Gazdaság

Érthető stratégiák

Nagy érdeklődéssel olvastam a „kék óceán stratégia” néven ismert új menedzsmentmodellről írt cikküket (Világok álmodói - Figyelő, 2006/14. szám).

Annál is inkább, mert végzett közgazdászként és PhD hallgatóként szakterületem a marketing, azon belül pedig éppen napjaink marketingstratégiáival, így egyebek mellett a piaci rések kiaknázásainak lehetőségeivel foglalkozom.

Bevallom őszintén, szkeptikus voltam a tekintetben, hogy lehet-e még e területről újat mondani. Hatalmas a szakirodalom, s így elképesztően nehéz folyamatosan „képben lenni”. Sajnálattal tapasztalom, hogy a legtöbb, a témában megjelenő mű jobbára az egyetemek első pár évének menedzsment tankönyveiben megismert eszközök, összehasonlító elemzések továbbfejlesztett változata, néhány példával megspékelve, ám tartalmilag ezek a munkák csak nagyon ritkán nyújtanak újdonságot. Ráadásul a mindennapi életben ránk zúduló reklámáradatban valahogy nem is tűnik fel, hogy egyáltalán bármely cég valódi igényeket próbálna feltárni és kiszolgálni – s hogy átgondolt koncepció mentén zajlana a termékfejlesztés. Az esetek jelentős részében a már létező termékeket (és szolgáltatásokat) variálják, és a reklámok nagy része arról szól, hogy ezeket megpróbálják olykor bizarr, olykor ál-tudományos hívószavakkal értékesíteni (legyen szó bifidus essensisről, probiotikus baktériumokról vagy a kozmetikumok kimondhatatlan nevű, speciálisan kifejlesztett alkotórészeiről). Egy alkalommal – csak úgy, a magam szórakoztatására – megszólítottam pár vásárlót egy közértben, mert majd’ kifúrta az oldalamat a kíváncsiság: van-e olyan, aki érti e furcsa feliratokat. Mindössze egy fiatal férfi tudott válaszolni.

A cikk felkeltette az érdeklődésemet, mert az új irányvonalnak legalább a hangvétele újszerűnek hatott számomra. Nem volt könnyű feladat, de azóta be is szereztem az említett művet, és meg kell mondanom, hosszú idő után végre nem okozott csalódást egy marketing témában írott mű. Azt kaptam, amire a cikk alapján számítottam. Rengeteg, a közelmúltból is ismerős vállalati példát – érthető és fogyasztható formában tálalva. Érdekes, hogy a Kék óceán stratégia című könyv logikáját megértve nemcsak a közelmúlt sikervállalkozásainak titka érthető meg (gondolok például a Body Shopra vagy akár az iWiW-re), de visszatekintve az elmúlt évtizedek vállalati sztárjainak stratégiáját is vissza lehet vezetni a könyvben leírt gondolatmenetre.

Nemcsak a magamfajta elméleti szakemberek számára érdekes mindez. Ellenkezőleg: fővárosi nagyvállalatnál, marketing és értékesítési középvezetői pozícióban dolgozó barátaim is érdeklődve olvasták cikküket.
SZAPPANOS HEDVIG, Miskolc

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik