osztalékhozammal árazni a papírt, de még ezzel is attraktív belépési pontot nyújthat jelenleg e részvény.
Összességében: jelzésértékű az új hatósági árkomponens megjelenése a rendszerben, ami várhatóan hosszabb távon is tükrözi a szabályozó szándékát az elvi modell hibáiból adódó teljesen indokolatlan különbségek megszüntetésére. A kockázatok között mégis fontos megemlíteni, hogy a rendelet egyelőre csak az augusztus-decemberi öt hónapra vonatkozik, így az egyszerű profit- átcsoportosítás intézménye akár átmeneti is lehet. Továbbra sem lehet kizárni, hogy jövő júliustól akár egy tartalmában új, hatékonyságjavító elemeket tartalmazó regionális tarifarendszer bevezetésére kerül sor. Ez ugyan szintén kedvezhet az Émásznak, számszerű hatásai azonban eltérőek lehetnek a jelenlegi kalkulációktól.
