Gazdaság

Szívek, virágok, lufik és csoki

A Valentin napi roham nyertesei az ajándékboltok, virágboltok és édességboltok. A FigyelőNet minifelmérése szerint az ajándékboltokat rohamozták meg a legjobban.

Valentin napon a forgalom körülbelül megnégyszereződik – mondta el a tapasztalatait a FigyelőNetnek Cserháti Józsefné, a Virágvarázs tulajdonosa. A virágüzlet tulajdonosa szerint ugyanis egyre többen, főként a fiatalok vásárolnak virágot, vagy kisebb ajándékot. Akárcsak egy születésnap alkalmával, ilyenkor gyakori , hogy a vásárlók akár 3-4 ezer forintot is elköltenek egy csokorra.

A Szamosnál általában készülnek ugyan, de nem tulajdonítanak nagy jelentőséget sem a Valentin napnak sem a szezonnak – mondta el a FigyelőNetnek Pászti Balázs, a Szamos Marcipán Édesipari Termelő és Kereskedelmi Kft. kereskedelmi igazgatója. A tapasztalat itt is az, hogy egyre népszerűbb a Valentin nap: ilyenkor körülbelül 30 százalékkal növekszik a szív alakú desszertek értékesítése. Mindezek ellenére azonban továbbra is inkább a nőnapra jellemző a megrendelések megugrása – jegyezte meg a kereskedelmi igazgató.

Az ajándéküzletekben azonban tombolt a Valentin nap: a FigyelőNet megkeresett több ajándéküzletet is, de a nagy forgalom miatt nem volt idejük az eladóknak válaszolni a késéseinkre.

Valentin napi történelem


Szent Valentin (Szent Bálint) ünnepe már 496-tól szerepelt a naptárakban, de az Európában és Amerikában már régóta elterjedt „Valentine’s Day” mai formája csak az 1990-es években kezdett meghonosodni Magyarországon, és vált egyre népszerűbbé a hagyományos karácsonyi és húsvéti ajándékozási láz mellett.
A Bálint-nap egyre több országban vált közkedvelt ünneppé, legnagyobb kultusza azonban az angolszász területeken, valamint Franciaországban és Belgiumban van, ahol Bálintot, avagy Valentint a különböző hiedelmek összemosódása révén a szerelmesek védőszentjévé kiáltották ki. Ezen a napon Amerikában a becslések szerint egymilliárd kártya indul útjára, ez a karácsony utáni második legnagyobb forgalmú időszak.


Eltérő szokások


Dél-Koreában és Japánban például csak a nők adnak ajándékot, s a férfiak mindezt a „Fehér napon” viszonozzák. Az olaszországi Terni városában hagyomány, hogy a szerelmesek napjának előestéjén egész Itáliából érkeznek ide párok és a város bazilikájában San Valentino sírjánál jelentik be nyilvánosan jegyességüket.


Ami azonban világszerte hasonló: az ünnep alkalmával a virágárusok és ajándéktárgy-kereskedők nagy küzdelmet vívnak a vevők pénztárcájáért, és évente újabb és újabb, az ünnephez kapcsolható ötleteket találnak ki a felszított vásárlói igények kielégítéséért folytatott küzdelemben. A csokigyáraknak például ez az esemény közel százmilliárd forintnak megfelelő forgalmat biztosít.


Csalfák napja

Valentin-nap nem csak a szerelmeseké, hanem a csalfák után szimatoló a magánnyomozóké is. Az Egyesült Államokban ilyenkor van a legtöbb dolga a hűtlenségi ügyekben nyomozóknak, mivel ilyenkor a legjobb az esély a fülöncsípésre.

Van, akinek már elege van

Míg a szerelmesek napjának kikiáltott Valentin nap egyre népszerűbb a világon, a japán dolgozó nők nagy részének már elege van belőle: mintegy hetven százaléka szerint jobb lenne, ha nem csinálnának rendszert a „kötelező” Valentin napi ajándékozásból. A megkérdezettek mintegy 60 százaléka úgy véli a szerelmesek ünnepe csak szomorúságot okoz, hiszen a vásárolgatás sok időbe és pénzbe kerül.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik